آرامش، رمز موفقیت در کنکور

پروانه شریفی

نفس های نزدیک شدن به روزهای کنکور دیگر به شماره افتاده است. بدون شک کسب موفقیت تحصیلی و به خصوص مسئله کنکور، استرس، اضطراب و دلشوره فشار روانی زیادی را بر دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان وارد می‌کند و قطعاً اگر این استرس و فشار روانی مدیریت و کنترل نشود، عوارض بسیار جبران‌ناپذیری بر سلامت جسمی آنان برجای خواهد گذاشت.
با وجود راحت شدن راه های رسیدن به صندلی های جذاب دانشگاه و افزایش ظرفیت و تعداد دانشگاه های مختلف، از آزاد گرفته تا آموزش عالی و علمی کاربردی، هنوز هم افراد زیادی هستند که شکستن شاخ های غول کنکور را در حد برترین ها می خواهند. شکستنی که حکم ساختن سرنوشتی جدید را دارد تا در صورت موفقیت آینده ای درخشان را برایشان به ارمغان خواهد آورد.
تغذیه روز کنکور
این روزها والدین کنکوری ها تمام تلاششان را می کنند تا شرایط مناسب محیطی و تغذیه ای را فراهم کنند ولی شاید در مورد تغذیه روز کنکور زیاد ندانند. یک متخصص تغذیه در مورد اینکه سر جلسه کنکور چه بخوریم به خبرنگار کیمیای وطن گفت: شکلات، آبنبات و شیرینی های مصنوعی برای جلسه کنکور مفید نیست، زیرا به همان سرعتی که قند خون را بالا می برد، آن را پایین می آورد و تنها برای حدود یک ساعت گلوکز را تامین می کند.
دکتر زهرا عسکری انجیر و توت خشک، خرما و کشمش را قندهای طبیعی مناسبی برای جلسه کنکور دانست که هم حمل آن راحت است و هم بالا و پایین رفتن ناگهانی قند خون را همراه ندارد.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه نباید مصرف آب سر جلسه کنکور فراموش شود، تصریح کرد: آب برای گردش خون و عملکرد سلول های مغز لازم است، اما توصیه می شود از آبمیوه های طبیعی، شربت خانگی مانند شربت بیدمشک و آلبالو استفاده شود، نه آبمیوه های صنعتی.
پرهیز از مصرف فست فودها
دکتر عسکری با بیان این که در این روزها از خوردن خوراکی های فست فود و یا غذای غیر خانگی خودداری کنید؛ خاطر نشان کرد: با مصرف این نوع غذاها ممکن است دچار آلرژی، مسمومیت غذایی، مشکلات گوارشی و نیز کاهش توان ذهنی شوید.
وی افزود: مصرف مواد غذایی سالم و خانگی شامل انواع میوه و سبزیجات، دانه های آجیل، خوراک های دریایی و لبنیات می تواند به تقویت بنیه شما، افزایش انرژی و گیرایی ذهنی و درک بهتر مفاهیم و نکات کلیدی درس ها کمک کند.
این متخصص تغذیه با اشاره به مضرات خوراکی های شیرین تصریح کرد: همراه داشتن خوراکی های بسیار شیرین چون انواع کیک و شیرینی و شکلات می تواند باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون، احساس تشنگی و ضعف شود به همین دلیل مصرف بیش ازحد این خوراکی ها در جلسه امتحان توصیه نمی شود.
کاهش استرس و افزایش کارایی ذهن
مریم محمدی کارشناس ارشد روانشناسی در رابطه با استرس و اضطراب کنکور به خبرنگار ما گفت: برای کاهش استرس و افزایش کارایی ذهن، در این چند روزه باید نسبت به روزهای گذشته برنامه ریزی متفاوت داشته باشید و از تمرین و مطالعه در شب‌های باقیمانده به کنکور پرهیز کنید.
محمدی ادامه داد: با بر هم زدن سیستم بدنی شما، استرس مضاعفی را به شبکه عصبی وارد می شود و این واکنش به صورت خستگی و احساس دلهره بیش از حد منجر به اختلال در حافظه و یادگیری خواهد شد.
وی با بیان این که یکی از عوامل مهم موفقیت در کنکور خونسردی است، اظهار کرد: توجه داشته باشید چیزی که گذشت دیگر قابل دسترس نیست و از بابت آن نباید اندوهگین شد. قسمتی از اضطراب های ما مربوط به اعمالی است که در گذشته باید یا نباید انجام می دادیم. با غصه خوردن اطلاعات شما افزایش نمی یابد بلکه متاسفانه باعث می شود از همان اطلاعات موجود خودتان هم نتوانید استفاده کنید.
دکتر محمدی بیان داشت: بیدارخوابی در شب‌ نزدیک به آزمون کنکور استرس داوطلب را افزایش می‌دهد، با برهم زدن سیستم زمانی بدن فشار زیادی به شبکه عصبی بدن وارد می‌شود که این فشار مضاعف سبب خستگی، بی‌ حوصلگی و احساس دلهره در داوطلب می‌شود.
توصیه های روانشناسی به کنکوری ها
این کارشناس ارشد روانشناسی به داوطلبان کنکور توصیه کرد: با فعالیت بدنی سبک به خود آرامش بدهید و در این روزهای پایانی نیم ساعت از وقت خود را به ورزش‌ هایی همچون پیاده‌ روی، نرمش و یا شنا اختصاص دهید. عدم پیاده‌روی و تحرک از عوامل تشدید اضطراب است که باید توجه کنید که در دوران امتحان و کنکور، تحرک جسمی، سبب شادابی و تقویت حافظه می شود و از خستگی پیشگیری می‌کند.
محمدی با اشاره به نقش خانواده ها در آرام نگه داشتن فضای خانه و کمک به کاهش اضطراب فرزندان کنکوری گفت: استراحت کافی به خصوص در این دوران که سیستم مغزی به طور مداوم در حال فعالیت است بسیار ضروری به نظر می‌رسد، چرا که خستگی و بی‌خوابی از عوامل عمده در کاهش توان یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و نگرانی است.
وی ادامه داد: از آنجایی که در کنکور سرعت، دقت و تمرکز بسیار اهمیت دارد، بنابراین داشتن خواب منظم و تغذیه مناسب برای داوطلبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خانواده‌ها باید به تغذیه مناسب، خواب کافی و تفریح سالم فرزندان خود توجه بیشتری داشته باشند.
آرام باشید! کنکور تمام زندگی نیست
این مشاور خانواده با بیان این که کنکور تمام زندگی نیست، گفت: در صورت عدم موفقیت در کنکور، وقت برای جبران آن وجود دارد، پس بهتر است والدین محترم از مقایسه توانایی‌ های فرزندان خود با دیگران پرهیز کنند.
وی افزود: مهم ترین عامل در دادن روحیه و قوت قلب به داوطلب عزیز خانواده و تشویق آنهاست، اگر محیط خانه آرام و بدون تشویش باشد و والدین داوطلب عزیز نیز او را همراهی کنند می توانند در کسب موفقیت فرزند خود تاثیر بسزایی داشته باشند.
محمدی با بیان اینکه آرامش با شادابی ارتباط مستقیم دارد به داوطلبان می گوید: آن قدر حجم کار خود را زیاد نکنید و آن قدر به خود سخت نگیرید که هرچه به کنکور نزدیک تر شوید، خستگی و بی حوصلگی شما را فراگیرد. باید آن قدر سرحال و شاداب باشید که وقتی به روز کنکور می رسید با روحیه‌ای آماده سر جلسه آماده شوید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *