اصول اساسی در تربیت فرزند اصل بیست و چهارم: حسن خلق و نتیجه بدخلقى(۲)

پروانه شریفی

به روایت زیبا و دلنشین توجه کنید: رواى مى‏گوید خدمت امام رضا(ع) بودم ایشان فرمودند: «علیکم بحسن الخلق» در واقع حضار را به خلق نیکو و پسندیده داشتن توصیه فرمودند و این دستورالعمل را صادر فرمودند. راوى از امام(ع) مى‏پرسد: قلتُ لابى عبداللّه (ع) ما حد حسن الخلق؟ گفتم به ابى عبدالله(ع) که حد و حدود حسن خلق چیست؟ امام(ع) فرمودند: تُلَیِّنْ جانبک، تطیب کلامک و تلقى اخاک ببشرٍ حسن.

حسن خلق عبارت است از این که:

 ۱ – شخص با اطرافیان و با کسانى که با او رفت و آمد دارند و با او هستند آرام و لین و ملایم باشد،راستى اگر زن و شوهر با همدیگر آرام
سخن بگویند،خواسته‏اشان را با نرمى و ملاطفت بیان کنند و با ملایمت با همدیگر رفتار کنند آیا مى‏توان دید خانواده‏اى در آن تلخى و سختى وجود داشته باشد؟

۲ – وقتى با اطرافیان سخن مى‏گویى سخنت را پاک کن،یعنى هم صادق باشد،هم در لفافه سخن نگو و هم به سخنت طول و تفسیر نده،کم گوى و خلاصه گوى و گویا گوى و با طعنه و مسخره و…سخن مگوى. حقیقتا اگر اعضاءیک خانواده سخن را پاک و بى‏آلایش کنند به یکدیگر عرضه کنند آیا در چنین خانواده‏اى مشکلى پیش مى‏آید؟آیا آرامش این خانواده بهم خواهد ریخت؟آیا بحث دلخورى و قهر و…پیش خواهد آمد؟و آیا فرزندان مضطرب خواهند شد؟

۳ – مى‏فرماید وقتى با کسى(برادرت) برخورد نمودى با چهره باز و گشاده‏رویى او را ملاقات کن،چهره گشاده باز و دوست داشتنى است،کارى کن که آن کسى که با تو روبرو شده خستگى‏اش از بین برود،غم و غصه‏اش بریزد،تبسم بر لب‏هایش نقش ببندد و این نمى‏شود مگر اینکه تو خود متبسم باشى و خوش زبان. و بطور قطع و یقین اگر اعضاء یک خانواده خود را ملزم کنند که در موقع روبرو شدن با یکدیگر و در زمانى که با هم هستند چهره‏اى گشاده و خوش منظر داشته باشند این خانواده در آرامش کامل
خواهند بود و به رشد و کمال و ترقى در دنیا خواهند رسید.

و در مذمت بد خلقى همین بس که فرموده‏اند: عن ابى جعفر(ع): عُبُوسُ الوَجهِ وَ سُوءُ الْبشْر مکتَبَهٌ لِلْمَقْتِ و بُعْدٌ مِنَ اللّهِ .(۱۵) امام محمد باقر(ع) فرمودند: تلخ روئى و گرفتگى رخسار باعث جلب دشمنى دیگران و دورى از خداست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *