تغذیه پس از ماه مبارک رمضان

پروانه شریفی

با توجه به اینکه درطول ماه مبارک، بدن افراد به رژیم غذایی متعادل و کم حجم عادت کرده است، کارشناسان به مردم توصیه می کنند که بعد از پایان ماه رمضان و روزه داری، شیوه درست و سالم را برای خوردن غذا در پیش گیرند و رژیم غذایی مناسب داشته باشند.

ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای پاکسازی بدن، دفع سموم و کاهش وزن بدن روزه داران است. در این ماه اندام های مختلف بدن به ویژه دستگاه گوارش در شرایط استراحت و سم زدایی قرار می گیرد، اما متخصصان تغذیه می گویند که پس از یک ماه روزه داری برای برای حفظ نتایج به دست آمده تلاش کرد.

* خودداری از پرخوری

دکتر سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت یک الگوی تغذیه ای خوب، سالم و مغذی اظهار کرد: با توجه به این که در ماه رمضان فرصت استراحت بیشتری به دستگاه گوارش داده شده است، بنابراین بهتر است در روزهای اول پس از پایان ماه رمضان از خوردن حجم زیاد مواد غذایی خودداری شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه دریافت وعده های غذایی در یک ساعت منظم یکی از مهم ترین درس هایی است که ماه مبارک رمضان به روزه داران می دهد؛ ادامه داد: انتخاب یک بازه زمانی مشخص برای خوردن وعده های غذایی فواید گوناگونی برای سلامتی افراد دارد.

* نوشیدن آب به میزان کافی

وی با بیان اینکه نوشیدن آب به میزان کافی بسیار ضروری است گفت: در ماه رمضان روزه داران برای جلوگیری از کم آبی، در فاصله افطار تا سحر آب نوشیدند که در غلبه بر تشنگی در طول روز نقش به سزایی دارد، نوشیدن زیاد آب به دفع سموم بدن کمک می کند و حتی موجب بهبود سوخت و ساز چربی ها می شود.

دکتر صفوی تصریح کرد: خوردن مقدار زیادی غذا، به شکل یک باره، مشکلاتی را در دستگاه گوارش ایجاد می کند و باعث نفخ و احساس ناراحتی درمعده می شود؛ از این رو ، باید خوردن غذا را به تدریج و با غذاهای کم حجم و سبک، با مقدار کم، آغاز کرد.

* الگوهای سالم ماه رمضان

این متخصص تغذیه با اشاره اینکه یکی از الگوهای سالم ماه رمضان مصرف غذاهای سنتی و خانگی مانند انواع آش ها و سوپ ها است گفت: تداوم این غذاها در سایر روزهای سال با رعایت میزان چربی و مقدار دریافتی می تواند از ابتلا به بیماری های مختلف پیشگیری کند.

وی تصریح کرد: استفاده از رشته از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و جانشین ها، سبزی های تازه و متنوع بسته به منطقه ای که آش در آن طبخ می شود و بالاخره کشک یا ماستی که به آن اضافه می شود، مجموعه کاملی از گروه های غذایی تشکیل می دهد.

صفوی خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد در ماه رمضان، عادت کرده اند با یک لیوان شیر افطار کنند بهتر است پس از پایان یافتن این ماه نیز مصرف شیر را در وعده صبحانه ادامه دهند و از ماست و دوغ خانگی کم نمک نیز در وعده های غذایی ناهار و شام استفاده کنند در واقع مصرف حداقل دو واحد لبنیات کم چرب به صورت روزانه توصیه می شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان برخی از عادت های زندگی و حتی الگوهای تغذیه ای افراد تغییر می کند گفت : بسیاری از افراد در این ماه سیگار کشیدن را کنار می گذارند، کمتر نوشابه می خورند یا مصرف لبنیات را افزایش می دهند که بهتر است این رفتار های مثبت در روزهای پس از پایان ماه مبارک رمضان هم ادامه داشته باشد.

* اصلاح عادات رفتاری و غذایی نامناسب

وی یاد آور شد: اصلاح عادات رفتاری و غذایی نامناسب مانند عدم تحرک، حذف وعده های غذایی، دریافت غذاهای پرچرب و پر کالری، عدم دریافت فیبرها (میوه ها و سبزی های تازه)، مصرف غذاهای کنسروی و فرآوری شده، دریافت فست فودها و غیره به منظور دستیابی به وزن سالم و سلامتی الزامی است.

صفوی گفت: بعد از ماه مبارک رمضان غذاها را در حجم کم و در تعداد وعده بیشتر میل کرده و در طول روز ۳ وعده غذای اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام و ۲ تا ۳ میان‌وعده مصرف کنید.

این متخصص تغذیه با اشاره به تداوم عادت های خوب ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: با نگاهی به تحقیقات علمی انجام شده در این زمینه می توان به اثرات مثبت روزه داری در تقویت حافظه و سیستم ایمنی بدن پی برد که بهتر است در طول سال از آن بهره ببریم.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *