اکثر مردم نیاز به مصرف مکمل‌های دارویی ندارند

فاطمه احمدی

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها گفت: طبق قانون هرگونه رابطه مالی شرکت‌های پزشکی و دارویی با پزشکان ممنوع بوده و باید با این تخلفات برخورد قاطع صورت گیرد.
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری در خصوص برخی از مراودات مالی بین پزشکان و شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: دوگانه‌های متعددی در این زمینه وجود دارد. حفظ و اتحاد جامعه پزشکی به‌عنوان سرمایه اصلی نظام حوزه درمان به شمار می‌رود و ما نباید بگذاریم این اتحاد خدشه‌دار شود.
آخرین آمار مصرف دخانیات توسط نوجوانان در کشور
حریرچی ادامه داد: متوسط مصرف دخانیات در بین کشورهای جهان به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر می‌رسد که سالانه ۷ میلیون نفر بر اثر این موضوع جان خود را از دست می‌دهند؛ همچنین ۹۰۰ هزار نفر در جهان در معرض دود دخانیات قرار دارند.
وی افزود: ۳۸ درصد نوجوانان در معرض دود ناشی از دخانیات در مکان‌های مسقف هستند؛ همچنین ۷۶٫۷ دهم درصد نوجوانان ما از عوارض مصرف دخانیات مطلع هستند.
وی راه مقابله با مصرف دخانیات را آگاه‌سازی مردم در زمینه ترک سیگار و همچنین افزایش مالیات مواد دخانی دانست.
افزایش مصرف ریتالین توسط نوجوانان و جوانان در ایام امتحانات
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف قرص ریتالین در ایام امتحانات توسط نوجوانان و جوانان ۵۰ درصد افزایش می‌یابد، گفت: ۵ درصد دانشجویان و همچنین ۴ و نیم درصد دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان به بهانه بیدار ماندن در ایام امتحانات از این قرص استفاده می‌کنند.
حریرچی در خصوص عوارض این قرص توضیح داد: ‌اضطراب، تهوع، سرگیجه و حالات روان‌پریشی از عوارض این دارو به شمار می‌روند و همچنین باید توجه داشته باشیم که مصرف بیش از حد این قرص اعتیادآور خواهد بود.
اکثر مردم نیاز به مصرف مکمل ندارند
حریرچی با اشاره به فروش مکمل‌های ورزشی و غذایی در باشگاه‌ها و سایر اماکن توضیح داد؛ باید توجه داشته باشیم که اکثر قریب به اتفاق مردم نیاز به مصرف مکمل ندارند و تنها برخی گروه‌های خاص مانند نوزادان و مادران باردار نیازمند مصرف مکمل هستند که نیاز آن‌ها از طریق شبکه بهداشتی و درمانی تأمین می‌شود.
وی افزود: تعداد درخور توجهی از مکمل‌ها به وسیله قاچاق وارد کشور می‌شود و واقعیت آن است که وزارت بهداشت و هیچ دستگاه نظارتی نمی‌تواند نظارت چندانی بر این واردات داشته باشد.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در زمینه مصرف مکمل‌ها نیز باید آگاهی‌های لازم به مردم داده شود، همچنین در جایی که اختیارات قانونی داریم نظارت‌های کافی را انجام خواهیم داد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *