اصل سی و یکم: توجه به نیازهاى فرزند(۷)
![](http://eskimia.ir/wp-content/uploads/2017/11/119_21308.jpg)
صدیقه ایروانی
تخیل و تخیل گرایى و خیال پردازى نیز از ویژگىهاى این دوره نسبى است،تخیل موجب تقویت نیروى ذهن و اندیشه و بروز خلاقیتهاى فکرى و عملى است،در اینجا لازم است پدر و مادر و مربیان امکان تقویت قوه تخیل و جهت دادن آنرا فراهم آورند.
از بر چسب زدن و گفتن و گفتن دروغگوها، فریبکارها و… خودارى نمایید. بهترین کار اینکه او را به مطالعه داستانهاى تخیلى سوق دهند و مثلاً کتابهاى تخیلى که انحراف اخلاقى، اعتقادى و فکرى در آن نیست را برایش تهیه کنند که خیلى هم از آن خوشش خواهد آمد کتابهایى مثل: سفر به اعماق زمین، ۲۰۰۰ فرسنگ زیر دریاو … باید توجه داشت که جوان نیازمند عزت و کرامت است و براى این منظور والدین باید در امور زندگى با او مشورت نمایند و به آراء و نظریات او احترام بگذارند و نیز دوستانش را احترام کنند زیرا جوان روى دوستانش خیلى حساس است و سعى کنند با او دوست شوند و از مورد سؤال قرار دادن او و ملامت در دوران جوانى زمینههاى لازم لازم براى تحقق قابلیتها و خلاقیتهاى جسمى و روحى فراهم مىآید به گونهاى که در دوران قبل و بعد این قابلیتها زمینه لازم را براى شکوفایى نخواهند داشت در این دوره قابلیتهاى روانى انسان براى علم خواهى و کسب دانش بالا مىگیرد و به همین دلیل در روایت به آن پرداختن و توجه خاص مبذول داشتن توصیه شده و از آن به عنوان مناسبترین زمان براى تربیت و بارور ساختن و شکوفا کردن استعدادهاى انسانى یاد گردیده است.در حدیثى که در سطور قبل به آن اشاره شد(انا قلب الحدث کالارض…)قلب جوان به زمین بسیار مساعدى که هر گونه بذر در آن واقع شود رشد مىکند تشبیه گردیده است،چه بذر خوب و چه بذر بد،هر بذرى در آن جاى گرفت جاى بذر دیگرى در آن باقى نخواهد ماند لذا والدین باید براى این دوره به آموزش اصول اساسى و مورد نیاز فرزندشان بپردازند و او را با توحید و جهان بینى الهى، معرفى الگوهاى راستین مثل پیامبر(ص)و امامان
معصوم(ع)، واقعیتها، قرآن، شیوههاى ارتباط با دیگران، جایگاههاى لغزش انسان، دعا و شیوه خواستن از خدا و استفاده صحیح از فرصتها آشنا سازند.