استفاده از تجهیزات پیشرفته اورژانس در مرز خسروی

پروانه شریفی

سوتیتر: ۱۰ تیم سه نفره به همراه ۱۰ دستگاه آمبولانس بنز پیشرفته اسپرینتر، یک دستگاه خودرو ویژه ارتباطات، یک دستگاه خودرو واحد تعمیرگاه و یک خودرو پشتیبان در مرز خسروی مستقر شدند.

کاروان های شرکت کننده در راهپیمایی بزرگ اربعین بتدریج خود را برای عزیمت به کربلای معلی آماده می کنند؛ نظام سلامت کشور نیز از مدت ها قبل برای ارائه خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی برنامه عملیاتی ویژه ای را تدارک دیده است و تا زمان بازگشت زائرین در آماده باش کامل به سر می برند. ارگان های متولی سلامت استان اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تیم های اورژانسی استان اصفهان از روز سه شنبه دوم آبان ماه به منطقه مرز خسروی اعزام شدند و تا ۲۵ آبان ماه ارائه خدمت خواهند کرد.

اورژانس استان اصفهان، پشتیبان استان کرمانشاه

غفور راستین ادامه داد: اورژانس استان اصفهان به عنوان پشتیبان استان کرمانشاه انتخاب شد و این موضوع بر اهمیت وظیفه ما در قبال تأمین سلامت زائران اضافه می کند.

وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی اعزام نیروها نسبت به  سال گذشته، ادامه داد: ۱۰ تیم سه نفره به همراه ۱۰ دستگاه آمبولانس بنز پیشرفته اسپرینتر، یک دستگاه خودرو ویژه ارتباطات، یک دستگاه خودرو واحد تعمیرگاه و یک خودرو پشتیبان هر کدام با سه نیرو در استان کرمانشاه در محدوده مورد نظر که مرز خسروی است، مستقر شدند.

راستین تصریح کرد: به میزان تیم ها و تجهیزات اعزام شده، چهار متخصص جراحی، چهار متخصص ارتوپدی، چهار متخصص بیهوشی، چهار متخصص طب اورژانس آماده اعزام در صورت نیاز هستند.

به گفته وی ۱۵ پزشک عمومی، ۱۵ پرستار، ۱۵ کارشناس مبارزه با بیماری ها، ۱۰ کارشناس بهداشت محیط و ۱۰ کارشناس بهداشت روان هم به تیم آماده باش پیوستند.

رئیس اورژانس استان اصفهان همچنین گفت: پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی در طول مسیرهای منتهی به استان های مرزی از مقصد اصفهان مستقر شدند و مراکز درمانی نزدیک این پایگاه ها با هماهنگی های قبلی در آماده باش کامل قرار گرفتند تا از نهایت توان خود برای ارائه خدمت به مسافران در جاده های جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

راستین خاطرنشان کرد:  افرادی که در کشور عراق نیاز به کمک دارند می توانند با شماره های ۱۰۴ اورژانس، ۱۲۲۱۰۴ پلیس، ۱۲۲ آمبولانس، ۱۲۲۱۱۵ آتش نشانی و ۰۷۸۱۲۰۰۵۶۱ مربوطه به افراد گم شده تماس بگیرند.

وی با اشاره به حضور پرسنل اورژانس در مراسم راهپیمایی اربعین، تاکید کرد: حضور تیم های بهداشتی و درمانی در مراسم اربعین باعث آرامش زائرین و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها خواهد شد.

 توصیه های ضروری به زائران اربعین

زائرین حسینی برای عزیمت به نجف و کربلا باید از آمادگی کافی برخوردار باشند تا در طول مسیر با ضعف بدنی و مشکلات حاد جسمی مواجه نشوند، از این رو رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی به ویژه برای سالمندان، بانوان و افراد کم توان حائز اهمیت است.

دکتر محمد بهرامی متخصص طب فیزیکی در این زمینه به خبرنگار ما گفت:  در طول مسیر کشش و حرکت عضلات به شدت افزایش پیدا می کند، در نتیجه فشار مضاعفی به زانوها، سینه، گردن و ستون فقرات وارد می شود. راهپیمایان باید در آغاز و پایان هر مرحله از پیاده روی عمل گرم کردن و سردکردن را حداقل به مدت ۱۰دقیقه انجام دهند تا بافت های هم بندی و عضلانی آنها دچار مشکل نشود. برای کاهش خستگی و تحلیل انرژی باید در طول مسیر از آب و مواد مغذی به مقدار کافی استفاده شود.

این متخصص طب فیزیکی ادامه داد: در این راهپیمایی پوشیدن کفش مناسب پیاده روی بسیار حائز اهمیت است زیرا در غیر این صورت سلامت بدن افراد به ویژه پاها، ستون فقرات، گردن و سر به مخاطره می افتد. کفش مناسب برای این راهپیمایی باید از انعطاف پذیری بالا، وزن کم و قابلیت تنفس برخوردار باشد تا فرد بتواند با سرعت یکسانی حرکت کرده و از پای خود به ویژه مچ و پاشنه در برابر ضربات، فشارها و موانع مسیر محافظت کند. همچنین افرادی که به هر دلیل دارای مشکلات حرکتی هستند می بایست در طول مسیر پیاده روی از صندلی چرخدار مناسب و یک همراه استفاده کنند.

وی در خصوص انتخاب لباس مناسب پیاده روی تصریح کرد: لباس پیاده روی باید وزن کم، راحتی و تهویه مناسب داشته باشد که بهتر است با توجه به شرایط جوی کشور عراق به ویژه نوسان دما در شب و روز و همچنین وزش باد از ترکیب پنبه و پلی استر استفاده شود. همچنین پوشیدن زیرپوش های ورزشی تولید شده با الیاف ضدباکتری و بکارگیری اسپری های ضد تعریق سهولت و آرامش بیشتری به راهپیمایان می دهد.

توصیه های غذایی

زهرا شیرازی متخصص تغذیه با بیان این که مدیریت تغذیه به ویژه هنگام پیاده روی های طولانی اهمیت به سزایی دارد و از کاهش انرژی و افت توانایی بدنی افراد پیشگیری می کند، اظهار کرد:  برای سهولت بیشتر در حرکت و پیشگیری از مشکلات گوارشی حین پیاده روی افراد باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشند به این معنی که مصرف غذاهای طبیعی و مغذی را در اولویت قرار داده و از آنها به دفعات زیاد و مقدار کم «حداقل پنج وعده در روز» استفاده کنند. همچنین ضروری است عزاداران ۴۸ساعت قبل از حرکت از خوردن غذاهای پرکالری، چرب، شور یا بسیار شیرین به ویژه گوشت قرمز، انواع فست فود، چیپس و پفک، شیرینی تر و نوشابه اجتناب کنند.

وی ادامه داد: انواع میوه به ویژه موز، خوراک لوبیا سبز، سیب زمینی آب پز، کلم پیچ، شیر پاستوریزه کم چرب، ماهی کم چرب و کم نمک، سوپ گندم و جو پرک، چای سبز، گوجه فرنگی، ماکارونی، خوراک گوشت مرغ و آجیل خام از جمله  غذاهایی است که باید در رژیم غذایی راهپیمایان قرار بگیرد تا انرژی روزانه آنان را تامین کند.

این متخصص از زائرین اربعین خواست در حد متعارف از شکلات تلخ، شیرینی های کم چرب نظیر بیسکویت استفاده کرده و از خوردن نوشیدنی های صنعتی به ویژه نوشابه های گازدار و استعمال دخانیات اجتناب کنند؛ علاوه بر این خوردن چای سیاه به دفعات توصیه نمی شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *