اصول اساسى در تربیت فرزند، اصل سى و چهارم: تفریح (۲)

صدیقه ایروانی

حضرت على(ع) فرموده‌اند: «السُّرورُ یَبْسُطُ النَّفسَ وَ یُثیرُ النَّشاط»
«فرح و شادمانى باعث بهجت و انبساط روح و مایه تهییج وجد و نشاط است.»
حضرت امام رضا(ع) فرمودند: «تفریح و سرگرمى‌هاى لذت‌بخش شما را در اداره زندگى یارى مى‌کند و با کمک آن بهتر در امور دنیاى خویش موفق می‌شوید.»
پدر و مادر و مربیان باید به فرزندان بیاموزند که در امر تفریح و سرگرمى و ایجاد شادى و سرور باید حدود دینى و اجتماعى و حقوق افراد مورد توجه باشد و حرمت‏ها شکسته نگردد.
همچنین فرموده‌اند: «روزتان را چهار قسمت کنید و یک قسمت آن را به تفریحات سالم و لذائذ خود اختصاص دهید و از مسرت و نشاط ساعت تفریح، نیروى انجام وظایف ساعات دیگر را تأمین کنید.»
کوه‌پیمایى، به مناطق سرسبز رفتن، استفاده از امکانات پارک‏ها و اسباب‌بازی‌هاى آن، دیدن آثار باستانى و… مى‏تواند بخشى از اوقات را به عنوان ساعت تفریح سالم پر کند.
مسافرت به اقصى نقاط مختلف و جلب لذائذ مباح توصیه شده است،
چرا که مسافرت‏هاى زیارتى‌سیاحتى بر روی فعالیت‏هاى آموزشى، یادگیرى، تربیت و وظایف اجتماعى اثر مطلوب مى‏گذارد.
به وسیله تفریح نیاز جسم و جان برآورده مى‏شود و لذتش مایه خشنودى و آرامش خاطر مى‏گردد. تفریح آدمى را با شادى و مسرت براى کار و کوشش و رشد و تعالى مهیا مى‏کند و در راه فعالیت‏هاى بیشتر در عرصه‏هاى مختلف فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى و… با نیروى بیشتر آماده مى‏سازد.
در روایات مواردى که به عنوان تفریح سالم از آن یاد شده است عبارتند از:
۱- تیراندازى
۲- شنا
۳- مسافرت
که هر کدام از آن‌ها ویژگى‏هاى خاص خود را دارند و مى‏توانند در انبساط روح و روان و تقویت جسم و جان نقش بزرگی را ایفا کنند…
ادامه دارد…

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *