بیش از نیمی از جمعیت کشور در معرض تهدید آلاینده‌ها قرار دارند

فرزانه افسرطه

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در نخستین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک، خودرو و موتورهای برقی، دوچرخه و انواع پاکرو که در محل دائمی این نمایشگاه با حضور مدیران شهری و مسئولان استانی برگزار شد، گفت: ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تهدید آلودگی‌های زیست‌محیطی قرار دارند که علاوه بر تحمیل هزینه‌ها به جامعه، تأثیرات نامطلوبی بر سلامت جسمی و هوشی کودکان دارد.
آسمان شهر اصفهان پر از سرب و دی‌اکسید کربن شده است
یارمحمدیان، مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان، با ابراز نگرانی از پیامد تردد یک میلیون خودرو در سطح شهر اصفهان، به دوران امپراتوری دوچرخه‌ها در شهر اصفهان و صدور بیش از ۲۰ هزار گواهینامه دوچرخه در دهه ۱۳۴۰ اشاره کرد.
وی از اقدامات و برنامه‌های دیگر کشورهای جهان برای کنترل آلودگی، ممنوعیت ورود خودروها به شهرها و اقداماتی در راستای خودرو پاک سخن راند و افزود: در ترکیه، ۹۵ درصد حمل و نقل شهری به صورت همگانی است و در آلمان باید تا سال ۲۰۲۰، ۱۵۰ جایگاه برقی احداث شود. چین و آمریکا نیز باید ۶میلیون خودرو برقی داشته باشند و در اسپانیا تا ۲۰۲۵ باید دو و نیم میلیون خودرو برقی در خیابان‌ها باشند.
وی افزود: براساس قوانین اتحادیه اروپا، هیچ خودرو بنزینی و دیزلی تا سال ۲۰۳۰ نباید در این قاره وجود داشته باشد؛ در حالی که در ایران، سرعت این اقدامات بسیار کم است و تعرفه‌های سنگین خودروهای هیبریدی و برقی، باعث استفاده از خودروهای بنزینی شده و آسمان شهر اصفهان را پر از سرب و دی‌اکسید کربن کرده است.
وی تصریح کرد: سیاست‌های نادرستی که در شهر اصفهان اعمال شده، منجر به تحمیل هزینه‌های گزاف به شهر، سازمان‌ها و مردم، گسترش بیماری‌های زیست‌محیطی و تهدید سلامتی مردم شده است.
وی مقابله با این پدیده و برگرداندن هوای پاک به اصفهان را، رسالت اجتماعی مردم و نهادهای مختلف خواند.
لزوم ارائه تسهیلات برای ورود موتوربرقی به ناوگان حمل و نقل
مهندس صلواتی، معاون حمل و نقل شهرداری، با اشاره به حرکت اصفهان به سمت استفاده از دوچرخه در برنامه ۱۴۰۰ گفت: باید زیرساخت‌ها و مسیرهای دوچرخه را توسعه دهیم.
وی از تعاملاتی که با قرض‌الحسنه رسالت برای ارائه تسهیلات خرید دوچرخه شده است، خبر داد و گفت: امسال برای ورود موتور برقی تلاش می‌کنیم.
وی نیز خواستار ارائه تسهیلاتی برای خرید موتور برقی شد.
صلواتی از حرکت کاروانی از نمایشگاه تا چهارباغ عباسی خبر داد.
خسارات جبران‌ناپذیر بی‌توجهی به ترافیک سالم و ایمن
سرهنگ حسین‌زاده، جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان، با اشاره به احکام دینی در وصف حفظ سلامتی شهر به عنوان نهادی زنده، بی‌توجهی به این موضوع را باعث مرده‌شدن شهر دانست و بیان کرد: حیف ارزش‌های تاریخی و میراث گرانبهای اصفهان است که به واسطه بی‌توجهی نابود شود.
وی با تأکید بر اعمال دقت نظر و هوشمندی در مدیریت شهر، تردد یک میلیون موتورسیکلت و یک میلیون خودرو در شهر اصفهان، خسارات گرانبهای ۵۵ درصدی کشته‌شدگان راکبان موتورسیکلت، تحمیل دو میلیارد تومان خسارت برای هر فوتی تصادف و ۴۰ تا ۷۰ میلیون برای هر مصدوم و ارتکاب به جرائم خشن با استفاده از موتورسیکلت توصیه کرد تا جای ممکن از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.
وی آمادگی نیروی انتظامی را برای مشارکت جهت پیاده‌راه‌سازی چهارباغ و هسته مرکزی شهر براساس استانداردهای بین‌المللی و با ساماندهی سیستم حمل و نقل اعلام کرد.
توجه به حمل و نقل عمومی، راه نجات اصفهان
دکتر نوروزی، شهردار اصفهان، با اشاره به تأثیر نمایشگاه بر اتخاذ تصمیماتی در راستای هوای پاک اظهار کرد: در توسعه شهر با معضلاتی مواجه هستیم؛ کاربری‌ها و استقرار نامناسب جمعیت و ارکان مختلف شهر، افزایش سطح تردد و تشدید ترافیک به واسطه وسایل شخصی، تشدید آلاینده‌‌های محیطی و صوتی و بروز بیماری‌ها را به همراه دارد؛ بنابراین باید برای نجات اصفهان به حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای شود که در این راستا، یک‌سوم بودجه سال ۹۷ به مترو اختصاص یافته است؛ ضمن آنکه مترو کافی نیست و باید دیگر وسایل حمل و نقل عمومی برای سهولت تردد شهروندان دردسترس باشند.
شهردار اصفهان گفت: باید با فرهنگ‌سازی برای جایگزینی خودروهای هیبریدی، ایجاد زیرساخت‌ها و همبستگی بین ناوگان حمل و نقل عمومی و شهر اصفهان، شهر را از معضلات نجات دهیم.
وی به مدیریت صنایع سنگین برای کاهش آلودگی و خطرات ریزگردها اشاره کرد و گفت: همه نهادها و دولت باید در این زمینه بسیج شوند.
در حاشیه این مراسم، وی در زمینه تعامل با بخش خصوصی و تولیدکنندگان وسایل نقلیه پاک به خبرنگار کیمیای وطن گفت: طرف قرارداد شهرداری برای تأمین نیازهای خود، بخش خصوصی است که تعامل شهرداری با آن هم حمایت از تولید و کالای ایرانی است و باید تسهیلاتی برای دسترسی شهروندان به حمل و نقل ایمن، آسان و پاک فراهم شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *