آمار ۲۹ میلیون نفری چاقی در ایران

حدیث بابایی

درحالی‌که شیوع اضافه وزن و چاقی در ۷۳ کشور جهان طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ دو برابر و عوارض فاجعه‌بار آن ۳۰ درصد افراد جهان را گرفتار کرده است، معاون تحقیقات وزیر بهداشت، روند شیوع چاقی در ایران را خطرناک و هراس‌انگیز اعلام کرد.
رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه ۲۹ میلیون نفر در ایران، دارای چاقی و اضافه وزن هستند، افزود: در سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹)، تعداد افراد چاق در ایران، معادل ۲ میلیون نفر بود که به ۱۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) رسیده و ۵٫۵ برابر افزایش یافته است. همچنین تعداد افراد دچار اضافه وزن در ایران، طی همین دوره، از ۵ میلیون نفر به ۱۸ میلیون نفر افزایش یافته و بیش از ۳٫۵ برابر شده است.
وی درباره شیوع اضافه وزن و چاقی در ایران نیز گفت: در ایران از سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹) تا ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) ، شیوع اضافه وزن در زنان بالغ از ۳۱٫۷ درصد به ۳۲٫۳ درصد و شیوع اضافه وزن در مردان بالغ از ۲۳٫۹ درصد به ۳۵٫۳ درصد رسیده است. همچنین در همین فاصله زمانی، شیوع چاقی در زنان از ۱۶٫۶ درصد به ۲۴٫۱ درصد و شیوع چاقی در مردان از ۵٫۸ به ۱۳٫۸ درصد افزایش پیدا کرده است. شیوع اضافه وزن در دختران زیر ۲۰ سال نیز از ۶٫۴ درصد به ۱۰٫۳ درصد و شیوع اضافه وزن در پسران زیر ۲۰ سال از ۴٫۱ درصد به ۸٫۹ درصد رسیده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *