ایرانی‌ها ۴۰ درصد بیشتر از مقدار مطلوب کالری دریافت می‌کنند

فاطمه احمدی

سوتیتر: سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری توضیحاتی در ارتباط با بودجه سال ۹۷،‌ میزان کالری دریافتی ایرانی‌ها، اجرای طرح تحول و ممنوعیت فروش دارو درباشگاه‌های ورزشی ارائه کرد.

ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با کلیات بودجه سال ۹۷ و تصویب نهایی در مورد اختصاص بودجه وزارت بهداشت اظهار داشت: در سال ۹۵ بودجه کل کشور ۹۷۸ هزار میلیارد تومان بود که ۵٫۷ درصد آن مرتبط با وزارت بهداشت و در سال ۹۶ هزار و ۱۵۲ بودجه کل کشور که ۵٫۴ درصد آن به وزرات بهداشت اختصاص داده بود.

وی افزود: در سال ۹۷ کل بودجه کشور هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان استکه ۶۹ درصد آن مرتبط با شرکت‌ها و بانک‌ها و ۵٫۵ درصد مربوط به وزارت بهداشت با هدفمندی بدون سازمان بیمه سلامت است.

سخنگوی وزارت بهداشت از رشد ۹ درصدی بودجه این وزارتخانه خبر داد وگفت: بودجه وزارت بهداشت شامل بودجه‌های عمومی، بودجه ناشی از درآمد اختصاصی و تملک دارایی، سرمایه‌ای است.

* ایرانی‌ها ۴۰ درصد بیشتر از مقدار مطلوب کالری می‌گیرند

حریرچی در ادامه به متوسط انرژی کالری و غذای دریافتی ایرانی‌ها اشاره کرد و بیان داشت: در ۲۰ سال پیش ایرانی‌ها روزانه ۲هزار کالری دریافت می‌کردند که در حال حاضر این میزان به ۳ هزار و ۵۰ کالری رسیده است و این در حالی بود که متوسط کالری مصرفی مطلوب زنان ۲هزار و برای مردان ۲ هزار و ۳۰۰ است.

وی افزود: ایرانی‌ها متوسط ۴۰ درصد بیشتر از مقدار مطلوب کالری و انرژی دریافت می‌کنند و مصرف سرانه قند و شکر ۳۸ درصد،‌روغن ۲۰ درصد و نان و غلات ۵ درصد بیشتر از مقدار توصیه شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:‌کم تحرکی، اضافه وزن و چاقی از جمله مشکلاتی بوده که ایرانی‌ها گرفتار آن هستند و برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر توجه به این مسائل حائز اهمیت است.

*تاخیر در پرداخت‌ها مشکل مزمن نهاد سلامت

حریرچی در ادامه گفت:‌از سال ۷۴ با تصویب بیمه همگانی و اجرای ناقص برخی برنامه‌ها بخش بهداشت و درمان با تاخیر در پرداخت‌ها همراه شد و در حال حاضر متوسط تاخیر پرداخت بیمه‌ها ۸ و نیم ماه است.

وی گفت: تاخیر در پرداخت‌ها مشکل مزمن نهاد سلامت در ۲۰ سال گذشته بوده و هر چند که با اجرای طرح تحول تاخیر در پرداخت‌ها ۴ ماه کاهش یافت ولی اکنون به متوسط ۲۰ ساله نزدیک شده است.

* هر ایرانی در سال ۲ بار به پزشک عمومی مراجعه می‌کنند

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه هر ایرانی در سال ۲ بار به پزشک ا یرانی مراجعه می‌کنند، گفت: همچنین میزان مراجعه ایرانیان به پزشک متخصص ۱٫۷۸ بار بوده و از هزار ایرانی ۱۱۸ مورد بستری می‌شوند و ۱٫۲ درصد درآمد ناخالص ملی نیز در بخش دارو صرف می‌شود.

حریرچی اضافه کرد: میانگین مراجعه ایرانی‌ها به پزشک عمومی مشابه کشورهای همانند ایران بوده و میانگین مراجعه به متخصص و هزینه‌کرد در این رابطه بیشتر از کشورهای مشابه است. همچنین میزان بستری در بیمارستان کمتر از کشورهای مشابه بوده و بسته خدمات سلامت ایرانیان بیشتر از کشورهای مشابه است.

* کاهش پرداختی از جیب مردم با اجرای طرح تحول

وی ادامه داد:‌عدم توان اقتصاد ملی اعم از بخش دولتی، بیمه‌ها و جیب مردم در تامین هزینه رو به رشد کشورهای مختلف موجود است و مجموع هزینه‌کرد بیمه‌ها و دولت در نظام سلامت ایران قبل از اجرای طرح تحول کمتر از کشورهای مشابه و بعد از طرح نیز کمتر بوده است و این در حالی بوده که قبل از اجرای طرح پرداختی از جیب مردم بسیار بیشتر از کشورهای مشابه بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ارزان کردن هزینه‌های درمانی افزایش نقش بیمه و دولت در حوزه سلامت و کاهش پرداختی از جیب مردم باید مورد توجه باشد، گفت: کارشناسان حوزه سلامت همه می‌دانند که چه اقداماتی باید انجام دهند و اختلاف در چگونگی و زمان رسیدن به اهداف است.

* تجویز هر دارویی توسط غیرپزشک تخلف است

حریرچی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظارت وزارت بهداشت برای ارائه داروهای بدنسازی در ورزشگاه‌ها چگونه است، گفت: تجویز هر دارویی توسط افراد غیرپزشک در هر مکانی از جمله اماکن ورزشی ممنوع و تخلف است.

وی افزود:در مورد مکمل‌ها باید توجه داشت که اکثر این مواد خارج از زنجیره توزیع قانونی عرضه می‌شوند و قاچاق هستند که البته قاچاق به دو صورت قاچاق جنس اصلی که به دو صورت قاچاق جنس اصلی و ارائه مواد تقلبی است.

* هزینه کارگران در بیمارستان‌ها افزایش نیافته است

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اتحادیه کارگران اعلام کرده که هزینه این صنف در بیمارستان‌ها افزایش یافته است، گفت: هزینه کارگران در بیمارستان‌های تامین اجتماعی قبل و بعد از اجرای طرح تحول رایگان بوده و در بخش دولتی متوسط پرداختی از جیب کارگران ۳۷ درصد بود که بعد از طرح تحول به ۶ درصد کاهش یافته و بنابراین پرداختی از جیب کارگران در بیمارستان‌های دولتی به طرز معناداری با روند کاهشی همراه بوده است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *