آمادگی ایران برای اتصال شبکه برق به اروپا

وزیر نیرو با اشاره به آمادگی ایران برای اتصال شبکه برق به اروپا، از اتصال قریب الوقوع شبکه برق ایران با دو کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس خبر داد. حمید چیت‌چیان در دیدار با «اربان راسناک»، دبیر کل منشور جهانی انرژی در تهران با بیان اینکه ظرفیت انرژی خوبی در ایران وجود دارد که به‌راحتی می‌توان آن را به شبکه برق اروپا متصل کرد، گفت: مسئولیت منشور انرژی ایجاب می‌کند که روابط بین کشورها را در زمینه انرژی تسهیل کند. وزیر نیرو درخصوص امکان برقراری ارتباط شبکه برق ایران و اروپا و صادرات گاز به اروپا تصریح کرد: موضوع گاز طبیعی در حوزه وزارت نفت است و در تماس با مسئولان نفت مورد تاکید قرار گرفته؛ ولی در زمینه برقراری ارتباط الکتریکی با اروپا وزارت نیرو آمادگی دارد تا در صورت نیاز اروپا، این ارتباط را برقرار کند. این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر با ۷ کشور همسایه خود در زمینه صادرات و واردات و تبادل برق همکاری دارد
اظهار داشت: هم‌اکنون حجم صادرات برق ایران بیش از میزان واردات است.
دلال‌بازی
دلیل افزایش قیمت خرمای بم
بم که لقب باکیفیت‌ترین خرمای تولید داخل کشور را به خود داده، هم‌اکنون آمادگی ورود ۱۰ هزار تن خرما را به بازار داخلی دارد؛ اما دلالان با سودجویی مانع موجب افزایش قیمت این محصول شده‌اند. دلال‌بازی مهم‌ترین آفت کشاورزی استان است که حالا به جان خرماکاران افتاده است و درحالی‌که ۱۰ هزار تن محصول خرما در سردخانه‌های شهرستان بم آماده توزیع در مناطق مختلف کشور است اما دلالان اقدام به گران کردن این محصول کرده‌اند و قیمت محصول تقریبا ۲ تا ۴ هزار تومان به‌ تناسب در مناطق مختلف کشور گران شده است. این افزایش قیمت در حالی است که این پول اضافه، به جیب دلالان و سودجویان می‌رود و کشاورزان نیز از این افزایش قیمت ناراضی هستند؛ زیرا حضور این محصول بر سر سفره‌های ماه رمضان را مایه برکت باغ‌های خود می‌دانند.
بانک‌ها بخش تولید را در اولویت پرداخت تسهیلات قرار می‌دهند
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد گفت: بر اساس مصوبه بانک مرکزی بانک‌ها موظف هستند بخش تولید را در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دهند. محمدرضا علمدار یزدی در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اظهار داشت: با استناد به مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی بانک مرکزی مصوبه‌ای داده تا تمامی بانک‌ها حل مشکلات تولید را در دستور کار قرار داده و واحدها را در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دهند. وی در ادامه با اشاره به اقدام دولت در پرداخت تسهیلات ۱۶ میلیاردی و شناسایی واحدها از سوی سازمان‌های صنعت در استان‌ها عنوان کرد: احیای واحدهای تولیدی از جمله اقداماتی است که در دستور کار سازمان صنعت استان قرار گرفته که بر این اساس ۴۰۱ واحد برای فاز نخست پرداخت تسهیلات شناسایی شده‌اند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت واحدهای مشمول دریافت این تسهیلات را راکد و نیمه‌فعال دارای اشتغال تا ۱۰۰ نفر برشمرد و گفت: طرح‌های صنعتی که پیشرفت فیزیکی بیشتر از ۶۰ درصد دارند نیز می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. وی بیان داشت: اطلاعات اولیه این واحدها در کمیته‌های تخصصی احصا شده و برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی خواهند شد.
یک پیشنهاد به ایران‌خودرو و سایپا
بهروز مشهدی، کارشناس صنعت خودرو گفت: واحدهای تحقیق و توسعه ایران‌خودرو و سایپا باید ادغام شوند تا بتوانند با سرمایه‌گذاری مشترک در جهت طراحی و تولید خودرویی باکیفیت و با قیمت مناسب حرکت کنند. بهروز مشهدی اظهار کرد: در حال حاضر واحدهای تحقیق و توسعه دو خودروساز بزرگ به صورت مجزا فعالیت می‌کنند و هیچ‌کدام نیز خروجی مناسبی نداشته‌اند. وی با بیان اینکه این شرکت‌ها به دلایل مختلف سرمایه‌گذاری لازم را در واحدهای تحقیق و توسعه انجام نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: این وضعیت در حالی است که رمز موفقیت خودروسازان بزرگ بین‌المللی، سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه است. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد:‌ اگر ایران‌خودرو و سایپا در سال‌های گذشته مخصوصا در دوره‌ای که درآمد و سود بیشتری داشتند در حوزه تحقیق و توسعه متمرکز می‌شدند، هم‌اکنون شاهد ادامه تولید خودروهای قدیمی در کشور نبودیم. برای خودروساز شدن، ایران‌خودرو و سایپا باید واحدهای تحقیق و توسعه خود را ادغام و سرمایه‌گذاری مشترک در این حوزه انجام دهند تا بتوانند با تجمیع سرمایه و نیروی انسانی، خروجی مناسبی داشته باشند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *