اصل سى و سه: آداب و رسوم(۲)

صدیقه ایروانی

مخصوصا که بعضى از آداب و رسوم جنبه خرافى دارد و به هیچ وجه عقلانى نیست و مورد تأیید دین نیز نمى‏باشد و به نفع عقل جمعى یک ملت نیز نمى‏باشد و باعث از بین بردن چهره یک ملت مى‏گردد البته و صد البته که پدر و مادرها باید از آداب و رسومى که ارزش تکاملى دارند و از عوامل مهم تربیتى محسوب مى‏گردد در جهت تربیت فرزند استفاده کنند.

توجه کنید،مولاى متقیان فرموده‏اند: وَ لا تَنْقُصْ سُنَّهً صالِحَهً عَمِلَ بِها صُدُورُ هذِهِ الاُمَّهِ وَ اجْتَمَعَتْ بِها الاُلْفَهُ وَ صَلَحَتْ عَلَیْها الرَّعیَّهُ.(۳۲)

هرگز آداب و سنت پسندیده اجتماعى را طرد نکن،آدابى که پیشوایان این امت به آن عمل کرده‏اند و ملت اسلام با آن انس و خو گرفته و امور رعیت به وسیله آن اصلاح مى‏شود.

آنچه در امر سنت‏ها و آداب و رسوم ما مکلف هستیم این است که آداب پسندیده اجتماعى را تبیین کنیم و فرزندانمان را به انجام و عمل به آنها تشویق و ترغیب نماییم و تمامى تلاشمان را به کار بندیم که آن آداب و سنن از جامعه طرد نشود و آدابى پسندیده و قابل است که:

۱ – پیشوایان امت(پیامبر(ص)، امامان(ع) و بزرگان دین)به آن عمل کرده‏اند. 

۲ – امت اسلامى با آن انس گرفته‏اند و آن آداب را دوست دارند.

۳ – آن آداب و رسوم و سنت‏ها قدرت و توانایى خود را در اصلاح
جامعه از خود نشان داده است و مردم به وسیله آن‏ها به راه صواب
هدایت شده‏اند.

اینها آداب و سننى است که ما به عنوان اولیاء و مربیان مکلف به تبلیغ آن هستیم و باید روى آنها سرمایه گذارى کنیم ولى به زور و اجبار و… براى عمل به سنت‏ها متوسل شدن تأثیر مثبتى بر جاى نخواهد گذاشت بلکه باید:

اولاً والدین خود عامل به آن آداب باشند. ثانیا آداب را سهل بگیرند و از سختگیرى بپرهیزند. ثالثا براى یادگیرى و عمل فرزندانشان ایجاد انگیزه کنند.

حرف آخر اینکه سختگیرى در آداب و رسوم تضبیح شده است و بچه‏ها نیز روى آن حساس هستند مواظب باشیم چیزى را به بچه‏هایمان تحمیل نکنیم، نه رنگ لباس را، نه جنس آنرا ، نه مدل آنرا، مگر اینکه به او بفهمانیم این مدل یا …… با شخصیت افراد بزرگوارى چون تو مناسبت ندارد.

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *