توهم نفتی یکی از دلایل بد بینی مردم نسبت به مدیران و دولتمردان است

یکصد و چهلمین برنامه پایش با حضور محمد حسن قدیری ابیانه، عضو شورای بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از شبکه یک سیما پخش شد.

قدیری ابیانه، در برنامه این هفته پایش ضمن اشاره به ضعف فرهنگ تولید، کار و فرهنگ مصرف در جامعه، گفت: این ضعف دقیقا مطابق کشورهای استعمارگر است زیرا آنها می خواهند کشورهای نفت خیز را وابسته کنند از این رو می گویند نفت دارید پس تولید ثروت و کار نمی خواهید.

وی با تاکید براینکه کشورهای نروژ، انگلیس و آمریکا نفت خیز هستند اما درآمد نفتیشان را هزینه توسعه و پیشرفت جامعه می کنند نه هزینه دولت هایشان، افزود: مسئولان نتوانسته اند فرهنگ کار و مصرف در جامعه را اصلاح کنند و باعث متوقع شدن مردم از دولت شده اند.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه مسئولان به این توقع مردم دامن می زنند، ادامه داد: در کنار این مهم غربی ها به کشورهای همسایه مجال پیشرفت می دهند تا با کشورما در تقابل باشند.

وی با یاداوری این نکته که کشورهایی نظیر آلمان و ژاپن نفت خیز نیستند اما توانسته اند تولید ثروت کنند،بیان کرد: جالب است بدانید در کتاب اول دبستانمان به دانش اموز یاد می دهیم “بابا آب داد، بابا نان داد” در صورتی که در ژاپن دانش اموز با دویدن و تلاش درسش را شروع می کند.

قدیری ابیانه ضمن طرح این سوال که اینکه چرا وقتی درامد های نفتی کشورمان در سال ۹۱ به حداکثرخود رسید باز هم مشکلات رفاه، مسکن و … برطرف نشد، گفت: این مهم نشات گرفته از مدیریت ضعیف مسئولان است.

وی اظهار کرد: اگر دولت تمام در امد نفتی کشور را بین مردم تقسیم کند به هر نفر ماهانه ۶۷ هزار تومان می رسد و این مبلغ مطابق با کل در امدیست که پیش بینی شده از نفت بود( ۶۱ هزار میلیارد تومان) در سال ۹۱ در نظر گرفته شود.

قدیری ابیانه با تاکید براینکه اگردولت تمام بودجه خود شامل درامد نفت و … را بین مردم تقسیم کند این مبلغ به ۱۸۲ هز ار تومان در ماه برای هر فرد می رسد، ادامه داد: مشکل بزرگ جامعه ما وابستگی ذهنی به نفت است.

وی با تاکید براینکه توهم نفتی یکی از دلایل بد بینی مردم نسبت به مدیران و دولتمردان است، گفت: مردم باید باور داشته باشند دولت موظف به تامین نیاز های انان نیست بلکه این امر در دنیا بالعکس است.

قدیری ابیانه خود تحرمی را مشکل دیگر اقتصاد کشورمان دانست و خاطرنشان کرد:سبک اقتصادی کشورمان باید اصلاح شود و نسبت به اقدام عملی اقتصاد مقاومتی تلاش شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *