آرامش در خانواده

زهرا کریمی

آرامش، گوهر گرانسنگی است که هر انسانی از هر مرام و آیینی و در هر شرایطی بدان چشم می‌دوزد و از آنجا که اسلام، دینی جامع و کامل است، به این نیاز بشر توجه کرده است؛ تا آنجا که یکی از مهم‌ترین اهداف ازدواج را آرامش زن و شوهر در کنار یکدیگر می‌داند.
خانواده در آموزه‌های قرآنی از مقام و جایگاه ارزشی برخوردار است.
خانواده، نخستین مسئله‌ای است که پس از آفرینش انسان بدان اشاره شده است. قرآن پس از بیان چگونگی خلقت انسان به زوج و همسر آدم(ع) اشاره می‌کند؛ پس به خوبی درمی‌یابیم که زن و شوهر از سرنوشتی مشترک برخوردار هستند.
خانواده مورد هجوم دشمنان بیرون از خانواده قرار می‌گیرد و دشمن می‌کوشد تا آن را متزلزل و با وسوسه‌های خویش دچار بدبختی و شقاوت ابدی کند.
در همان آغاز آفرینش انسان، از زن و مرد سخن به میان نمی‌آید؛ بلکه از مرد و همسرش سخن گفته می‌شود تا این معنا القا شود که از همان آغاز آفرینش خانواده است که شکل می‌گیرد و برخلاف تصور رایج باید گفت که خانواده نخستین مسئله تاریخ بشری بوده است.
قرآن هرگز پس از بیان آفرینش آدم(ع) از زن به عنوان ماهیتی جدا از مرد سخن نمی‌گوید؛ بلکه از مردی به عنوان شوهر و زنی به عنوان  مسر سخن می‌گوید. این‌گونه نیست که در یک فرآیندی دختری وجود داشته که به صورت زنی متحول شده و خانواده ایجاد شده است؛ بلکه از همان آغاز سخن از خانواده‌ای است که زوجه و همسرش از خود مرد پدید آمده است؛ زیرا خداوند در آیه ۱۸۹ سوره اعراف از نفس واحد و یگانه‌ای سخن می‌گوید که همسرش را از آن آفریده است.
بنابراین نخستین خانواده با زنی پدید می‌آید که خود بخشی از وجود مرد آن خانواده بوده است و زمانی و لحظه‌ای تصور نشده است که زنی بدون مردی بوده باشد.
قرآن هدف و فلسفه تشکیل خانواده (همسری از جنس آدم برای وی خلق کردن) را ایجاد بستری برای آرامش وی برمی‌شمارد تا مرد در کنار همسرش (زن) آرامش یابد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *