ابراهیم مسکین در گفتگو با کیمیا کویر نهاد ینه کردن ترویج فرهنگ قرض الحسنه

مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت استان اصفهان با حضور در دفتر کیمیای کویرو ضمن تشکر از همکاران این نشریه ، به سوالات خبرنگار ما اینچنین پاسخ گفت :بانک قرض الحسنه رسالت اولین و تنها ترین بانک در نظام بانکی کشور است که همه خدمات بانک های مختلف را ارائه می دهد، اما هدف اصلی آن ، ترویج فرهنگ قرض الحسنه است.
برای تحقق اهدافتان در راستای اشاعه و گسترش فرهنگ قرض الحسنه چه برنامه هایی دارید؟
برای نهادینه کردن این فرهنگ نیاز به فعالیت هایی بوده که تعدادی از آن ها صورت گرفته و تعدادی از آن نیز در دست اقدام است. نخستین گام ما تبدیل صندوق قرض الحسنه به عنوان یک بانک بوده که خوشبختانه انجام شده و زیرساخت های لازم نیز فراهم شده است. در کنار بانک نیز انجمن حمایت از فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی شکل گرفته که این انجمن وظیفه فرهنگ سازی برای مردم را دارد که در قالب برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها به معرفی فرهنگ قرض الحسنه می پردازد
مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت به سوال ما در خصوص تاریخچه این بانک گفت :
موسسه قرض الحسنه رسالت از سال ۷۶ شروع به فعالیت کرده و در سال ۹۱ با کسب مجوز از بانک مرکزی وارد عرصه بانک داری قرض الحسنه شده است وهم اکنون در کل کشور حدود ۲۸۲ شعبه و در استان اصفهان دارای ۱۲ شعبه است.
بانک قرض الحسنه رسالت ۲۴ هزار نفر سهام دار دارد که سرمایه بانک را بعنوان قرض الحسنه خریداری کرده اند و هیچگونه سودی از آن دریافت نمی کنندو این یکی از ویژگی های ممتاز این بانک هست که به این طریق فرهنگ قرض الحسنه را درکشور گسترش می دهند.
نحوه پرداخت تسهیلات به مشتریان بانک چگونه است ؟
ما برای ارائه وام نه شرطی را از کسی می پذریم و نه به کسی شرطی را تحمیل می کنیم و این به این معناست که به هیچ مشتری نمی گوییم شما چند ماه، چند روز و چه مبلغی را باید به بانک سپرده بدهید. هر مشتری بانک قرض الحسنه رسالت، بر اساس درخواست حداکثر تا ۲۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با کارمزد ۲ درصد و اقساط ۱۰ تا ۶۰ ماهه می گیرد که این مسئله مسلتزم اعتبارسنجی مشتری است .
اهدافتان از این نحوه پرداخت تسهیلات چیست؟
هدف اصلی ما این بوده که قرض الحسنه را به سمت قرض الحسنه ناب سوق دهیم به طور مثال سال ۷۶ که شروع به کار کردیم کارمزد های ما حدود ۶ یا ۷ درصد بوده که به مرور زمان، همزمان با افزایش سودمان کارمزد را کاهش دادیم. الآن به ۲درصد سالیانه رسیدیم امدواریم در آینده بتوانیم همین را هم کاهش دهیم. برای رسیدن به این هدف هزینه پول را در ساختار قرض الحسنه به حداقل رساندیم تا رویکرد قرض الحسنه نهادینه شود ولی هنوز تا قرض الحسنه ناب فاصله داریم .
بانک قرض الحسنه رسالت چقدر توانسته به سمت اهداف مورد نظرش حرکت کند و چقدر موفق بوده ؟
ما هر دوره ۶ ماه نقطه هدف پیش بینی می کنیم و تاکنون به همه این نقاط هدف رسیدیم اما در هدف کلی ما که اشاعه فرهنگ قرض الحسنه است هنوز گام هایی داریم که باید برداریم که بیشتر فرهنگ سازی در مسئله قرض الحسنه است تا مردم بتوانند امورات مالی خودشان را در چارچوب خدمات قرض الحسنه قرار دهند و در صورت نیاز هم از وام قرض الحسنه استفاده کنند.
بانک قرض الحسنه رسالت چه نوع خدماتی را ارائه می کند؟
بانک قرض الحسنه رسالت در حال حاضر تمام خدمات بانکی که یک سپرده گذار نیاز دارد را ارائه می دهد اعم از افتتاح حساب، صدور دسته چک، کارت شبکه شتاب، کارت خانواده، کارت هدیه، ساتنا و همه خدماتی که شبکه بانکی موجود کشور به مشتریان ارئه می دهد.
چه برنامه هایی برای افزایش تعداد شعب دارید؟
برنامه توسعه ما بیشتر به این سمت است که میزان خدمت رسانی بانک قرض الحسنه را افزایش دهیم و برنامه این نیست که بخواهیم تعداد شعب را افزایش دهیم به طور مثال در کنار شعبه مرکزی ما یک هایپر شعبه ایجاد کردیم که تمام خدمات بانکی مختلف را به مردم می دهد هم چنین در این شعبه واحد خواهران را به صورت مستقل ایجاد شده که خانم ها می توانند از واحد خواهران برای انجام کارهای خود استفاده کنند. البته یکی از اهداف اصلی سازمان بانک قرض الحسنه رسالت توسعه بانکداری مجازی است در این بخش نیاز به افزایش تعداد شعبه نیست و کاربر می تواند تمام خدمات بانکی خودش را به صورت مجازی دریافت کند و هیچ نیازی به مراجعه حضوری ندارد.
چه برنامه ای برای همکاری با صندوق های قرض الحسنه سطح شهر دارید؟
بانک قرض الحسنه رسالت رقیبی برای صندوق های قرض الحسنه و سایر بانک های کشور نیست چرا که سایر بانک ها به فعالیت های تجاری می پردازند اما ما یک بانک تخصصی در عرصه قرض الحسنه هستیم.
در پایان اگر فرمایشی دارید بفرمائید.
ضمن تشکر از همکاری رسانه ها در گسترش فرهنگ قرض الحسنه باید گفت :نیت ما نوکر بودن برای قرض الحسنه است و رسانه ها باید این نیت را به مردم برسانند. ا. محمودیان فرد

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *