باورهای غلط طب سنتی در جامعه

پروانه شریفی

طب سنتی، رسالت‌هایی را در زمینه تبدیل باورها رایج به علم برعهده دارد تا از طریق این فرایند دانش طب سنتی با مباحث علمی روز جهان پیوند یابد و مکمل طب نوین شود، این درحالی است که برخی باورهای غلط در پوشش طب سنتی در جامعه ترویج می‌شود.

دکتر محمود بابائیان متخصص طب ایرانی ، میهمان همایش انجمن خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل (ع) بود که بخشی از صحبت‌های وی را در مورد باورهای غلط در طب سنتی می خواانیم.

طب سنتی در کنار طب‌های دیگر به درمان کمک می‌کند

طب سنتی در ایران سابقه۱۰ هزار ساله از نظر شفاهی و مکتوبات دارد، این جمله معروف است که می گویند هر کسی درد داد درمان را هم داد، البته خداوند هیچ گاه درد به انسان نمی‌دهد و ریشه آن خود انسان است ولی خداوند درمانی برای دردهای انسان‌ها قرار داده است و از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت کلیه مسائلی که در جامعه وجود دارد طب سنتی آن کشور نام دارد، طب سنتی در کنار طب‌های دیگر به درمان ما کمک می‌کند و به طب سنتی، طب تلفیقی می گویند.

ما روی طب سنتی تأکید داریم چرا که در گام اول مردم آن را می‌پذیرند و در گام دوم هم نگاه کل گرا دارد، دید کل نگری فقط زندگی دنیایی نیست. طب سنتی دارای توجیه اقتصادی و امن است چرا که می‌توانیم بر اساس آن نزدیک به دو میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کنیم، پس می‌توانیم آن را در کنار طب مدرن بسیار کارآمد بدانیم.

مزاج یعنی تعادل بدن انسان

در ایران دو هزار گونه دارویی و ۱۳ منطقه مختلف آب و هوایی داریم که گنجیه بسیار ارزشمندی است. در طب ایرانی تأکید اول روی تدابیر سبک زندگی و حفظ سلامتی به کمک اصلاح روش‌های زندگی است، رژیم‌های غذایی دست خود پزشک و بیماران است و بسیار مهم است.

 مزاج یعنی تعادل بدن انسان و این تعادل به سلامتی انسان کمک بسیار زیادی می‌کند، اگر این مزاج رعایت نشود از این تعادل خارج می‌شویم و باید بدانیم که امروزه از این تعادل خارج شده‌ایم.

ابن سینا می‌گوید بالاترین مسئله تدبیر سلامتی این است که فردی بخواهد ورزش کند، فقط نیت و تفکر ورزش در ذهن، برون دهی قلب را ۲۰ درصد بالا می‌برد. فشار خون دیابت و نارسایی عروقی امروزه مشکلاتی که در قدیم در شاهزاده‌ها وجود داشت چرا که مردم عادی قدیم خواب صحیح داشتند. پس رفتار امروز ما شاهانه شده است. اگر غذا، خواب و ورزش مردم را اصلاح کنیم حتماً از ۹۰ درصد بیماری‌های پیشگری می‌شود. رهبری به طب سنتی ایرانی تأکید داشتند نه گرایش‌هایی مانند طب ائمه و طب اسلامی که داروهای عجیبی تجویز می‌کنند و مشکلاتی هم برای مردم ایجاد می‌کنند.

نگرش‌ها در طب سنتی

 ما می‌توانیم نگرش اسلامی در طب را داشته باشیم اما طب اسلامی نداریم. اگر داروی مثلاً امام صادق بر فردی اثر نکرد این به دین ضربه زیادی می زند. برخی از باورها در جامعه به اسم طب سنتی رایج شده که در واقع ارتباطی به طب سنتی ندارد. برخی فکر می‌کنند داروهای گیاهی اصلاً عوارض ندارد که این فریبی بیش نیست. خیلی از این داروهایی که ما جمع آوری می‌کنیم توسط افرادی است که شاید درست جمع آوری نشده باشد. مثلاً همراه جعفری شاید شوکران هم جمع شود پس باید در این زمینه باید افراد علمی کار کنند تا چنین مشکلاتی پیش نیاید.

خطرات برخی داروهای گیاهی موجود در عطاری‌ها

 بسیاری از این گیاهان در کنار رودخانه‌هایی هستند که در آن آلودگی‌های سمی و مواد شیمیایی وارد می‌شود و حتی کودهای شیمیایی هم می‌تواند خطرناک باشد، باید سلامت چنین گیاهانی از نظر متخصصان بررسی شود. داروهایی که در عطاری‌ها ارائه می‌شود به صورت کپسولی ارائه می‌شود که داخل آن مشخص نیست چه ترکیباتی هستند. مثلاً زاج در ظاهر لاغر می‌کند اما اثرات بسیار بدی برای کبد دارد. متفورمین و لووتیروکسین در این کپسول‌های لاغری وجود دارد که خطرات بسیار زیادی برای انسان به همراه خواهد داشت.

مصرف نادرست گیاهان و عوارض

مصرف نادرست گیاهان هم می‌تواند خطرناک باشد، برخی لعاب‌ها به درد ضایعات پوستی می‌خورد و اگر خورده شود حتماً انسداد روده ایجاد می‌کند. مثلاً داروهای اعصاب قبل از غذا باید باشد، در بسیاری نکات و فوت کوزه گری وجود دارد. تداخلات با داروهای شیمیایی هم باید رعایت شود. پس بهتر است به متخصص طب سنتی مراجعه شود تا چنین مشکلاتی پیش نیاید، خیلی از داروهای گیاهی اگر با نظرمتخصص مصرف نشود امن نیستند.

اصفهان بیشترین آمار فست فود را به خود اختصاص داده است

 یکی دیگر از مباحث امروزه در جامعه نمک دریاست، ما بر عکس جوامع دنیا هر چیزی که اثرات منفی دارد در کشور ما مصرف بالایی دارد. مصرف بالای نوشابه و نمک و مصرف پایین شیر از این موارد هستند.  پس می‌بینیم که نوع رژیم غذایی و سبک زندگی عوض شده است. اصفهان بیشترین آمار فست فود را به خود اختصاص داده در صورتی که در گذشته اصفهان معروف به آش و چنین غذاهایی بوده‌اند. افراد خیلی راحت طلب شده‌اند و این حالت به سرعت در حال پیشرفت است و نتایج آن با بیماری‌های غیرواگیر نمود پیدا کرده است.

واقعیت‌هایی از نک دریا

در طب سنتی بدترین نوع نمک، نمکی است که از آب دریا تهیه شده است. این نکته مربوطه به زمانی بود که دریاها پرآب بودند و مواد شیمیایی و کودهای شیمیایی وارد آن نمی‌شدند. امروزه که دیگر تمام این مسائل وجود دارد. پس نمکی که در دریا تهیه می‌شود باید روی آن کارهای زیادی انجام شود و این کار هم از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

در پایان نامه‌هایی که کار شده درباره دریاچه ارومیه می‌گوید که این نمک هیچ گونه یدی ندارد. یکی از کارهایی که نظام سلامت انجام داد، پایش تیروئید از بدو تولد انجام شد و نتایج خوبی هم داشت. در این نمک که در دریاچه ارمیه و بسیاری از دریاچه‌ها وجود دارد PH اسیدی است. بیشتر بیماری‌ها حالت اسیدی دارند و در اثر بالا رفتن حالت اسیدی بدن است.

شاید برخی افراد بگوید منیزیم بالایی دارد. اما این منیزیم به فصل و ماه برداشت هم بستگی دارد و همیشه این طور نیست. اگر ما به دنبال منیزیم هستیم می‌توانیم از غذاهای بسیار خوبی مانند سبوس برنج و سبوس گندم و همچنین سبزی‌های مانند گیشنیز استفاده کنیم. پیازچه، نعنا، تخم کدو، شوید، تخم هندوانه، بذر کتان، پودر قهوه، دانه‌های کنجد هم سرشار از منیزیم بالا هستند. اگر فردی روزی نصف استکان تخم آفتابگردان که شور نیست مصرف کنند بهترین بهره را در این مورد برای بدن می‌تواند داشته باشد.

گفتنی است، علاقمندان به پرداخت کمک های مستمر جهت درمان بیماران نیازمند، می توانند ضمن تماس با واحد امور مشترکین خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل(ع) به شماره ۳۲۲۳۴۸۷۲ الی ۳ این انجمن را حمایت و یا با شماره گیری ۱۹۳ با خیریه ارتباط برقرار نمایند. آدرس: خیابان استانداری، مقابل گذر پشت مطبخ، انجمن خیریه بهداشتی درمانی حضرت ابوالفضل ع

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *