بیمارستان شهید مدرس تنها بیمارستان تک تخصصی اعصاب-روان یا روانپزشکی در استان اصفهان

خدیجه توسلی دینانی

دکتر حمید محمدبیگی متخصص اعصاب و روان از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. ایشان بیش از سه سال است که ریاست بیمارستان شهید آیت ا… مدرس را به عهده دارند. دکتر محمدبیگی قبل از تصدی ریاست بیمارستان شهید آیت الله مدرس، پزشک عمومی در مرکز بهداشت و درمان شهرستان تیران (پزشک خانواده)، روانپزشک در بیمارستان خاتم الانبیاء در استان یزد شهرستان ابرکوه و چهارسال به عنوان روانپزشک در بیمارستان نور و فارابی بوده است. ایشان همچنین عضو هیات مدیره انجمن روانپزشکان اصفهان می‌باشند. آنچه پیش رو دارید گفت و گوی اختصاصی کیمیای وطن با آقای دکتر حمید محمدبیگی در مورد بیمارستان شهید آیت ا… مدرس و خدمات خاص ارائه شده توسط این بیمارستان می‌باشد.

لطفاً در مورد بیمارستان شهید آیت ا… مدرس و فعالیتهای آن توضیح بفرمایید.

بیمارستان شهید مدرس تنها بیمارستان تک تخصصی اعصاب-روان یا روانپزشکی در استان اصفهان است. این بیمارستان با ۳۰۰ تخت به بیماران اعصاب و روان اختصاص دارد. بیمارستان شهید مدرس همانگونه که از نامش پیداست محلی برای افرادی است که دچار اختلالات حاد روانپزشکی شده و نوع و شدت بیماری آنها به گونه ایست که قابل درمان یا کنترل در محیط خانه نیستند و لازم است در محیطی کنترل شده مدتی حضور داشته باشد، بنابراین پس از بستری در بیمارستان و درمانهای اولیه و بعد از بهبودی اولیه بیمار ترخیص و ادامه درمان را در منزل انجام می‌دهد. بیمارستان شهید مدرس در کیلومتر ۱۸ جاده اصفهان- نجف آباد روبروی کارخانه کاشی اصفهان قرار گرفته است.

در مورد بخشهای مختلف بیمارستان مدرس توضیح بفرمایید.

بیمارستان چندین بخش دارد که شامل بخش اورژانس، دو بخش زنان و ۶ بخش مردان می‌باشد.

در اورژانس بیماران حاد روانپزشکی و افرادی که مراقبتهای خاص نیاز دارند نگهداری و درمان می‌شوند که پس از چند روز درمان زمانی که از حالت ویژه خارج و علایم آنها کنترل شد به بخشهای دیگر منتقل می‌شوند. دو بخش دیگر اختصاص به بانوانی دارد که نیاز به بستری دارند. بخش یک ۲۷ تخت و اختصاص به بیمارانی دارد که علاوه بر اختلالات روانپزشکی دچار اعتیاد هم هستند و بخش دو ۳۵ تخت و مخصوص بانوانی است که به دلیل یک مشکل روانپزشکی مانند اضطراب، افسردگی، وسواس ترجیح می‌دهند که در محیط بیمارستان باشند.

در بخش مخصوص آقایان بخش ویژه سالمندان، جهت افراد سالمند را داریم. این بیماران باید در محیطی جدا از سایر بیماران نگهداری و درمان شوند. همکاران متخصص در رشته روانپزشکی سالمندان در این بخش ارائه خدمت می‌کنند. این بخش در استان اصفهان منحصربه فرد بوده و در سایر بیمارستانها چنین بخشی وجود ندارد.

دو بخش دیگر مردان اختصاص به سایر بیماران روانپزشکی دارد. یک بخش به بیمارانی که از طرف دادستان ارجاع داده می‌شود و بخش دیگر به بیماران روانپزشکی که علاوه بر بیماری روانپزشکی اعتیاد هم دارند. با توجه به اینکه شاید برای خیلی از خانواده‌ها خوشایند نباشد که یک بیمار روانپزشکی صرف کنار یک معتاد در یک بخش باشد ما سعی کرده‌ایم با تفکیک بیماران در بخشهای مختلف محیط ایمنی برای بیماران فراهم کنیم. چهار بخش دیگر اختصاص به بیماران مبتلا به اختلال روانپزشکی دارد. بخشهای دیگری مانند کاردرمانی و موسیقی درمانی وجود دارد. این بخشها اختصاص به بیمارانی دارد که توسط پزشک آنان تشخیص داده می‌شود تا در کنار درمانهای دارویی و مشاوره‌ای، شرکت در موسیقی درمانی و کاردرمانی به پروسه درمان آنها کمک می‌کند.

آیا بیمارستان مدرس، خدمات دیگری نیز به همشهریان ارائه می‌دهد؟

درمانگاه بیمارستان شهید مدرس: این درمانگاه صبحها آماده ارائه خدمت به همشهریان عزیز بوده و سه نفر روانپزشک در درمانگاه حضور داشته و بیمارانی که نیاز به بستری ندارند به صورت سرپائی ویزیت می‌کنند.

داروخانه بیمارستان شهید مدرس: بیماران پس از ویزیت در درمانگاه نیاز به داروخانه برای تهیه دارو دارند که این نیاز بیماران با ایجاد داروخانه در بیمارستان رفع شده است.

وجود همکاران متخصص داخلی: همراه با حضور روانپزشک، همکاران متخصص داخلی برای بیماران بستری در بخشهای مختلف و درمانگاه ارائه خدمت می‌کنند.

فوق تخصص کودکان و نوجوان: خوشبختانه یکی از همکاران فوق تخصص کودکان و نوجوان با ما همکاری دارند و کودکان و دانش آموزانی که در منطقه به هر دلیلی نیاز به ویزیت دارند و به بیمارستان ارجاع می‌شوند توسط این همکار ویزیت می‌شوند.

واحدهای دیگر مانند آزمایشگاه، نوار مغز و … نیز در بیمارستان مشغول فعالیت می‌باشند.

لازمه هر بیمارستانی آمادگی برای ارائه خدمت به هر بیماری است با وجود اینکه بیمارستان مدرس تک تخصصی نامگذاری شده است عمده فعالیتش برای بیماران روانپزشکی است اما درب بیمارستان به روی هیچ کس بسته نیست و هر فردی با هر مشکل اورژانسی که به بیمارستان مراجعه کند ما موظف هستیم که ارائه خدمت کنیم و بعد از تثبیت بیماری به مراکزی که تخصصی‌تر آن خدمت را ارائه می‌دهند ارجاع دهیم.

در مورد مراحل و انواع پذیرش بیماران در بیمارستان توضیح دهید؟

در بیمارستان سه نوع پذیرش داریم. دسته اول بیمارانی که به درمانگاه مراجعه و توسط روانپزشک ویزیت و با تشخیص ایشان، پس از تشکیل پرونده، در یکی از بخشها بستری می‌شوند. دسته دوم بیمارانی هستند که خود بیمار آگاهی برای لزوم بستری ندارد و حتی مخالف شدید بستری است ولی با توجه به علائم فرد، خانواده و پزشک به این نتیجه می‌رسند که باید در محیط بیمارستان باشد و گرنه می‌تواند آسیب زا باشد. این افراد توسط خانواده یا نیروی انتظامی به بیمارستان منتقل و به اجبار بستری می‌شوند این بیماران چند روز اول در اورژانس بستری شده و پس از کنترل رفتارشان به بخش منتقل می‌شوند. دسته سوم بیمارانی هستند که از طرف دادستان ارجاع می‌شوند یعنی فردی که در محله، خانواده و … رفتارهایی انجام داده که ایجاد نگرانی کرده و خانواده و همسایه به دادستان مراجعه و از آن فرد شاکی شده و چون دادستان تشخیص می‌دهد که این رفتار ناشی از یک بیماری روانپزشکی است دستور قضایی داده که بیمار به بیمارستان منتقل و بستری و درمان شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *