اصول اساسی در تربیت فرزند اصل بیست و شش: حسن خلق و نتیجه بدخلقى(۱)

قالَ الصادق (ع): لاعَیْشَ اَهْنَاءُ مِنْ حُسْنِ الخُلقِ(۱۲) هیچ زندگى گواراتر از حسن خلق نیست.

زندگى گوارا،شیرین،جاذب،دوست داشتنى،بانشاط،شاداب و گرم و داراى استوارى در پرتو حسن خلق بدست مى‏آید خانواده‏اى که روابطش بر پایه حسن خلق باشد تلخى در آن راه ندارد و سختى‏ها به آسانى تبدیل مى‏شود و اعضاء آن خانواده از عزت و احترام لازم برخوردار مى‏گردند و در این خانواده به علت روابطى که پایه‏اش بر
حسن خلق بنا شده است آرامش و آسایش در حد بسیار بالایى وجود دارد و در سایه آرامش موجود در خانواده استعدادهاى نهفته فرزندان به آسانى شکوفا مى‏شود و افراد مى‏توانند به رشد و تکامل دست یابند و لیاقت و شایستگى خود را بیابند.

به مین دلیل است که اسلام و از جمله پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع)بر حسن خلق در خانواده و اجتماع توصیه و تأکید دارند و آنرا مایه گوارا شدن زندگى،لذت بخش شدن زندگى،بهترین دوست و رفیق،سنگینى اعمال نیک و بهشت معرفى مى‏فرمایند.

مولاى متقیان على(ع) مى‏فرمایند: حُسْن الخُلق خیرُ رفیقٍ(۱۳) بهترین دوست،همراه و همنشین انسان حسن خلق است.

و امام حسن مجتبى مى‏فرمایند: لاعَیْشَ اَلَذُّ مِنْ حُسْن الخُلقِ(۱۴) هیچ چیز مانند خوى خوش زندگى را شیرین(لذت بخش) نمى‏کند.

و نیز پیامبر(ص) فرمودند: ما مِنْ شى‏ءٍ اَثْقَلُ فىِ المیزانِ من حُسْنِ الخُلْقِ سنگین ترین چیز در میزان(روز حساب)حسن خلق است. (در روز حساب هیچ چیز از حسن خلق با ارزش‏تر نیست.)

همچنین فرمودند: اَکثَرَ ما یَدخُلِ الجَنَّه تقوى اللّه و حسن الخلق. بیشتر اهل بهشت متقین و خوش خویان هستند.

حسن خلق باید از خانواده شروع شود و در بین اعضاء خانواده اول  کسانى که باید روابطشان بر پایه خلق نیکو باشد زن و شوهر است،روابط شیرین پدر و مادر فرزندان را از نظر روحى و روانى ضمانت مى‏کند،اضطراب و دلهره و تشویش و نگرانى را از آنها مى‏زداید و روح لطیف آنها را آرامش مى‏دهد و این بزرگ‏ترین و اساسى‏ترین نیازى است که فرزندان دارند و از حقوق مسلم آنهاست که والدین باید رعایت کنند.

یکی از سفات نیک هر انسانی، خوشرو بودن و داشتن لبخند بر لب ها در برخورد با دیگران است. تبسم و لبخند، یک نیروی شگفت انگیز اجتماعی دارد که هر کس با آن وارد جایی شود، همگان را به خود جلب می کند و مورد استقبال و احترام قرار می گیرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *