بافت فرسوده خمینی شهر اصلاح شود

مدیران اقتصادی استان در گفتگوبا کیمیای وطن:

بافت فرسوده خمینی شهر اصلاح شود

عکس: رضا سلطانی

زهرا نصیری

بیشتر کارشناسان شهری بر این عقیده‌اند که بخش عمده‌ای از بافت فرسوده خمینی‌شهر به عنوان سکونت‌گاه اصیل و بومی نیازمند عزم جدی برای احیا است، از اینرو در این شهرستان ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که باید به یک ظرفیت برای توسعه شهری تبدیل شود. ساخت شهرک سنگ در خمینی‌شهر، واگذاری بیش از ۱۲۰۰ واحد مسکن مهر از طریق تعاونی‌ها، برطرف کردن مشکلات مصلای نماز جمعه، احداث بیمارستان پیشرفته، تمکیل بزرگراه آزادگان و غیره از مهمترین مسائلی است که مردم خمینی شهردر مطالبات خود از مسئولان تقاضای هرچه سریعتر حل و فصل آن را دارند.

سرمایه گذاری میلیاردی در شهرک حوله بافان

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خمینی‌شهردرگفتگو با خبرنگارکیمیای وطن راه حل برون‌رفت ازوضعیت نامناسب شهرستان خمینی شهررا درنظرگرفتن پتانسیل‌های موجود دانست و گفت: دوری از بخشی نگری، جذب افراد و شرکت‌های کارآفرین، احداث نمایشگاه بین‌المللی سنگ، شهرک چوب، تولید بیشتر تنباکومی تواند گام موثری برای رشد اقتصاد و اشتغال درخمینی شهر باشد. اسماعیل نادری، تصریح کرد: نرخ بیکاری شهرستان خمینی‌شهر نسبت به نرخ بیکاری استان بیشتر بوده و کمبود حوزه سرزمینی نیز از دیگر مشکلات این شهرستان است. وی از حل مشکلات شهرک صنایع غذایی، برق، الکترونیک وحوله بافان وسرمایه گذاری ۳۹۲ میلیارد ریالی در این شهرک خبرداد و بیان داشت: با توسعه‌های صورت گرفته بیش از ۴ هزار اشتغال در این شهرک شکل می‌گیرد که هم‌اکنون اشتغال ۷۵۰ نفر با توجه به پروانه کسب و مجوزهای لازم شکل‌گرفته است. وی بیان داشت: برای حل مشکل چندین ساله ناحیه صنعتی حوله بافان که باعث حفظ ۵۰۰ نفر اشتغال موجود وایجاد یک هزار شغل می‌شود سرمایه‌گذاری بالغ بر یک‌صد میلیارد تومان انجام می‌شود. وی بیان داشت: برای ایجاد اشتغال در این شهرستان، پیش موافقت‌نامه‌ای جهت احداث دانشکده و شهرک سنگ در دانشگاه آزاد خمینی‌شهرصورت گرفته است که در حدود ۲۵ هکتار از اراضی دانشگاه آزاد خمینی‌شهربه این کار اختصاص می‌یابد.

توجه به بافت‌های فرسوده

معاون عمرانی استانداری اصفهان دررابطه با برطرف کردن مشکلاتی که درشهرستان خمینی شهروجود دارد درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن به این مسئله اشاره داشت که بعضی از طرح‌های شهرداری خمینی‌شهر به عنوان طرح فرا منطقه‌ای و حتی استان محسوب می‌شود و باید این مدل طرح‌ها که دربافت فرسوده این شهر اجرا شده است را به عنوان الگوی بازآفرینی شهری درسطح کشور مطرح کرد. محمدعلی طرفه، با اشاره به اینکه معتمدین محلی و شهرداری باید برای تسهیل در اسکان ساکنان و حفظ اصالت و بومی بودن منطقه تلاش کنند افزود: مهم‌ترین معضل در خمینی‌شهر کمبود زمین است که امکان افزایش تراکم و افزایش مسکن را گرفته است. وی با اشاره به طرح‌های حوزه گردشگری که باعث ایجاد تحول در این حوزه شده است، گفت: موقعیت جغرافیایی خمینی‌شهر، مجاورت با مرکز استان، وجود اماکن تاریخی و گردشگری، اقلیم طبیعی و بافت سبز باغات ویژگی منحصر به فردی در حوزه گردشگری این شهر به صورت فرا منطقه‌ای به وجود آورده است. وی اضافه کرد: سرانه اعتبارات شهرداری‌های شهرستان خمینی‌شهر کمتر از متوسط استان است و باید درآمدها را افزایش داد تا سهم بخش مدیریت عمران شهری افزایش پیدا کند.

وزیرشهرسازی پاسخگو باشد!

امام‌جمعه خمینی‌شهر نیز رفع مشکلات مصلای نماز جمعه این شهررا مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌گوید: نبود زیرساخت‌ها و امکانات درمنظریه، نبود بیمارستان، نبود مسجد درمجموعه مسکن مهرازجمله مواتردی هستند که باید توسطمسئولان مورد پیگیری قرارگیرد. آیت‌الله عباس رحیمی، ادامه داد: اگر مسئله مصلای نماز جمعه تا پایان هفته حل نشود، نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی ارسال خواهد شد و آقای وزیر باید جوابگو باشد که چرا مسئله مهمی که چندین سال است در میان جلسات و مصوبات و اختلافات اداری گم‌شده حل‌نشده و باید به مردم درباره ساختمان مصلای نماز جمعه خمینی‌شهر پاسخگو باشد. اصغر حاج حیدری، شهردار خمینی‌شهرنیز با اعلام اینکه ۱۷ گورستان عمومی در شهر خمینی‌شهر وجود دارد، بیان کرد: با پیش‌بینی‌های انجام‌شده و طراحی جهت انتقال تدریجی مردم به سمت گورستان و مجموعه جدید در شمالی‌ترین نقطه شهر به شکل متمرکز در حال انجام است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *