اختصاصی کیمیای وطن نوسازی ناوگان هوایی آری یا نه؟

دامون رشیدزاده

ایران کشور پهناوری است با بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت. قطعاً این جمعیت نیاز به جابجایی دارد و یکی از بهترین و سریع‌ترین راههای جابجایی انتقال از طریق ناوگان هوایی است. هر چند مسافرت با هواپیما به نسبت اتوبوس یا قطار هزینه بیشتری دارد اما اگر تنها مدت کم زمان سفر را در نظر بگیرید شاید این سفرها چندان هم گران به نظر نرسد. البته ناوگان هوایی هم مانند دیگر ناوگان‌های جابجایی مسافر بی خطر نیست. سوانح هوایی همواره وجود داشته و حتی برای بهترین خطوط هوایی جهان هم اتفاق می افتد اما اگر نگاهی به آمار این سوانح در کشورمان داشته باشیم متوجه می‌شویم که متاسفانه آمار ما در این زمینه اصلاً خوب نیست.

سوانح هوایی ایران

بر اساس آمار شبکه ایمنی هوانوردی ایران، یک هزار و ۵۳۰ سانحه هوایی در میان هواپیماهای ایران رخ داده‌است که بین پنجاه تا هفتاد سانحه آن مرگبار بوده‌اند. ۴۰ حادثه هوایی از سال ۱۹۴۴ میلادی تا انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ ثبت شده‌است و پس از انقلاب تا سال ۹۳ نزدیک به ۲۰۰۰ نفر در سوانح گوناگون هوایی در ایران جان خود را از دست داده‌اند که سهم زیادی از این سوانح هم به دلیل نقص فنی هواپیماها بوده است. از این میان سقوط هواپیمای نظامی در کرمان با ۲۷۶ کشته بزرگترین سانحه هوایی جهان بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی بوده است.

توپولوف مرگبار

توپولف-۱۵۴ روسی در ۴ سانحه هوایی باعث کشته شدن ۴۴۹ نفر از هموطنانمان شده است که در اکثر این حوادث نقص فنی دلیل سقوط هواپیما بوده است. حوادث توپولوف در ایران البته به اینجا ختم نمی‌شود و این هواپیما بارها دچار مشکل شد که یا با خوش شانسی یا مهارت‌های تحسین برانگیز خلبان و کادر پروازی مسافران بسیاری از مرگ حتمی نجات یافتند. توپولوف البته نه تنها در ایران بلکه در روسیه نیز حوادث زیادی را رقم زده است که آخرین آن همین ۵ دیماه امسال بود که باعث کشته شدن ۹۲ نفر شد. البته حوادث توپولوف به همینجا هم ختم نمی‌شود و در یکی از مهمترین اتفاقات سالهای اخیر باعث کشته شدن رئیس جمهور لهستان و ۱۳۲ سرنشین سرشناس دیگر کشور لهستان شد.

نوسازی ناوگان هوایی

پنجشنبه هفته گذشته، نخستین هواپیمای خریداری شده در قرارداد اخیر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست. این اولین هواپیما از قرارداد تاریخی ایران با ایرباس است که نزدیک به ۱۰۰ هواپیما نو را شامل می‌شود. اما این خریدها چندان هم بی حاشیه نبود. تا قبل از امضا قرارداد منتقدان می‌گفتند غیرممکن است که آمریکا اجازه دهد هواپیمایی به ایران فروخته شود، بعد از امضاء قرارداد هم عنوان می‌شود که اصلاً چه نیازی به خرید هواپیما هست بعد از ناموفق بودن همه این سناریوها عنوان شد که هواپیما نو نیست که در این آخری حتی غیر کارشناس‌ترین افراد هم با نگاهی به این هواپیما می‌توانستند بفهمند چه کسی حقیقت را می‌گوید و چه کسی قصد تخریب دارد. دلیل واقعی این افراد از موضع گیری علیه یکی از اقدامات مثبت کشور در سال‌های اخیر معلوم نیست اما حفظ جان مردم و امنیت سفر ایرانی‌ها وظیفه دولت است و نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل یکی از سرفصل‌های مهم این وظیفه است.

 

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *