اصول اساسی در تربیت فرزند اصل بیست و شش: حسن خلق و نتیجه بدخلقى(۱)
![](http://eskimia.ir/wp-content/uploads/2017/10/images.jpg)
قالَ الصادق (ع): لاعَیْشَ اَهْنَاءُ مِنْ حُسْنِ الخُلقِ(۱۲) هیچ زندگى گواراتر از حسن خلق نیست.
زندگى گوارا،شیرین،جاذب،دوست داشتنى،بانشاط،شاداب و گرم و داراى استوارى در پرتو حسن خلق بدست مىآید خانوادهاى که روابطش بر پایه حسن خلق باشد تلخى در آن راه ندارد و سختىها به آسانى تبدیل مىشود و اعضاء آن خانواده از عزت و احترام لازم برخوردار مىگردند و در این خانواده به علت روابطى که پایهاش بر
حسن خلق بنا شده است آرامش و آسایش در حد بسیار بالایى وجود دارد و در سایه آرامش موجود در خانواده استعدادهاى نهفته فرزندان به آسانى شکوفا مىشود و افراد مىتوانند به رشد و تکامل دست یابند و لیاقت و شایستگى خود را بیابند.
به مین دلیل است که اسلام و از جمله پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع)بر حسن خلق در خانواده و اجتماع توصیه و تأکید دارند و آنرا مایه گوارا شدن زندگى،لذت بخش شدن زندگى،بهترین دوست و رفیق،سنگینى اعمال نیک و بهشت معرفى مىفرمایند.
مولاى متقیان على(ع) مىفرمایند: حُسْن الخُلق خیرُ رفیقٍ(۱۳) بهترین دوست،همراه و همنشین انسان حسن خلق است.
و امام حسن مجتبى مىفرمایند: لاعَیْشَ اَلَذُّ مِنْ حُسْن الخُلقِ(۱۴) هیچ چیز مانند خوى خوش زندگى را شیرین(لذت بخش) نمىکند.
و نیز پیامبر(ص) فرمودند: ما مِنْ شىءٍ اَثْقَلُ فىِ المیزانِ من حُسْنِ الخُلْقِ سنگین ترین چیز در میزان(روز حساب)حسن خلق است. (در روز حساب هیچ چیز از حسن خلق با ارزشتر نیست.)
همچنین فرمودند: اَکثَرَ ما یَدخُلِ الجَنَّه تقوى اللّه و حسن الخلق. بیشتر اهل بهشت متقین و خوش خویان هستند.
حسن خلق باید از خانواده شروع شود و در بین اعضاء خانواده اول کسانى که باید روابطشان بر پایه خلق نیکو باشد زن و شوهر است،روابط شیرین پدر و مادر فرزندان را از نظر روحى و روانى ضمانت مىکند،اضطراب و دلهره و تشویش و نگرانى را از آنها مىزداید و روح لطیف آنها را آرامش مىدهد و این بزرگترین و اساسىترین نیازى است که فرزندان دارند و از حقوق مسلم آنهاست که والدین باید رعایت کنند.
یکی از سفات نیک هر انسانی، خوشرو بودن و داشتن لبخند بر لب ها در برخورد با دیگران است. تبسم و لبخند، یک نیروی شگفت انگیز اجتماعی دارد که هر کس با آن وارد جایی شود، همگان را به خود جلب می کند و مورد استقبال و احترام قرار می گیرد.