با مدیریت جهادی فرهنگ فضای مجازی را نهادینه کنیم

دکتر حجتی
فضای مجازی، به عنوان فضای دومی از زندگی واقعی است که مانند فضای واقعی، نیازمند فرهنگ است. این فرهنگ، همان‌گونه که در فضای واقعی، از عوامل متعددی مانند عرف، شرع، وضعیت اقتصادی و معیشتی، سطح تحصیلات و غیره ناشی می‌شود، در فضای مجازی نیز از همین عوامل تاثیر پذیرفته و بر همین عوامل نیز تاثیر می‌گذارد.
ارتباط از طریق فضای مجازی در سال‌های اخیر جایگاه قابل توجهی در میان نسل جوان جامعه ما پیدا کرده است، شبکه‌های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی افراد تأثیرگذار است و در شکل دهی به هویت نقش دارند؛ حتی روی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع نیز اثرگذار هستند.
مختل شدن خلاقیت افراد، نامتعادل بودن خواب کافی و کسل شدن روحیه شاد نوجوانان و جوانان همچنین به خطر افتادن حریم خصوصی افراد، اختلال در وحدت ملی از طریق طرح مسائل نژادی و قومی از جمله معضلات پیش رو در این حوزه است. فضای مجازی مهمترین دغدغه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که اگر این امکانات به درستی و هوشمندانه کنترل نشود بسیار آسیب‌زا و خطر آفرین خواهد بود.
با توجه به نقشی که تاکنون فضای مجازی در ابعاد مختلف زندگی داشته، نمی‌تواند نادیده گرفته شود اما باید با مدیریت صحیح کنترل شوند.
فضای مجازی امروزه یکی از ابزارهای دشمنان در جنگ نرم است و تا حدودی توانسته است به جامعه ما لطمه بزند، دشمن از فضای مجازی برای تخریب جوانان و تهاجم فرهنگی استفاده می‌کند.
امروزه فضای مجازی ابزاری برای تحقق جنگ نرم دشمن است و دشمن سعی دارد از حداکثر ظرفیت خود استفاده کند تا بتواند برنامه‌های اثربخش خود را در کشور ما بر روی جوانان پیاده کند.
هم اکنون جنگ نرم در فضای مجازی ما را تهدید می‌نماید که با تدبیر و مدیریت جهادی فرهنگی می‌توانیم بر این هجمه پیروز شویم و آن را به نفع منافع انقلاب عزیز تغییر دهیم همانطور که در دوران دفاع مقدس نیز با مدیریت جهادی و عزم ملی توانستیم در جنگ سخت پیروز شویم
فضای مجازی عرصه بسیار وسیعی است که کسی به تنهایی نمی‌تواند آن را مدیریت کند، به همین منظور جهت ترویج فرهنگ صحیح استفاده از این فضا که با گسترش روزافزون همراه است عزم ملی و هدایت فرهنگی نیاز است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *