بنگاه‌های اقتصادی در خطر ورشکستگی

بردیا عباس زاده

وضعیت اقتصادی کشور علیرغم همه آمارها و کاهش بیش از ۳۰ درصدی تورم همچنان وضعیت مطلوبی ندارد. رکود دامنگیر در سال‌های اخیر باعث شده وضعیت اقتصادی ایران علیرغم همه گشایش‌ها همچنان در وضعیت بیمار باشد. وخامت اوضاع اقتصادی کشور را می‌توان در زندگی جاری مردم دید جایی که هیچ سنخیتی میان میزان درآمد و میزان هزینه‌ها وجود ندارد فاصله زیاد میان حداقل دستمزد و خط فقر خود گواهی است بر این مدعا. در کنار این وخامت اوضاع اقتصاد را می‌توان در نحوه فعالیت و عملکرد بانک‌ها به عنوان اصلی‌ترین بنگاه‌های مالی کشور مشاهده کرد. درحال حاضر سیستم بانکی با بحرانی بزرگ مواجه است که احتمالاً مجبور خواهند شد سود بانکی را کاهش دهند. در این صورت مردم پول خود را از بانک برمی‌دارند و به دنبال جایگزین می‌گردند. بورس که اوضاع مناسبی ندارد، مسکن هم در رکود است. پس به سمت طلا و ارز می‌روند و در مرحله دوم شاید پول‌های بزرگ‌تر را وارد بازار مسکن کنند.

کمبود منابع

نحوه عملکرد بانک‌ها نشان می‌دهد که به شدت از کمبود منابع رنج می‌برند و بخش قابل توجهی از سیستم بانکی ورشکست شده است. بانک‌ها ابتدا به این سمت می‌روند که سود سپرده‌های مردم را کاهش دهند و در مرحله‌ی دوم در برگرداندن اصل پول مردم مشکل خواهند داشت. وقتی به این سمت برویم سپرده‌گذار بانکی پولش را برمی‌دارد و حجم نقدینگی تورم‌زا خواهد شد. پس درچنین شرایطی نمی‌توان پذیرفت که تورم تک رقمی اعلام شده از سوی دولت تأثیر مثبتی بر اوضاع اقتصادی جامعه داشته باشد.

راهکارها

ازآنجا که وضعیت صنعت و بنگاه‌های تولیدی درکشور مناسب نیست و بیکاری دردسری بزرگ برای دولت و مردم تلقی می‌شود دو راه بیشتر برای رهایی از این وضعیت وجود ندارد. ابتدا باید چشم به افزایش تولید و قیمت نفت داشته باشیم تا به پشتوانه درآمدهای ارزی بتوانیم اقتصاد نیمه جان کشور را سروپا نگه داریم و همچون قبل به صورت روزمره امورات کشور را بگذرانیم. ویا اینکه با فراهم سازی شرایط سیاسی و اقتصادی مسیر را برای سرمایه گذاری خارجی و داخلی فراهم کنیم. اگر اعتماد از دست رفته نزد سرمایه گذاران را بازگردانیم و سودآور بودن بازار اقتصادی ایران را تضمین کنیم مطمناً علاوه بر رشد اقتصادی شاهد کاهش خیل بیکاران و بهبود اوضاع مردم خواهیم بود.

نقدینگی

رقم نقدینگی داخلی بسیار عظیم است، مسلماً اگر بتوان این نقدینگی را با سیاست‌های مناسب به سمت تولید و سودآوری دوجانبه سوق دهیم می‌توان به احیای اقتصاد داخلی امیدوار بود. همچنین اگر با تنش زدایی سیاسی، فضای اقتصادی را برای سرمایه گذاران خارجی آرام بسازیم، علاوه بر رونق اقتصادی می‌توان به جان گرفتن نظام بانکی و بهبود شرایط مالی امیدوار بود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *