اصل سى و هفت: تشویق و تنبیه(۵)

حدیث بابایی

اما اگر از راه رفق و مدارا و عفو و گذشت و اغماض و نرمى نتوانست کودک را اصلاح کند تنبیه به عنوان امر و وسیله‏اى احتیاطى،استثنایى و اضطرارى استفاده کرد.

على(ع) مى‏فرمایند: «کسى که خوش رفتارى او را اصلاح نکند،مجازات درست و به جا او را اصلاح خواهد کرد.»

مسئله تنبیه باید از ضرب و جرح و زدن بچه به شدت پرهیز کنیم،تنبیه بدنى کارى بس قبیح،زشت و غیرقابل‏قبول و بى‏تأثیر است در حدیث که معصوم فرمودند:«لا تَضْر بْه وَ اهْجُرْهُ وَ لا تُطِلْ.»(۴۹) براى ادب کردن،بچه را نزن بلکه با او قهر کن ولى مواظب باش قهرت طول نکشد.(و هر چه زودتر آشتى کن)

خیلى نکته مهم است، زدن ممنوع، پس چه کنیم؟ راه ادب کردن قهر است اما نه طولانى، زیرا کودکان طاقت ندارند به مدت طولانى با والدین ارتباطشان قطع گردد و طولانى شدن قهر چه بسا لطمات شدید روحى و روانى به آنها وارد کند.

و مولا فرمودند: اِنَّ العاقِلَ یَتَعِظَّ بالادبِ وَ البهائِمَ لایتعظُّ اِلاّ بالضَّرب.(۵۰ )

پندپذیرى انسان عاقل به وسیله ادب و تربیت است، چهارپایان و حیواناتند که تنها با زدن تربیت مى‏شوند.

تنبیه بدنى خاص حیوانات است، بچه را نباید با تنبیه بدنى مواجه و ادب کرد. مراقب باشیم که با تنبیه بدنى مایه جاى تربیت فرزندمان را در مسیر بد قرار مى‏دهیم زیرا او احساس حقارت مى‏کند و این احساس او را از شرافت انسانى دور خواهد کرد و از طرفى ما خلاف شرع هم انجام داده‏ایم و باید دیه بپردازیم، اگر تنبیه ما باعث ماندن
جاى آن بر صورت و سایر اندام کودک شود باید به ازاء آن بر اساس  رساله‏هاى عملیه دیر آن را بدهیم.

صورتهاى دیگر تنبیه نیز توصیه نمى‏شود مثل ملامت و سرزنش، زخم زبان و … زیرا بر همه انواع تنبیه ضررهایى مترست است که باید از آن خوددارى گردد، زیان و ضررهایى مانند: در هم کوبیدن شخصیت کودک، ترسو بار آمدن او، بروز ضعف اعصاب، انزوا طلبى، فساد شخصیت، بى‏اعتمادى نهسبت به والدین، ایجاد زمینه براى
خشونت، پیدایش اضطراب، یافتن روحیه تسلیم در برابر حق و باطل، مخفى‏کارى، لاابالى‏گرى و تبهکارى و بدآموزى .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *