اقتصاد مقاومتی راه نجات کشور

پروانه شریفی

ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلاب اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند بر همه مشکلات اقتصادی فائل می‌آید. این الگوی اقتصادی؛ نه تنها دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف آرایی کرده، به شکست و عقب نشینی وا می‌دارد؛ بلکه خواهد توانست الگوی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت ببخشد. اگر قرار است اتفاقی در اقتصاد مقاومتی بیافتد مبتنی بر همین فرهنگ است، برای اقتصاد مقاومتی ظرفیت‌های دورنی خود را شناخت و جلو رفت، اگر نگاه ما تغییر پیدا نکند اقتصاد مقاومتی اتفاق نمی‌افتد که همان تکیه بر داشته‌ها و ایمان است.

اقتصاد مقاومتی راه نجات کشور

محمدرضا حیدری گفت: اقتصاد مقاومتی راه نجات کشور از وضعیت موجود است؛ اما شاخصه‌های وضعیت فعلی اقتصاد کشور، وابستگی به نفت است که به صورت غیربهره‌ور بر سطح کلان اقتصاد کشور حاکم شده است. مسئول بسیج اساتید دانشگاه اصفهان ادامه داد: تقویت مبانی اقتصاد مقاومتی و به حداقل رساندن وابستگی به نفت از عواملی است که از آشفتگی اقتصاد داخلی بر اثر تکانه‌های خارجی جلوگیری می‌کند. عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: مالیات، نظام مالی کارآمد، اصلاح تولید داخلی و افزایش صادرات از مؤلفه‌های اساسی اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود و در کنار آن باید شفافیت اطلاعات، رقابت‌پذیری و پاسخگویی دولت به جامعه دانشگاهی و مردم قرار بگیرد تا این فرآیند عملی شود.

عزت ملی

وی اقتصاد مقاومتی را در ارتباط مستقیم با عزت ملی دانست و اظهار کرد: خدا راه سلطه بیگانگان را بر مؤمنان بسته است؛ اگر دشمن در عرصه اقتصادی بر ما مسلط شد است پس باید به دین‌داری خود شک کنیم. حیدری با بیان این که مولد بودن از دیگر ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است؛ تصریح کرد: اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنای عمل برای مسئولین و مردم قرار گیرد در دوره ۵ تا ۱۰ ساله می‌توان از وضعیت وابسته به نفت، عدم کارایی دولت و شرایط آشفته حاکم بر اقتصاد نجات پیدا کرد. مسئول بسیج اساتید دانشگاه اصفهان گفت: با عزم ملی و توجه ویژه دولت و مسئولان، اقتصاد مقاومتی تبدیل به گفتمانی در راستای مؤلفه‌های مذکور خواهد شد و برای تحقق این موضوع نقش نخبگان بسیار حائز اهمیت است که در جهت عملی شدن آن باید گام‌های مؤثری بردارند. حیدری ضمن انتقاد از عملکرد دولت در زمینه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: دولت تاکنون گام عملی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برنداشته است و عملکرد دولت در این مدت نشان از عدم اعتقاد تیم اقتصادی دولت به مبانی اقتصاد مقاومتی دارد.

اهمیت اقتصاد در عرصه سیاست‌گذاری

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد در عرصه سیاست‌گذاری عمومی و دکترین امنیت ملی، خاطرنشان کرد: مقاومت نه تنها سلبی که ایجابی نیز هست؛ در اقتصاد مقاومتی مخالف تجارت مثبت جهانی نیستیم اما متأسفانه شدیداً تبلیغ می‌شود که اقتصاد مقاومتی به معنای بستن درها به دنیاست. عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، افزود: اکثر منتقدان اقتصاد مقاومتی، حتی یک بار هم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را نخوانده‌اند. حیدری در پایان بیان کرد: در دنیای اقتصاد، هیچ‌کس فوت کوزه‌گری خود را به دیگری یاد نمی‌دهد؛ فناوری قابل انتقال نیست بلکه قابل یادگیری است؛ امثال شهید شهریاری و شهید کاظمی آشتیانی به ما یاد دادند که منتظر کسی نمانیم بلکه نوآوری داشته باشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *