توجه ویژه شهرداری مبارکه به فرهنگ شهروندی و نشاط اجتماعی شهردار مبارکه به مناسبت روز جهانی کودک تأکید کرد

امروزه یکی از کارآمدترین سازوکارهای مدیریت شهری برای رسیدن به مناسبات اجتماعی مطلوب و کاهش هزینه‌های شهری، توجه و برنامه‌ریزی برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی در بین شهروندان است. آموزش و توانمندسازی شهروندان برای ارتقای دانش، تقویت مهارت‌ها، کسب عادت‌های صحیح زندگی اجتماعیِ به‌روز و کسب رفتارهای مطلوب شهروندی به ویژه در راه بهره‌گیری مناسب از امکانات شهری، از جمله ضرورت‌های مدیریت شهری در توسعه فرهنگ شهرنشینی به‌حساب می‌آید. باید توجه داشت مدیریت شهری ابزاری است که به وسیله آن می‌توان توسعه پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را به وجود آورد. در چنین فرایندی مدیریت شهری به خصوص شهرداری‌ها، می‌توانند به عنوان کارگزاران محلی به بهبود مناسبات اجتماعی شهروندان کمک کنند. از نظر فرهنگی شهر خوب و مطلوب علاوه بر مدیریت شهری کارآمد، نیازمند شهروندانی آگاه و آشنا به حقوق و وظایف شهروندی است.
ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی یکی از مطالبات شهروندان
بنابراین مدیریت شهری یا به عبارت بهتر «شورای شهر و شهرداری» باید برای آگاه‌سازی عمومی و ایجاد و ارتقای فرهنگ شهرنشینی، گسترش شهروندمداری و آموزش شهروندان در زمینه‌های مختلف، کارکرد و فعالیت فرهنگی داشته باشد. مدیریت شهری و در رأس آن شهرداری‌ها در فرآیند تحول و توسعه شهری نه‌ فقط در ابعاد اقتصادی و عمرانی آن نقش و جایگاه ویژه‌ای دارند بلکه با تغییر و تحولات پرشتاب اجتماعی و فرهنگی و گسترش جمعیت شهرنشینی، باید برای پاسخ‌گویی به مطالبات فزاینده فرهنگی و اجتماعی اسباب و تمهیدات لازم را فراهم کنند. یکی از وظایف مدیران شهر، شناخت و تقویت نقاط قوت فرهنگ آن جامعه و سعی بر گسترش آن است. از دیگر وظایف مدیران، سعی در شناخت نقاط ضعف فرهنگی آن جامعه از طریق اشاعه فرهنگ‌های سازنده است. کالبدشکافی، ضرورت مداخله و تأثیرگذاری مدیریت شهری در امور فرهنگی و اجتماعی و چگونگی اجرایی شدن آن، یکی از مسائل مهمی است که باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. شهروندان ساکن شهر از مدیریت شهری و شهرداری‌ها فقط رسیدگی به وضعیت عمرانی، کالبدی و اقتصادی و خدماتی شهر را انتظار ندارند، بلکه فراهم کردن زمینه حمایت اجتماعی، روابط شهروندی، ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی، فراهم کردن امنیت اجتماعی و روانی و نظایر این‌ها را می‌طلبند.
لزوم برگزاری برنامه‌های فرهنگی بر اساس قانون
اگرچه عده‌ای به اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری‌ها انتقاد می‌کنند، اما لزوم برگزاری برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و همچنین آموزش‌های شهروندی بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما در شهرها و شهرستان‌ها، نهادی که بتواند با امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مالی در راستای آموزش‌های شهروندی و ایجاد نشاط اجتماعی حرکت کند، وجود ندارد و این خلأ بزرگ همواره ضربات غیرقابل جبرانی بر پیکره جامعه وارد کرده است. شهرداری به عنوان مدیریت ارشد و تأثیرگذار هر شهر نه‌تنها در راستای فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی می‌تواند گام بردارد، بلکه بر اساس «ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها» برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی و هنری از جمله وظایف ذاتی شهرداری‌ها به‌حساب می‌آید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *