آینده فرانسوی‌ها در بازار خودروی ایران

هم‌اکنون دو شرکت فرانسوی پژو و سیتروئن در کنار رنو از پیشگامان قراردادهای صنعتی پس از برجام با ایران بوده‌اند. اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، پژو بارها زیر قول و قرارهای خود زده است. مدیران ایران‌خودرو با اطمینان از قول صادرات ۳۰ درصدی محصولات تولیدی پژو در ایران خبر داده‌اند؛ در حالی که در گذشته هم خصوصا درباره پژو ۲۰۶ صندوقدار پژو چنین قول‌هایی را به طرف ایرانی داده بود. با وجود این موارد نکته مثبت در قرارداد جدید تاسیس شرکت مشترک بین ایران‌خودرو
و پژوست.
در گذشته بسیاری مطرح می‌کردند اگر پژو در ایران سرمایه‌گذاری مشترک می‌کرد مسئولیتش در قبال کیفیت بیشتر می‌بود
و به راحتی هم نمی‌توانست زیر وعده‌هایش با طرف ایرانی بزند و ایران را ترک کند. هاشم یکه‌زارع، مدیر عامل ایران‌خودرو به تجارت فردا گفته است شرکتی ایجاد می‌کنیم که ۵۰ درصد سهامدار آن ما هستیم و ۵۰ درصد دیگرش پژوست. دو سال مدیر عامل از طرف آن‌ها، رییس هیئت ‌مدیره از طرف ما تعیین می‌شود و دو سال بعد بالعکس.
در قرارداد جدیدی که با پژو بسته‌ایم، این شرکت قبول کرده به صورت ۵۰-۵۰ با ما شریک شود.
بر اساس این قرارداد، ۳۰ درصد محصولی که به تولید می‌رسد، از طریق شبکه پژو به خارج صادر خواهد شد. البته سیتروئن همکار و خواهرخوانده پژو نیز روال مشابهی
را برای کار با ایران در نظر گرفته است.
بر اساس قراردادی که میان سایپا
و سیتروئن به امضا رسیده، این شرکت فرانسوی باید منابع مالی خارجی خود را به ایران بیاورد و شرکت ایرانی سایپا نیز سایت تولید خودروی خود در کاشان را به عنوان آورده پروژه، در اختیار سیتروئن قرار می‌دهد.
در قراردادی که میان شرکت سیتروئن
و سایپا به امضا رسیده، این شرکت فرانسوی قرار است ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه وارد ایران کند. قرارداد سایپا با سیتروئن بسیار شبیه به قرارداد ایران‌خودرو با شرکت پژوست. در هر دو قرارداد با مشارکت ۵۰ درصدی طرف خارجی، شرکت مشترک شکل خواهد گرفت و در هر دو قرارداد قول صادرات خودرو از سوی طرف خارجی داده شده است. گروه پژو- سیتروئن قصد دارد با پلت‌فورم کلاس سی خود که pf1 نام دارد به ایران بازگردد. روی این پلت‌فورم خودروهای پژو ۳۰۱، ۲۰۰۸، ۲۰۸ و سیتروئن الیزه توسعه‌یافته‌اند که قرار است هر چهار خودرو در ایران تولید شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *