افزایش سالانه ۳ تا ۵ هزار نفر به بیماران مبتلا به MS

خبرنگار:پروانه شریفی

نایب‌ رئیس هیئت مدیره انجمن MS ایران گفت: سالانه ۳ تا ۵ هزار نفر به آمار مبتلایان به MS در کشور افزوده می‌شود که در صورت حذف سیگار از جامعه می‌توان این رقم را ۲۰ درصد کاهش داد.
محمدعلی صحرائیان نایب ‌رئیس هیئت مدیره انجمن MS ایران در نشست خبری که به مناسبت سومین جشنواره فرهنگی و هنری انجمن MS ایران برگزار شد، اظهار داشت: بیماری MS متأسفانه در قشر جوان جامعه بیشتر مشاهده می‌شود و معمولا خانم‌ها سه تا چهار برابر آقایان به این بیماری مبتلا می‌شوند.
بخشی از صحبت‌های نایب ‌رئیس هیئت مدیره انجمن MS ایران در این خبر آمده است:
این بیماری با توجه به اینکه قسمت‌های مختلف بدن فرد را درگیر می‌کند، دارای علائم متفاوتی خواهد بود، به‌طوری‌که در مواردی فرد با اختلالات ادراری، نداشتن تعادل و همچنین اشکالاتی در بینایی مواجه می‌شود.
علائم این بیماری به صورت حاد بروز می‌کند که پس از معاینات پزشکی و انجام MRI می‌توان بیماری را تشخیص داد.
متأسفانه درک صحیحی از بیماری MS در جامعه ما وجود ندارد که این موضوع باعث دشوار شدن کار بیمار و خانواده‌ها شده است.
بیماری‌های زیادی ممکن است سیستم عصبی انسان را درگیر کند، اما در تمام دنیا به بیماری MS نگاه ویژه‌ای دارند، به دلیل اینکه این بیماری عمدتا در سنین جوانی بروز می‌کند، درحالی‌که سایر بیماری‌های اعصاب مثل پارکینسون در سنین ۶۰ تا ۷۰ سال فرد را درگیر می‌کند.
توجه کنیم که بیماری MS فقط یک بیماری نیست، بلکه طیفی از بیماری‌ها را در خود جای داده است و یک بیماری بسیار پیش‌بینی‌ناپذیر به شمار می‌رود.
استرس نقش مهمی در بروز حملات MS دارد، ما باید واقعیت‌ها را برای بیماران بیان کنیم.
بسیاری از این افراد با حملات اختلالات حسی و اشکال در راه رفتن مواجه می‌شوند که این موضوع به دلیل قرار گرفتن در محیط‌های استرس‌زا به وجود می‌آید، لذا باید توجه داشت که این افراد از حضور در محیط‌های استرس‌آور پرهیز کنند.
با وجود اینکه بیماری MS حدود ۱۵۰ سال است که شناخته شده، اما دلیل اصلی بروز این بیماری مشخص نیست.
سالانه ۳ تا ۵ هزار نفر به بیماران مبتلا به MS در کشور افزوده می‌شود؛ اگر سیگار کشیدن از جامعه حذف شود، می‌توان این آمار را بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر کاهش داد.
در دنیا درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و در صورتی‌که فرد روند درمان خود را قطع کند، به دلیل کاهش یافتن عوارض دارو، در مدت زمان ۶ ماه دو سال ممکن است زندگی عادی داشته باشد؛ اما پس از گذشت این دوران طلایی بیماری فرد به صورت پیش‌رونده بازخواهد گشت،‌ درنتیجه توصیه می‌شود، افراد روند درمان خود را به صورت مداوم ادامه دهند.
ورزش کردن در سال‌های اول ابتلا به بیماری می‌تواند کمک زیادی به مبتلایان به MS کند و همچنین باعث پیشگیری از پیشروی این بیماری خواهد شد.
هدف از مصرف داروها در این بیماران کاهش پیشروی این بیماری بوده و نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که دارویی در دنیا وجود دارد که می‌تواند بیماری MS را درمان کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *