تغذیه و سرطان

پروانه شریفی

تغذیه و رژیم غذایی عامل مهمی در ابتلا به سرطان است و یک رژیم درست و کنترل شده به تمام بیمارانی که در آن‌ها ابتلا به سرطان تشخیص داده شده است، توصیه می‌شود، با این وجود رژیم غذایی تنهایی عامل ابتلا به سرطان نیست و همین طور رژیم غذایی کنترل شده و صحیح نمی‌تواند سرطان سینه را به طور کامل نابود کند بلکه می‌تواند در کنترل آن نقش داشته باشد و در بدن آمادگی درمان را ایجاد کند.

تحقیقات نشان می‌دهد درصدی از سرطان‌های گزارش شده به علت یک رژیم غذایی نامناسب بوده‌اند، بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات خاصیت ضدسرطانی قوی دارند و به همین علت است که به بیماران مبتلا به سرطان سینه توصیه می‌شود که سبزیجات و میوه بیشتری مصرف کنند.

سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: سرطان سینه بیماری بسیار پیچیده‌ای است که فاکتورهای متعددی در به وجود آمدن آن نقش دارند، بعضی از عوامل مانند سن، سابقه خانوادگی، ژنتیک و تغذیه ناصحیح در ایجاد سرطان سینه بسیار مؤثر است.

وی افزود: عواملی مانند استعمال سیگار، بی تحرکی، ورزش نکردن، اضافه وزن و رژیم غذایی نا مناسب نیز در بروز  سرطان سینه موثراست و این سرطان به شیوه‌های مختلفی رشد کرده و به انواع متفاوتی از درمان هم نیاز دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این که شایع‌ترین سرطان بین زنان سرطان سینه، تصریح کرد: متاسفانه این سرطان بسیاری از افراد را درگیر کرده و اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سرطان سینه به خوبی قابل درمان است.

صفوی با اشاره به نقش تغذیه در پیشکیری و کم به درمان بیماری هایی مانند سرطان، گفت: با تغذیه صحیح بیماری‌ها به طور کامل قابل پیشگیری هستند و خانم‌هایی که به سلامتی توجه دارند باید به این نکات اهمیت دهند.

وی افزود: میوه‌ها و سبزیجات مواد غذایی سالمی هستند که می‌توانند در جلوگیری از  ابتلا به سرطان سینه مؤثر باشند و روند پیشرفت بیماری فرد مبتلا شده را کندتر کنند. تحقیقات حاکی از آن است که رژیم غذایی سرشار از خوراکی‌های گیاهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به میوه ها و سبزیجات موثر برای بیماری، اظهار کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته میوه‌ها و سبزیجات با برگ تیره مانند فلفل، گوجه فرنگی، هویج، مرکبات، کلم بروکلی، پیاز، سیب، گلابی و هلو در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه بسیار موثرتر هستنند.

صفوی افزود: استفاده از غذاهای گیاهی در کاهش بروز سرطان‌های کشنده از جمله سرطان سینه مفید بوده و پرهیز از مصرف زیاد گوشت قرمز و مصرف دو نوبت گوشت سفید در طول هفته به اشخاص توصیه می‌شود تا با استفاده از این چربی‌های مفید بتوان از ابتلا به سرطان‌ها پیشگیری کنند.

به گزارش کیمیای وطن، سرطان سینه از شایع ترین سرطان های زنان در کشورمان محسوب می شود که البته امروزه با استفاده از روش های غربالگری، تشخیص زودرس و پیشرفت های در روش های درمانی تحول بزرگی در این بیماری ایجاد شده است.
زودترین و دقیق ترین روش کشف سرطان سینه معاینه ای است که خود زنان انجام می دهند و اگر در این زمینه خوب آموزش ببینند زودتر از هر دستگاهی قادر به تشخیص سرطان سینه خواهند بود.

تغذیه در مراحل مختلف درمان بیماران

مریم ملایی کارشناس ارشد بهداشت باروری در مورد مسائل تغذیه ای در مراحل مختلف درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان به خبرنگار ما، گفت:

خوردن غذا به میزان کم ولی در دفعات زیاد به مراتب قابل تحمل تر است، غذاهای پرچربی به ویژه منابع حیوانی را محدود کنید. شیر و لبنیات کم‌چرب انتخاب کنید.

وی با بیان اینکه می‌توانید با روش‌هایی مثل پختن مقدار چربی در وعده‌ها را کاهش دهید، ادامه داد: مصرف غذاهای نمک‌سود، دودی و ترشی‌جات را محدود کنید.

ملایی افزود: سعی کنید که بیشتر مایعات را بین وعده‌ها نه همراه با وعده مصرف کنید، زیرا نوشیدن مایعات با غذا باعث می‌شود که احساس سنگینی داشته باشید.

این کارشناس ارشد بهداشت باروری با بیان این که مصرف روزانه پودر سبوس گندم به همراه ماست،سوپ، دیگر غذاها سبب رفع مشکل کم اشتهایی می شود، افزود: گوشت ماهی مخصوصا در زمان های شیمی درمانی بدلیل هضم بهتر و مقادیر کافی آنتی اکسیدان بسیار مناسب است.

ملایی خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از سردرد و سرگیجه به ویژه در روزهای شیمی درمانی به جای مصرف شکلات و آبنبات از خرما انجیر و توت خشک استفاده کنید.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *