اقتصاد در هفته‌ای که گذشت

دامون رشیدزاده

در ستون این هفته «اقتصاد در هفته‌ای که گذشت» به مرور مهمترین عناوین خبری اقتصاد در هفته گذشته خواهیم پرداخت.

– درحالی که مسئولان صنعت برق همواره تاکید دارند سرانه مصرف برق در کشور بالاتر از استانداردهای جهانی است، چندی پیش آماری از سوی شورای جهانی انرژی در مورد سرانه مصرف برق در کشورهای مختلف منتشر شد که نشان می‌داد ایران جزو کشورهای کم مصرف برق در بین دیگر کشورها است، اما بر اساس تعبیر جدیدی که سخنگوی صنعت برق از آمار دارد، انگشت اتهام هنوز به‌سوی مصرف‌کنندگان نشانه رفته است.

– کارشناسان معتقدند تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تعیین سقف ۱۰ درصدی برای تمدید قراردادهای اجاره، منجر به افزایش بیش از پیش اجاره بها و زیرزمینی شدن قراردادها خواهد شد.

– فساد در واردات خودرو توسط عوامل دخیل در ثبت سفارش، در حالی به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شده که یک سند تازه نشان می‌دهد وزیر صنعت حمایتی ویژه و خلاف قانون از یک واردکننده خودرو انجام داده است. این سند نشان می‌دهد وزیر صنعت سال گذشته دستور داده با یک واردکننده خودرو (م.ر) – که فاقد نمایندگی از شرکت اصلی بوده و طبق اعلام سازمان حمایت، دارای سابقه تخلف در پیش فروش خودرو است- برای ثبت سفارش و ترخیص خودرو از گمرک، در زمان ممنوعیت، همراهی شود.

– مشاور اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران معتقد است که حتی اگر نرخ‌های جهانی یک کالا نیز نسبت به گذشته افزایش یافته باشد به قدری نیست که در بازار ایران اتفاق می افتد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرانی کنونی در بازار عمدتاً ناشی از تخلفات تولیدکنندگان و واردکنندگان این کالاها و محصولات است.

– محمود حجتی – وزیر کشاورزی – در رابطه با تولید و قیمت گذاری مرغ گوشتی صحبت‌هایی مبنی بر اینکه افزایش قیمت مرغ در دستور کار قرار دارد، ارائه کرد و گفت: قیمت مرغ در ایران ارزان‌ترین قیمت را در سطح جهان دارد

– طبق دستورالعمل ارزی دوم اردیبهشت از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، ارز حاصل از صادرات و واردات در قالب سامانه نیما مدیریت می‌شود و شرکت‌های پتروشیمی هم متعهد شدند ارز خود را در این سامانه وارد کنند، اما حالا با گذشت حدود سه ماه از این تصمیم نارضایتی شرکت‌های پتروشیمی که عنوان می‌کنند سامانه نیما فسادآور است و باعث ضرر پتروشیمی و سود دلالان می‌شود به گوش می‌رسد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *