جرم گیری دندان‌ها فقط نظافت لثه‌هاست

فاطمه احمدی

یک دندانپزشک با اشاره به اینکه جرم گیری برای سالم سازی و پاک سازی لثه انجام می‌شود، نه دندانها گفت: لثه سالم صورتی رنگ، محکم، نازک و دارای کنگره‌هایی هماهنگ با لبه دندانها و سطح لثه حالت پوست پرتغالی و دان دان است در حالی که لثه بیمار قرمز، شل و به راحتی خونریزی می‌کند.

به گفته محمد حسین حسام اگر لثه سالم نداشته باشید، هر درمانی در زمینه دندان با شکست مواجه خواهد شد، بنابراین مردم باید استفاده از نخ دندان را جدی بگیرند و هر ۴ تا ۶ ماه یک بار برای معاینه لثه‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه مصرف چای قهوه و انواع دخانیات در کشورهای خلیج فارس بسیار بالا است و همین موضوع به روند بیماری لثه کمک می‌کند اظهار داشت: التهاب و خونریزی از لثه‌ها می‌تواند نشانه آغاز بیماری لثه باشد که با پیشرفت، استخوان نگهدارنده دندان تحلیل رفته باعث لقی دندان و سر انجام منجر به از دست دادن دندان‌ها می‌شود.

این دندانپزشک افزود: در اثر بیماری لثه، قرمزی و تورم لثه‌ها در هنگام گاز زدن میوه‌های سفت یا مسواک کردن، بوی بد دایمی دهان، لق شدن یک یا چند دندان، تحلیل و عقب نشینی لثه‌ها و فواصلی که به تدریج در میان دندان‌ها ایجاد می‌شود و به همین خاطر باید با مراجعه به دندانپزشک موارد لازم در زمینه بهداشت دهان و دندان به کار گرفته شود.

وی با اعلام اینکه بیماری‌های لثه معمولاً در دهه سوم زندگی رخ می‌دهد، گفت: تجمع پلاک‌های میکروبی بر اثر استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان یا غلط مسواک کردن است به همین جهت معاینات و جرم گیری منظم توسط دندانپزشک توصیه می‌شود.

حسام پیرامون به تأخیر انداختن درمان بیماری لثه نیزاظهار داشت: اگر در این زمینه اهمال شود، استخوان و انساج نگهدارنده دندان درگیرشده و سبب لقی دربعضی موارد دردناک شدن دندان‌ها و بوی بد دهان می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *