بلایی که استرس سر معده می‌آورد

پروانه شریفی

حتماً بارها با دچار شدن به دردهای ناگهانی و ناشناس در اعضای بدنتان، به خصوص معده و سیستم گوارش با خود تکرار کرده اید که علت این دردها به خاطر اضطراب و استرس های روزانه در محل کار یا زندگی است، باید بدانید اضطراب و استرس فقط ذهن و فکر را درگیر نمی کند، بلکه به تمام قسمت های مختلف بدن صدمه می زند.

تحقیقات متخصصان نشان داده است هرگونه استرس و اضطراب می تواند سیستم عصبی گوارش را مختل کند که این مساله موجب تشدید زخم معده و اثنی عشر می شود. زمانی که پزشکان پس از انجام آزمایش ها و بررسی های تشخیصی در یافتن علت بروز دردها و اختلالات گوارشی به نتیجه ای نمی رسند بروز دردهای عصبی در معده و روده را بسیار محتمل می بینند.

دکتر محسن شریفی، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن، در این زمینه، گفت: دستگاه های مختلف بدن از سیستم مرکزی اعصاب، دستگاه گوارش و حتی ریه ها و کبد در اثر استرس دچار مشکلات کارکردی می شوند و درصدی از افرادی که به دلیل مشکلات گوارشی به پزشکان مراجعه می کنند وقتی مورد بررسی قرار می گیرند، ریشه بروز این بیماری ها در مسائل اضطرابی و استرس فرد، بروز می‌‌کند.

وی ادامه داد: هنگامی‌که افراد دچار استرس می شوند، مراحل هضم مواد غذایی دچار اشکال می‌شود و همچنین سرعت آن کاهش پیدا می کند؛ زیرا تمام توان بدن صرف از بین‌بردن استرس وارد شده به بدن می‌شود و سعی می‌کند مناطق درگیر با استرس را تقویت و انرژی‌رسانی کند، درنتیجه این امر مواد غذایی به مدت طولانی‌تری در دستگاه گوارش می‌ماند و سبب ایجاد عوارض گوارشی می‌شود.

علائم بیماری های عصبی معده

این فوق تخصص گوارش و کبد، افزود: بیشترین علائم بیماری های عصبی معده در افراد می توان، درد معده، ترش کردن معده، حالت تهوع و استفراغ، نفخ، اسهال و یبوست را نام برد.

وی با بیان این که کنترل کامل استرس و اضطراب فکری در زندگی های پردغدغه و مدرن امروزی  مشکل به نظر می رسد، تصریح کرد: افراد باید بتوانند عوامل استرس زای غیرضروری را تا حد زیادی از زندگی خود حذف کنند.

شریفی با اشاره به عواملی که باعث کاهش اثرات استرس بر دستگاه گوارشی و دیگر اعضای بدن می شود، گفت: رژیم غذایی مناسب، خودداری ازغذاهای پرچرب و پرکالری، مصرف مواد غذایی غنی از قند و چربی و فاقد فیبرهای غذایی می تواند در کاهش دردهای عصبی معده موثر باشد. همچنین تغذیه سالم و متنوع که حاوی انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن باشد در کنار خواب کافی و منظم، داشتن یک برنامه ورزشی و تحرکی سبک روزانه مانند پیاده روی یا ورزشهای آرامش بخش نیز کمک کننده خواهد بود.

اگر شما یا فرزندتان، به معده درد عصبی یا حالت تهوع مکرر دچار می‌شوید، نخست به پزشک مراجعه کنید تا اطمینان یابید که هیچ‌گونه علت فیزیکی موجب بروز این مشکلات نشده است، علل فیزیکی‌ای مانند باکتری، ویروس، برگشت اسید معده یا ریفلاکس، عدم تحمل لاکتوز و یبوست، معمولا از دلایل معده‌درد و استفراغ در افراد در سنین پایین‌تر است.

استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید

یک روان شناس بالینی در رابطه با کنترل استرس و اضطراب، راهکارهایی به خبرنگار کیمیای وطن، ارائه داد و گفت: چشم‌هایتان را ببندید و نفس عمیق بکشید، این کار را در مواقعی که استرس انجام کاری را دارید، تکرار کنید وبه‌اندازه‌ی لازم تکرار کنید.

مهناز کریمی ادامه داد: ورزش در هر شرایطی به آرامش بدن کمک خواهد کرد، دویدن و نرمش‌کردن، جسمی پراسترس یا ذهنی بیش از حد هیجان‌زده را آرام خواهد کرد.

وی افزود: خود را با چیزی که از آن لذت می‌برید، سرگرم کنید، مثلا با تماشای تلویزیون، باغبانی، بازی با فرزندان یا ملاقات با دوستان خود را سرگرم کنید و از عوامل استرس‌زا دور شوید.

این کارشناس مشاره تصریح کرد: تغذیه‌ی نامناسب افزایش استرس و اضطراب می‌شود، همچنین پرخوری، باعث احساس گناه و حالت تهوع می‌شود و در وضعیتی که عصبی هستید، بر مشکلات شما افزایش پیدا می کند.

کریمی با بیان این که درست است شرایط افراد در مواجه شدن با استرس، متفاوت است، ولی بخاطر داشته باشید: فرقی نمی‌کند که دلیل ناآرامی و عصبی‌بودن شما استرس، اضطراب یا هیجان بیش از حد باشد، زیرا در هر صورت شما باید استراحت کنید و دوباره نیروی خود را بازسازی کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *