اصفهان مالک ۴۲ درصد از دریاچه قم است

زهرا نصیری

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان پس از آن که اصفهان روزهای پرمخاطره ای را درتیرماه در زمینه ذرات گرد و خاک تجربه کرد ، درمیانه راه مرداد ، به جمع خبرنگارن آمد و با خبری غافلگیر کننده به مسله ای که تاکنون از زبان هیچ مسئولی بدان اشاره نشده است سخن گفت.

مجید بیجندی، از جلسه ای که با حضور مسئولان استان های قم، سمنان، مرکزی و همچنین فرمانداران آران و بیدگل و کاشان برگزار شد سخن گفت و به این موضوع اشاره داشت که  در آخرین بررسی ها مشخص شده معلوم شد که  ۴۲ درصد از مالکیت سیاسی و جغرافیایی دریاچه نمک قم از آنِ استان اصفهان است.

این موضوع درحالی از سوی مدیر کل هواشناسی استان اصفهان مطرح می شود که حتی مدیر ارشد استان تاکنون در این رابطه سخنی به میان نیاورده است و این موضوع بعد از ۳۹ سال که از انقلاب اسلامی می گذرد، ضعف آمایش سرزمین را درکشور نشان می دهد که هنوز بسیاری از مرز های جغرافیایی در شهر ها بدرستی تبیین نشده است و این در حالی بوده که اصفهان می توانست از ظرفیت اقتصادی این دریاچه بهره برداری مناسبی داشته باشد.البته در طی سالیان اخیر به دلیل به توجهی هایی که به این دریاچه  صورت گرفت ، بسیاری از ذرات نمک به همراه گرد و خاک وارد اصفهان شود و اثرات نامطلوبی را برای مردم اصفهان ایجاد کند.

مالکیت مغفول مانده

اما مدیر کل هواشناسی استان اصفهان در ادامه اظهارات خود درباره مالکیت اصفهان بر دریاچه نمک ، به این موضوع تاکید داشت که اگر به دریاچه نمک توجهی نشود ابتدا شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، اردستان و نطنز که در سیبل گرد و غبار ناشی از این کانون بحرانی هستند آسیب می‌بینند و در مرحله بعد نیز دیگر شهرستان‌های استان درگیر خواهند شد.

وی با بیان اینکه امروز یکی از نقاط پر بحث در حوزه گرد و غبار در استان اصفهان دریاچه نمک است، تصریح کرد: دولت باید همان برنامه‌ریزی که برای دریاچه ارومیه لحاظ کرد را در دریاچه نمک نیز پیاده کند.

بیجندی، با اشاره به اینکه بخش اعظم گرد و غبارهای موجود در جو استان اصفهان دارای منشاء داخلی است، افزود:  دشت «ریگ جن» در استان سمنان و «دریاچه نمک» در استان قم از کانون‌های بحرانی گرد و غبار برای استان اصفهان به شمارمی روند.

نقاط بحرانی گرد و غبار

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۸۸ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان اصفهان که معادل ۵۹ درصد از اراضی بیابانی است را کانون‌های بحرانی گرد و غبار تشکیل می‌دهد، افزود: در این استان شهرستان‌های اصفهان، آران و بیدگل، نطنز و خور و بیابانک از نقاط بحرانی گرد و غبار است.

بیجندی صراحتا به این موضوع اشاره داشت که ما در اداره هواشناسی کارشناسان پیش بین هستیم نه پیش گو گفت: استفاده از واژه مقابله با پدیده‌های طبیعی اشتباه است، زیرا هیچ کس نمی‌تواند با قدرت مقدس الهی مقابله کند، پدیده گرد و غبار پدیده نوظهوری نیست ؛چرا که  بررسی های  ۲۲ساله سازمان هواشناسی در خصوص وجود پدیده گرد و غبار مصداق این مدعاست و در این خصوص گزارش‌های مستندی موجود است.

اصفهان ۱۰ ساله

وی با اشاره به اینکه  طی ۱۰سال گذشته استان اصفهان به شدت تحت تاثیر گرد و خاک بوده است افزود:  در سال ۹۵ تمام استان اصفهان درگیر گرد و غبار بود ، این در حالی است که در سال ۹۶ در وضعیت بهتری به سر می ‌بریم هر چند اکثر استان درگیر پدیده گرد و غبار بین یک تا ۱۲ روز بوده‌اند اما شدت زیادی را نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی استان اصفهان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نیز وضعیت گرد و غبار استان اصفهان را رصد می‌کند، گفت: این رصد در بازه‌های زمانی کوتاه مدت گزارش می شود و به دنبال گزارشات ماهواره‌ای اطلاعیه‌های هواشناسی نیز صادر می‌شود.

بیجندی با اشاره به اینکه راه‌اندازی سامانه پیش‌بینی گرد و غبار با توجه به بحرانی بودن ناحیه شمالی در شهرستان‌های این منطقه در دستور کار است، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که راه‌اندازی هر مرکز نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار است که در حال رایزنی برای تامین این بودجه در دولت هستیم.

 مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در خاتمه بیشتر نواحی استان اصفهان را درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید عنوان کردو افزود: در کنار این امر سمنان نیز درگیر خشکسالی شدید است که آسیب‌های جدی آن در اصفهان نیز تاثیرات بسزایی خواهد داشت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *