برداشت خاک‌ رس باید در اصفهان متوقف شود

در سی و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
استاندار اصفهان بر پایان برداشت‌های خاک رس برای تولید آجر تاکید کرد. بخش مهمی از این نشست به مسایل تولیدکنندگان آجر در اصفهان گذشت و ابعادی چون تبعات زیست‌محیطی، شعاع فعالیت، اشتغال، ارتقای تکنولوژی، توجیه اقتصادی و نیز مصوبات معماری موجود در شهرداری که به تقاضا در این بازار دامن می‌زند، بررسی شد؛ مقرر شد تا در کارگروه گرد و غبار که با ریاست فرماندار اصفهان و نمایندگی استاندار برگزار می‌شود، این مباحث به نتیجه نهایی برسد. استاندار اصفهان در این خصوص گفت: خاک رس منطقه اصفهان سرمایه‌ای ملی است که برای تشکیل آن هزاران سال فرایند طبیعی طی می‌شود؛ از این رو باید تولید آجر با خاک رس به طور کامل متوقف شود و کارگروه مذکور به راه‌حلی برای جایگزینی ماده اولیه کارگاه‌های دارای مجوز از جمله با خاک شیل برسد؛ همچنین از میزان اشتغال واحدهای آجرسازی دارای مجور کاسته نشود. به گفته رسول زرگرپور حدود ۷ هزار نفر در ۳۴۹ واحد تولیدی آجر در محدوده اصفهان اشتغال دارند که از این تعداد ۹۸ واحد مجوز دایم و ۱۳۰ واحد مجوز موقت زیست‌محیطی دارند و سایر واحدها فاقد این مجوز هستند که ۳۸ موردشان تعطیل شده است. وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: دولت بر مبنای این سیاست‌ها، ۱۲ برنامه کلان از جمله بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع اقتصادی
را تدوین و تاکنون به ۱۴ وزارتخانه ابلاغ کرده است. استاندار اصفهان افزود: بر مبنای این برنامه‌ها، دستگاه‌های اجرایی حدود ۶۰ طرح و ۲۵۰ پروژه را طراحی کردند و برای اجرای آن با برنامه زمان‌بندی در سه مقطع پایان دوره ریاست جمهوری فعلی، همچنین پایان برنامه ششم توسعه و نیز افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کرده‌اند.
دلفین‌ها به کوه نخودی می‌آیند
احداث پارک دلفین‌ها در دامنه کوه نخودی در منطقه شرق اصفهان به منظور ایجاد فضایی مناسب و آرام برای تفریح خانواده‌های اصفهانی در دستور کار شهرداری قرار دارد. محمد هویدا مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان می‌گوید: پارک دلفین‌ها در تفرجگاه کوه نخودی در نظر گرفته شده است و به نوعی امکانات غرب در شرق اصفهان پیش‌بینی خواهد شد؛ ضمن اینکه کوه نخودی از نظر سطح شیب‌دار شرایط بهتری نسبت به کوه صفه دارد و می‌تواند مورد استفاده همه‌ گروه‌های سنی قرار گیرد. تا ۴ سال آینده شرایط این منطقه بسیار متفاوت می‌شود.
کرمان
و جذب سرمایه‌گذاری خارجی
استاندار کرمان گفت: استان کرمان یکی از اولویت‌های اول برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌باشد. «علیرضا رزم‌حسینی» در دیدار با هیئت اقتصادی اتریش در کرمان اظهار کرد: شاید نشود در فرصت کوتاه اطلاعات کلی استان کرمان را دریافت کنید؛ اما استان کرمان به غیر از اینکه چاه نفت ندارد، دیگر همه چیز دارد و ظرفیت‌های معدنی، کشاورزی، گردشگری انرژی‌های نو و عبور خط اصلی صلح گاز از این استان بیانگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار پروژه‌های مختلف را در حوزه‌های صنعت، انتقال آب و انرژی در دست اجرا داریم، تصریح کرد: اخیرا ۱۰ میلیارد دلار قرارداد دیگر برای پروژه‌های ریلی، احداث آزادراه و گردشگری را در استان منعقد کرده‌ایم.
وی بیان کرد: با توجه به قابلیت‌های خوب استان کرمان، کارها به منظور تسهیل امور برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در استان و کشور صورت می‌گیرد.
استاندار کرمان گفت: قراردادهایی در استان با ژاپن، کره، آلمان و … برای کار داریم و خوشحال هستیم اگر بتوانیم همکاری واقعی با کشور اتریش داشته باشیم و در استان کرمان از این امر حمایت خواهیم کرد و دولت مرکزی حمایت ویژه خواهد داشت.

کاهش قیمت سکه
رییس اتحادیه طلا و جواهر، دلیل کاهش قیمت سکه را کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی اعلام و پیش‌بینی کرد که داد و ستدها در بازارهای سکه و طلا تا نیمه ماه رمضان کاهش یابد. محمد کشتی‌آرای درباره دلایل کاهش قیمت سکه در بازار طی روزهای اخیر گفت: کاهش قیمت سکه در بازار در چند روز اخیر فقط یک دلیل داشته و آن هم کاهش قیمت جهانی طلا به یکباره به میزان ۲۵ دلار در هر اونس بوده است. گفتنی است طی روزهای اخیر قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با کاهش شدیدی مواجه شده است؛ به طوری که قیمت سکه تمام‌بهار آزادی که در اواسط هفته گذشته حدود یک میلیون و ۲۴ هزار تومان بود، در حال حاضر به یک میلیون و ۹ هزار تومان تقلیل یافته است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *