افزایش ۴/۷ سقط درمانی در پنج ماه نخست سال جاری

طاهره جعفری

به گفته دکترکیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در صورتی که ادامه بارداری مادر به مرگ جنین یا مادر منجر شود، در خواست مجوز سقط درمانی آن هم تنها در ادارات کل پزشکی قانونی استان ها مورد پذیرش قرار می گیرد.

وی ادامه داد:  البته در صورت دستور مقام قضایی یا در خواست زوجین یا معرفی نامه پزشک معالج قبل از ولوج روح (چهارماهگی) از این موارد حداقل بیست وچهار مورد مربوط به ناهنجاری های جنین است و بیست ودو مورد مربوط به بیماری های مادر؛ لذا سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبتنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است. که با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از چهار ماهگی با رضایت زن مجاز است.

سقط درمانی خود یک موضوع درمانی است

به نظر وی سقط درمانی خود یک موضوع درمانی محسوب می شود و در مواقعی که ضرورتی معقول، موجه وشرعی وجود داشته باشد مانند آنچه در فقه امامیه مورد تصریح قرار گرفته است و بررسی خواهد شد ناگزیر باید جنین را سقط کرد.

سقط درمانی نسبت به گذشته افزایش داشته است

به نظر جها نپور با توجه به این که  علم وفناوری پزشکی بسیار سریع در حال پیشرفت است همچنین امکانات تشخیص و تشخیص زود هنگام هر روز بیش از پیش برای مادران فراهم شده واطلاع رسانی ارتقاء یافته لذا طبیعی است متقاضیان سقط قانونی وپزشکی رو به افزایش داشته باشد، این پدیده لزوما منفی نیست بلکه از بسیاری جهات مثبت به نظر می رسد و شاید بتوان گفت به نوعی به ارتقاء سلامت نوزاد و مادر می انجامد.

وی در ادامه اظهاراتش بیان داشت: با نبودن امکانات تشخیص در گذشته کمتر از این قانون استفاده می کردند، البته خطرات بیشتری متوجه مادر وجنین و نوزاد او بود.

برای تکمیل این گزارش به سراغ پزشکی قانونی رفتیم تا با آمار و مبانی قانونی سقط بیشتر آشنا شویم.

 دکتر سلیمانی پور مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان در رابطه با مبانی قانونی سقط و مسئولیت حاکم شرع در این رابطه گفت: قانون مرتبط با سقط مورخ ۲۵/۳/۸۴ پس از طرح نظرات فقهی و حقوقی مختلف و با شرایط خاصی با تایید  شورای نگهبان به تصویب رسید و بر طبق همین ماده قانونی متخلفین از اجرای مفاد آن به مجازات های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

آمار متقاضیان دریافت سقط درمانی

مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان با بیان این که طبق بررسی های انجام شده در پنج ماه اول سال جاری ۳۰۳ نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه و ۲۶۰ نفر آن ها مجوز سقط درمانی دریافت کرده اند، ادامه داد: لازم به ذکر است آمار متقاضیان دریافت سقط درمانی در شش ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۷ درصد افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که سازمان پزشکی قانونی به عنوان متولی بررسی در خواستهای صدور مجوز سقط درمانی، تنها در مواردی اقدام به صدور مجوز سقط درمانی می کند که جنین زیر چهار ماه و واجد ناهنجاری های شدید مادر زادی بوده ویا مادر مبتلا به بیماری های صعب العلاج همراه با خطر جانی در صورت تداوم بارداری باشد.

موارد صدور مجوز سقط درمانی

دکتر سلیمانی پور در رابطه با موارد صدور مجوز سقط درمانی تصریح کرد: براساس ماده قانونی مرتبط با عقب ماندگی جنین و اختلال کامل یا نسبی در ساختار یا عملکرد دستگاه عصبی جنین به هر علتی که نهایتا منجر به تولد نوزاد زنده نشود یا در صورت تولد، با فاصله کوتاهی فوت شود در این تعریف قرار می گیرد. اعم از این که این معلولیت ها با ظاهری همراه باشد یا نباشد ملاک تشخیص عرف پزشکی و تایید متخصصان ذی ربط است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان  با بیان این که بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد مشمول مجوز سقط جنین می شود؛ بیان داشت: احراز موارد فوق با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی و قبل از ولوج روح(چهارماهگی بارداری) یا قبل از پایان نوزده هفتگی بارداری با رضایت زن مجاز است که احراز این شرایط بر اساس سونوگرافی های معتبر دوره ای صورت می گیرد.

 لازم به توضیح است منظور از حرج مادرنگرانی و سختی مادر به نحوی که تحمل رنج ومشقت ناشی از ناقص الخلقه بودن یا عقب افتادگی جنین خارج از توان وی باشد تلقی می شود.

افزایش دلایل سقط درمانی

وی با اشاره به افزایش دلایل سقط درمانی خاطر نشان کرد:  از علل افزایش آمار سقط جنین می توان به افزایش سن بارداری و متعاقبا بروز اختلالات جنینی اشاره کرد، همچنین با بالا رفتن امکان غربال گری و تکنیک های تشخیص در خصوص ناهنجاری های جنین در طول بارداری امکان احراز اختلالات جنین بیشتر شده است که خود می تواند دلیلی بر افزایش آمار مراجعه جهت صدور مجوز سقط درمانی جنین باشد، همچنین عوامل محیطی و ژنتیکی و نیز مصرف داروها در دوران بارداری در بروز ناهنجاری ها در طول بارداری تاثیر گذار است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *