ایران در میان ۱۰ کشور برتر منطقه آسیا-اقیانوسیه :ر شد محسوس ایران در تجارت الکترونیک

بردیا عباس زاده

تجارت الکترونیک در ایران با سرعتی شگفت آور در حال پیشرفت است. ایران تا همین ۲ سال پیش در میان ۷۰ کشور آسیا و اقیانوسیه دارای تجارت الکترونیک رتبه ۶۹ را داشت اما در عرض دو سال و به مدد گسترش اینترنت و پهنای باند ایران اکنون در میان ۱۰ کشور اول آسیا ایستاده است. در بین ۱۰ کشور اول جهان نیز شش کشور اروپایی، سه کشور از منطقه آسیا-اقیانوسیه و یک کشور از آمریکای شمالی قرار گرفته و در میان کشورهای درحال توسعه، سه کشور با درآمد بالا، یعنی کره جنوبی، چین و سنگاپور پیشتاز هستند. ایران نیز با کسب امتیاز ۴۲.۶ رتبه ۷۷ جهان را کسب کرده و در میان ۱۰ کشور برتر منطقه آسیا-اقیانوسیه قرار گرفته است.

شاخص‌های تجارت الکترونیک

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، این شاخص، منعکس کننده گام‌های درگیر در تراکنش B۲C است. برای پذیرش سفارشات به صورت آنلاین، کسب و کار باید به شکلی در وب حضور داشته باشد. این فرآیند نیاز به دسترسی به اینترنت در سمت کاربران برای مشاهده محصولات و سفارش آنلاین کالاها یا خدمات دارد. روش پرداخت نیز باید به صورت کارت اعتباری، پول الکترونیکی، انتقال پول یا پرداخت وجه نقد در هنگام تحویل کالا مشخص شود. در نهایت، اگر کالا دیجیتال باشد، به شکل آنلاین و برای کالاهای فیزیکی این کالاها در خانه یا محل کار مشتری یا در نقطه تحویل مشخص شده، تحویل می‌شود.

رشد محسوس ایران

اوایل سال ۱۳۹۳ و پیش از ارائه اینترنت پهن باند موبایل توسط اپراتورهای غالب، طبق آمارهای جهانی و با توجه به حجم مبادلات تجارت الکترونیک، اینگونه اعلام شده بود که ایران در بخش تجارت الکرونیک در جایگاه صدمین کشور قرار دارد. حجم مبادلات تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۱ نیز ۱۰ میلیارد دلار بوده است که نسبت به کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا یک سوم و نسبت به کشور آمریکا با حجم مبادلات تجارت الکترونیک ۱۳۶ میلیارد دلاری بیش از یک سیزدهم محاسبه می‌شده است. طبق آمارهای موسسه «این وست» حجم مبادلات تجارت الکترونیک در سطح جهان در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۶۸۰ میلیارد دلار بوده که سهم ایران از این درآمد کمتر از ۱.۵ درصد بوده است. حال طی این سال‌ها به نظر می‌رسد حجم این مبادلات افزایشی قابل توجه داشته به گونه‌ای که در آمارها نیز این رشد مشهود است البته اینکه رتبه ۱۰ در آسیا و اقیانوسیه تا چه اندازه مناسب ارزیابی می‌شود نیز موضوعی است که جای بحث دارد.

رسیدن به قله‌های تجارت الکترونیک

البته رتبه ۷۷ جهان جایگاهی نیست که ما با داشتن آن بخواهیم به خود مغرور شویم زیرا همین حالا هم با همه پیشرفت‌های صورت گرفته رتبه ایران از نظر سرعت اینترنت به شدت پایین است در ضمن قیمت اینترنت در ایران نیز در مقایسه با بسیاری از کشورها به نسبت درآمد بسیار بالاست. اگر ما خواهان رسیدن به رتبه‌های بهتر در این زمینه هستیم افزایش سرعت اینترنت در کنار کاهش قیمت یک ضرورت انکارناپذیر است. ایران با داشتن جمعیت جوان بالا این ظرفیت را دارد که با گسترش کیفیت زیر ساخت‌ها به یکی از قطب‌های تجارت الکترونیک تبدیل شود رؤیایی که با تلاش بی وقفه دور از دسترس نیست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *