تربیت سالانه ۷۰۰ پرستار در اصفهان

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فریبا طالقانی در نشست خبری به مناسبت نکوداشت پنجاهمین سال تأسیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: این مراسم به پاس ۵۰ سال خدمت اساتید و فرهیختگان در دانشکده پرستاری برگزار خواهد شد و از بزرگان و فارغ‌ التحصیلان دانشکده تجلیل به عمل خواهد آمد، همچنین این برنامه فضایی برای تجدید خاطرات و یادآوری وقایع گذشته است.

تأسیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

وی با اشاره به تأسیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۳۶۵ افزود: دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان در سال ۶۵ با تأسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و الحاق آموزش علوم پزشکی به این وزارت، با ادغام سه مرکز آموزشگاه عالی پرستاری اصفهان (تأسیس ۱۳۴۷)، مجتمع آموزشی وزارت بهداری و بهزیستی(سال۱۳۴۹) و مدرسه عالی پرستاری مهرآیین(تأسیس ۱۳۴۷) تأسیس شد.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مراکز یاد شده به مدت ۳ سال پرستارانی را تربیت می‌کرده‌اند، ادامه داد: در سال ۵۴ این دوره آموزشی تربیت پرستار به ۴ سال افزایش یافت.

وی در ادامه گفت: انحلال رشته علوم تندرستی و ادغام آن در رشته پرستاری، انحلال جمعیت شیرخورشید سرخ و تشکیل سازمان هلال احمر، راه‌اندازی دوره کاردانی پرستاری، راه‌اندازی و سپس ادغام دانشکده‌های اقماری در دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان، راه‌اندازی و سپس ادغام آموزشگاه‌های بهیاری وابسته به دانشگاه در دانشکده، حضور دانشکده در جنگ تحمیلی، راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی و راه‌اندازی و توسعه مجله دانشکده از جمله تغییرات حاصل‌شده در این دانشگاه در سال‌های ۵۹ و ۶۰ و بعد از انقلاب فرهنگی بوده است.

پذیرش سالیانه ۱۰۰ دانشجو در مقطع کاردانی

طالقانی تصریح کرد: در سال‌های ۶۲ تا ۶۴ با توجه به جنگ تحمیلی و نیاز کشور به پرستار دوره‌های ۴ ساله متوقف شده و در مدت ۲ سال پرستارانی در مقطع کاردانی تربیت می‌شدند و در سال ۶۲ دانشکده با کنکور سراسری اقدام به پذیرش سالیانه ۱۰۰ دانشجو در مقطع کاردانی کرد.

وی ابراز کرد: در سال ۱۳۶۹ با هدف توجه به سیاست‌های توسعه آموزش عالی دولت و عنایت به رفع نیازهای مناطق محروم و توسعه فرهنگی و اجتماعی و تأکید نهادها و مسؤولان محلی به ایجاد حداقل یک مرکز آموزش عالی در مناطق محروم و در جهت اجرای سیاست محرومیت‌زدایی دولت در سه شهر گلپایگان، داران و زرین‌شهر واحدهای اقماری راه‌اندازی شد.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: پس از گذشت ۸ سال علیرغم همه تلاش‌های انجام شده توسط مجموعه اداری و آموزشی دانشگاه اهداف آموزش پرستاری به وقوع نپیوست، بنابراین مراکز نامبرده در دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان ادغام شد و کلیه کادر اعم از هیأت علمی و اداری در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه مشغول به خدمت شدند.

حضور فعال در جبهه های جنگ

وی در ادامه به حضور فعال اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی در جبهه‌های جنگ اشاره کرد و بیان داشت: کمک‌رسانی در تجهیز بیمارستان‌های صحرایی جبهه، همکاری اساتید و دانشجویان در آموزش امدادگران و نیروهای داوطلب مردمی جبهه‌ها و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی واقع در ستاد مشترک امداد و درمان استان اصفهان از جمله اقدامات در جنگ تحمیلی بوده است.

طالقانی همچنین عنوان کرد: دانشکده پرستاری همچنین تیم‌های امدادی و حضور مکرر اساتید و دانشجویان بسیجی در جبهه جنگ حق علیه باطل را داشت و شهدایی چون عبدالرحمن حیدری سرپرست وقت دانشکده و شهدای امدادگر چون کمال سرتاج، حسن خلیلیان و علی‌اکبر حسنان را تقدیم کرده است.

راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشکده پرستاری

وی در خصوص راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشکده پرستاری گفت: نخستین دوره جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری از سال ۶۸ و در مقطع کارشناسی ارشد مامایی در سال ۶۹ در این دانشکده مشغول به تحصیل شدند، در سال ۸۲ نیز مجوز راه‌اندازی دوره دکتری تخصصی پرستاری اخذ شد و نخستین دوره دانشجویان این مقطع از نیمسال دوم ۸۲-۸۳ پذیرش شدند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در سال ۸۵ دکتری بهداشت باروری و در سال ۸۷ نخستین دوره کارشناسی اتاق عمل در دانشکده راه‌اندازی شد و سه رشته پرستاری، مامایی و اتاق عمل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در دانشکده فعال هستند.

وی اظهار کرد: دانشکده در سال ۴۷ فعالیت خود را با ۳۰ دانشجو شروع کرد و در حال حاضر ۱۲۷۱ دانشجو در مقاطع مختلف داریم؛ کمیت دانشجویان تغییر کرده که کیفیت نیز باید تغییر کند و تخصصی شود و کیفیت کافی برای ارائه خدمات داشته باشیم.

تغییرات حاصل شده در حوزه پژوهش

طالقانی با اشاره به تغییرات حاصل شده در حوزه پژوهش ادامه داد: دانشکده پرستای نخستین دانشکده ای بود که مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی را راه‌اندازی کرد، در سال ۹۴ هم توانستیم مجموعه مراکز تحقیقاتی و مامایی دانشکده را تأسیس کنیم؛ در ۱۰ سال اخیر هم هر ساله ۲ تا ۳ نفر از دانشجویان این دانشکده به عنوان دانشجوی نمونه کشور انتخاب شده‌اند.

در سیستم بهداشت مسلماً با کمبود پرستار مواجه هستیم

وی در ادامه تصریح کرد: در سیستم بهداشت مسلماً با کمبود پرستار مواجه هستیم و اگر بخواهیم به استانداردها نزدیک شویم باید تعداد پرستاران تربیت شده را افزایش دهیم؛ در حال حاضر در این دانشکده در حدود ۲۰۰ پرستار هر ساله تربیت می‌شوند که با مجموع تربیت‌یافته‌های دانشگاه‌های آزاد اقماری سالانه در حدود ۷۰۰ پرستار در کل استان سالانه تربیت می‌شوند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با دانشجویان رشته مامایی نیز گفت: فارغ‌التحصیلان رشته مامایی به تعدادی که تربیت می‌شوند، جذب نمی‌شوند، بنابراین در سال‌های گذشته پذیرش دانشجو در رشته مامایی افزایشی نداشته است.

طالقانی یادآور شد: قدمت رشته مامایی در ایران به شکل آموزش عالی پس از تحصیلات دبیرستانی ، به حدود هشت سال قبل باز می گردد و تربیت و آموزش دانشجویان مامایی در اصفهان در مراکز مدرسه عالی مامایی ودانشکده پرستاری و مامایی صورت می گرفته است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *