اصل سى‏ و دوم: نه گذشته و نه آینده (۲)

صدیقه ایروانی

وظیفه ما و شما این است که پیام مثبت براى فرزندانمان داشته باشیم؛ پیروزی‌هاى گذشته را براى آن‌ها تعریف کنیم، نعمت‏هاى الهى را که کم هم نیستند براى بچه‏ها بیان کنیم، اندیشه‏‌هاى مثبت خود را مرور کنیم، خود روحیه خوب داشته باشیم و به بچه‏‌هایمان روحیه بدهیم.
شما به عنوان والدین کودک احتمالا همواره درگیر فکر و خیال‌هایی درباره آینده او هستید؛ از آن نگران هستید که چه اتفاقاتی در آینده روی خواهد داد و چه سرنوشتی در انتظار کودکتان خواهد بود.
بیایید بچه‌هایمان را به آینده‏اى روشن و پر از شادابى و نشاط امیدوار کنیم تا رشد کنند. والدین نباید کودک را از آینده بترسانند یا در برابر مسئله‏اى خود ترس بروز دهند. ترسیدن والدین باعث ترس فرزند مى‏شود؛ وقتى کودک نوجوان و حتى جوان چهره هراسان و مضطرب پدر یا مادر را مى‏بیند، ناخواسته دچار ترس، وحشت و اضطراب مى‌شود.
بسیارى از بیماری‌هاى روانى مانند اضطراب، افسردگى، دلهره، نگرانى، تشویش و دورویى و پریشانى از ترس سرچشمه مى‏گیرد و یک عمر انسان را می‌رنجاند.
ترس‌ها معمولا جرئت و شهامت را در انسان تضعیف مى‏کند و افراد را از اقدام به کارهاى بزرگ بازمى‏دارد و استعدادها و خلاقیت‌هاى آنها را خاموش مى‌کند.
والدین و مربیان باید به فرزند یاد دهند که آینده در گرو عمل امروز است و اگر با برنامه‌ریزى مناسب و تلاش فراوان از زمان حال استفاده شود، مى‏توان آینده‏اى درخشان در پیش داشت. انسان باید براى آینده‏اى روشن به تلاش و کوشش بپردازد و از تمامى امکانات و فرصت‏ها و توانایى‏ها استفاده و بر خدا توکل کند و امیدوار به آینده موفق باشد.
چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم بشارت مى‏دهد: «الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا»
«کسانى که در راه ما تلاش و مجاهده مى‏کنند، ما خود راه را به آنان نشان خواهیم داد.»
اگر ما بینشى درست به فرزندمان دادیم براى او جاى نگرانى و ترس از آینده باقى نخواهد ماند و این از حقوقى است که فرزند بر پدر، مادر و مربى دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *