برای گفتگو با همسرتان وقت بگذارید

فاطمه احمدی

اختصاص دادن وقت برای گفتگو، انجام کارهای منزل و حتی رفتن به تفریح با همسرتان، نقش بزرگی در کاهش اختلافات میان زوجین دارد.

مهناز توکلی کارشناس ارشد روان شناسی خانواده در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این یک اصل مهم در زندگی زناشویی است که زن و شوهر باید حتماً زمانی را به‌صورت مرتب و مداوم، فقط به خودشان اختصاص دهند و فقط به خواسته‌ها و نیازهای خود و همسرشان بدون در نظر گرفتن بچه‌ها یا شرایط محیط و… بپردازند.

توکلی ادامه داد: البته هیچ متر و معیاری برای این موضوع شناخته و تعیین نشده که به‌طور قطعی مشخص کند همسران باید هر روز، هر هفته یا… برای هم وقت بگذارند و با هم صحبت کنند؛ اما اگر شرایطشان فراهم باشد، نیم ساعت تا یک ساعت را هفتگی کنار هم بنشینند و از احساس‌هایشان حرف بزنند، یا فرضیه‌ای که در مورد طرف مقابل دارند، بیان کنند.

وی ادامه داد: گوش دادن به صحبت های همسرتان هرچند که مخالف نظر وی باشید، مشورت در کارهای خود با او و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف زندگی مشترک از دیگر موارد جذب همسران است.

این روان شناس گفت: از انجام بیش از اندازه کار یا سپری کردن تمام وقت خود با کارهای منزل خودداری کنید و برای همسرتان وقت بگذارید و هنگام برگشت او به منزل اجازه دهید مدتی را استراحت کند.

توکلی با بیان این که بهتر است مشکلاتتان را با همسرتان درمیان بگذارید، تصریح کرد:  همیشه وقتی برای مکالمه رو در رو با همسرتان را داشته باشید و همیشه و در همه حال از لحاظ روحی به او  اهمیت دهید و به دنبال ناراحتی ها و خوشحالی های او باشید.

این کارشناس روان شناسی افزود: وقت پیدا کردن برای یکدیگر به معنای تغییر دادن عادت ها و ایجاد یک برنامه روزانه جدید است، بسیاری از زوج هایی که در رابطه شان دچار مشکل شده اند مدت زمانی که به یکدیگر اختصاص می دهند به مرور محدود و محدودتر شده است.

توکلی با اشاره به این که به جای ثابت کردن اشتباهات و خطاکاریهای همسرتان بیشتر پیرامون حل مشکلات گفتگو کنید؛ خاطر شان کرد: مطمئن باشیم که با این شیوه جریان گفتگوی خود را به مسیری مطلوب هدایت خواهیم کرد. پایه و شرط اصلی یک گفتگوی سالم، بحث و تلاش برای دستیابی به نتیجه صلح آمیز است. اصرار بر خطاها و اشتباهات طرف مقابل نه تنها هیچ کمکی به حل موضوع مورد اختلاف نمی کند، بلکه روابط را از آنچه که هست تیره تر می کند.

این مشاور خانواده توصیه کرد: هنگام گفتگو اگر همسرتان خواست حرفی بزند مانعش نشویید، فرصت دهید تا اظهار نظر کند. با این رفتار ثابت می کنیم او نیز حق دارد هر چه می خواهد بگوید.

وی افزود: فراموش نکنید همسر ما با حرف زدن تخلیه روانی می شود. وقتی گفتگوهایش تمام شد آرامش و راحتی زیادی احساس خواهد کرد و پیش خود خواهد گفت من حرفم را زدم، به این ترتیب امکان آشتی و رسیدن به تفاهم مطلق فراهم خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *