باکتاب زندگی گنیم

یادداشت سر دبیر: الذی علّم بالقلم
خدای متعال در اولین آیاتی که بر رسول گرامی اش نازل فرموده، خود را چنین معرفی می فرماید: پروردگاری که با قلم آموخت. این آیه شریفه گواه روشنی بر اهمیت علم و نیز نگارش وارزش والای کتاب و کتابت و کتابخوانی در تفکر اسلامی است. پس هرگز روا نیست که کتاب را سبک بشماریم وبرای ما به عنوان مسلمان جایز نیست که از کتاب و کتابخوانی کم بهره ببریم و یا خود را از آن بی نیاز بدانیم بلکه باید قدر کتاب را بشناسیم و آن را ارج نهیم.
پیشرفت دانش آنچنان سرعت دارد که آنچه چند سال و چه بسا چند هفته یا روز قبل تهیه و تدوین شده، به همان سرعت علم رنگ و بوی کهنگی را به خود می گیرد و قواعد و قوانین آن دیگر استواری سابق خود را ندارد، اما به لطف خدای متعال کتابی در دست ما مسلمانان است که هرگز کهنه در آن راه ندارد ودرهمه دوره ها و هر زمان که آن را بگشایی عطر تازگی به مشام انسان می رسد. قوانینش جاودانه است و همان گونه که مخاطبان اولیه آن از زلال بی کرانش سیراب می شدند، انسان امروزی در سایه سار آن نیزبه آرامش می رسد. کتابی که کسی بعد از نزدیک به ۱۵ قرن نتوانسته مانند ش رابیاوردونخواهد توانست این کتاب معجزه ای است که عجز بشر را به نمایش گذارده و زیباترین، دلنشین ترین و پرمحتواترین نوشته هستی در جریده خلقت است.در جهان رو به پیشرفت امروزی که دانش ملاک برتری است، ما مسلمانان مفتخر به داشتن کتابی ژرف، عمیق، بی پایان و پرگهریم. پس بر ماست که ماهرانه در این دریای با عظمت فرو رویم و گوهرهای ناب را هماره از آن استخراج کنیم و به سپاس ایزد متعال در اعطای چنین تحفه ای آسمانی، به آن انس گیریم و از آن بهره جوییم که انس با قرآن راه نجات و پیروزی است.
کتاب بوستان سبزی است که همیشه بهاری و هماره طراوت بخش است. البته هستند کسانی که شیطان صفتند و تلاش می کنند تا این بوستان را آلوده و تخم علف های هرز بر آن بپاشند. لذا قشر جوان و نوجوان که ازتجربه و اندوخته ی اندک دراین دنیای بی پایان و پرپیچ وخم برخوردار است، باید سخت بهوش باشد تا در دام بدخواهان و تاریک دلان نیفتد و به بیراهه کشانده نشود که بسیارند آنها که القائاتی مسموم و مهلک را در قالب ارزشمند کتاب عرضه کرده، دل های پاک را به گرداب هلاکت می کشانند.
کتاب ارزشمندترین تحفه ای استکه خداوند تعالی به بشر ارزانی داشته است. خالق مهربان عالم، وجود انسان را به قدرت فکر و دانایی از سایر موجودات ممتاز کرد و در نشان دادن اهمیت بسزای علم و دانایی در کتاب آسمانی اش قرآن مجید به قلم و آنچه می نویسند سوگند یاد فرمود که، «والقلم و ما یسطرون». این سوگندبلندای مقام کتاب را نشان می دهد تا آنان که راه کمال می جویند کلید صعودو پیروزی را بیابند.
کتاب خواندن اگرمداوم باشدمثل بسیاری از تفریحات دیگر عادت و دلبستگی ایجاد می کند.خواندن چند کتاب می تواند ما را به دنیای کتاب و کتابخوانی دلبسته کند و به کتاب خواندن عادتمان دهدوکوله باری از دانستنی هارا به دنبال آورده و گنجینه ای گرانبها برای ما ایجاد کند که دارای ارزش بسیاری است.
کتاب همواره طراوت و رشد و شکوفایی به همراه می آورد.آینه ای است تمام نما از تجربه ها، آموخته ها، دانستنی ها و علوم مختلفی که دیگران به رنج فراوان بر صفحه ماندگار آن به جا گذاشته و چون هدیه ای گرانبها به دست ما رسانیده اندکه باید قدر دان آن باشیم.
روز کتاب و کتابخوانی فرصتی مناسب است تا ما ساعتی بیندیشیم. چقدر از لحظات طلایی عمرمان را صرف خواندن کتاب می کنیم؟ چگونه و با چه ملاکی کتابی را برای خواندن بر می گزینیم؟ با چه روش هایی به مطالعه می پردازیم؟ و سرانجام آن که چقدر از خواندن هر کتابی بهره می گیریم یا هرکتاب تا چه اندازه در رشد و تعالی ما مؤثر می افتد؟ روز کتاب و کتابخوانی فرصتی است تا کتاب های تازه ای بشناسیم و قدری از حقایق هستی بچشیم. این فرصت را از دست ندهیم.چه زیباست انسان از هر فرصتی برای صیقل بخشیدن روح و فراگیری راه صحیح زندگی به خواندن کتاب بپردازد و لذتی فوق همه لذات را به خود اختصاص دهدآنچه از کتاب خوب به انسان می رسد از هیچ چیز دیگری نخواهد رسیداما مراقب باشیم که هرکتابی به یک بار خواندنش نمی ارزد زیرا غذا اگر فاسد باشد با همان یک بار خوردن آدم را مریض و یا حتی نابود می کند و همچنین است کتاب بد که می تواند انسان به پرتگاه سقوط بکشاند
فرصت را از دست ندهیم و از هم امروز کتاب خواندن را آغاز کنیم تا روح متعالی و جسم سالم پیدا کنیم و البته برای اطمینان بهتر است کتاب خوب را از اهلش بخواهیم تا بتواند مارا به منزل مقصود برساندکه البته کتاب خواندن باید همراه با اندیشه و تفکرباشد تا ارزش لازم را بیابد.
مولای متقیان علی (ع) فرمودند: هرکه با کتاب مأنوس شد، هرغم و اندوه و رنجی از او دور می شودآری، کتاب مرهم تنهایی، بی حوصلگی، افسردگی و کسالت هایی است که گاه و بی گاه به سراغ انسان می آید و این کتاب است که قدرت زدودن آن را داردو فرد را از نگرانی ها
می رهاندو شادابی و سرور را جایگزین آن می کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *