احترام به سالمندان

حجت الاسلام جعفری کارشناس اخلاق و مسائل تربیتی

همه ما در خانواده خود سالمند داریم و باید به آنها احترام بگذاریم، در دین اسلام نسبت به رعایت حقوق سالمندان سفارش و تاکید فراوانی شده است. در قرآن کریم بارها در این خصوص به ادب، نیکی و احسان سفارش شده بویژه در مورد پدر و مادر که حق عظیمی بر گردن فرزندان خود دارند. در سوره اسرا به فرزندان هشدار داده شده است که مبادا در دوران پیری و سالمندی کمترین اهانتی به والدین روا نمایند و یا با لحنی زننده و نامناسب که رنجش آنها را بر انگیزد سخن گویند و احترام آنان را به جا نیاورند.

اسلام به سالمندان با نظر احترام و تکریم می‌نگرد و با همه توجهی که به جوانان دارد، با سالمندان به شیوه‌ای خاص رفتار می‌کند تا افراد جامعه، وجود آنان را بی‌ارزش ندانند. حمایت از سالمندان، از اموری است که اسلام به آن توصیه بسیاری کرده است.همچنین در اسلام سالخوردگی نشانه تجربه و دانایی است، از این‌رو باید مورد دلجویی، محبت و احترام قرار گیرند و شخصیت‌شان گرامی داشته شود؛

امام علی (ع) درباره مقام سالمندان فرموده‌اند: وقار پیری، نزد من دوست داشتنی‏‌تر از نشاط جوانی است.پیامبراکرم (ص) نیز در احادیثی فرموده‌اند: احترام به سالمندان امت من احترام به من است.

 سالمندان از مهمترین موهبت‌های الهی در خانواده هستند که باید احترام و عزت آنان بین افراد خانواده بیش از پیش باشد. توجه به این قشر از جامعه و رفع نیازهای آنان نشاط، شادابی و سرزندگی را بین آنان ایجاد می‌کند و آنان را از انزوا و تنهایی دور می‌کند. سالمندان یکی از حساس‌ترین افراد بین خانواده‌ها هستند که والدین باید فرهنگ احترام و تکریم به این افراد را به فرزندان خود آموزش دهند.

انسان هر آنچه می‌کند  به او باز می گردد و هر عملی را عکس العملی هست همه ما در کارنامه زندگی خود اعمالی داریم که خوب یابد برای ما نوشته شده‌اند که بر همان اساس  در زندگی خود خوب یا بد می‌بینیم اگر خوب کرده باشیم پاداش ما همان خوبی و در صورت بدی بدی خواهیم دید  بر این اساس امام علی علیه السلام فرمودند : به پیران احترام بگذارید تا کودکانتان به شما احترام گذارند .(غررالحکم و درر الکلم ح ۱۰۰۹۶)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *