حامی روزه اولی ها باشید

فاطمه احمدی

اگر فرزندی دارید که جزو روزه اولی های امسال به شمار میرود بهتر است به او توجه بیشتری کنید و در حین روزه داری آداب و رسوم مربوط به این ماه را به وی آموزش دهید. مریم علوی کارشناس ارشد روانشناسی کودک در گفتگو با کیمیای وطن به راهکارهایی در مورد رفتار با روزه اولی ها پرداخت.

الگوی خوبی باشیم

رفتار خانواده در ماه مبارک رمضان بسیار با اهمیت است در خانوادهای که خودش پایبندی چندانی به اصول و عقاید مذهبی ندارد، از نوجوان آنها نمی توان انتظار روزه گرفتن داشته باشیم پس خانواده در ماه رمضان های پیش از سن تکلیف باید فرزند را با این فضا به صورت عملی آشنا کرده، در مقابل چشمان او روزه خواری نکنند و توجه داشته باشند که کودک رفتار آنها را الگوی خود قرار خواهد داد.

 جملات منفی به کار نبریم

علاوه بر رفتار باید خانواده مواظب گفتار خود نیز باشد افراد خانواده درباره ماه مبارک رمضان به هیچ وجه جملات منفی استفاده نکنند. جملاتی مثل:بازم یک ماه باید تشنه بمونیم،یک ماه خبری از ناهار نیست، کاش میشد بریم سفر که روزه نگیریم و جملاتی از این دست که گرچه ممکن است والدین به صورت ناآگاهانه و از روی شوخی آن را بیان کنند ولی به صورت ناخوداگاه تاثیر بدی روی فرزندشان خواهد گذاشت.

 سحرهای خاطره انگیز

سحرهای خاطره انگیز وقتی کودکان در سن کم و وقتی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند از والدین خود میخواهند که آنها را برای سحری بیدار کنند والدین نباید آنها را منع کنند. بلکه باید به شخصیت آنها احترام گذاشته و خواسته او را بپذیرند. از فلسفه روزه داری برایشان بگویید خانواده ها سعی کنند به صورت ساده و قابل فهم برای فرزندانشان از فلسفه روزه بگویند مثال برای او بگویند که خداوند دوست دارد ما روزه بگیریم تا به یاد افراد نیازمند باشیم یا اینکه بگویند ما روزه میگیریم تا بتوانیم اراده خودمان را برای انجام کارهای خوب قوی کنیم.

 تشویق

تشویق های مادی و معنوی والدین کودک در کنار تشویق های مادی، تشویق های معنوی را هم در نظر بگیرند. بهتر است والدین روزه های فرزندنشان را با پول برابر نکنند. آنها میتوانند با خریدن هدیه و تقدیم آن در جمع های خانوادگی به فرزندشان او را مورد تشویق قرار دهند.

حامی روزه اولی ها باشید

روزه اولی ها بیش از هر چیز به آرامش روانی و حامی نیاز دارند. معمولا آنها به خصوص کودکانی که جثه کوچک و ضعیفی دارند از طرف بعضی بزرگترها با لحن دلسوزان های مورد خطاب این جملات قرار می گیرند کههنوز برای این بچه خیلی زوده که روزه بگیره یا این بچه خیلی ضعیف و لاغره، لازم نیست روزه بگیره. خانواده ها باید سعی کنند در برابر این جملات که بذر تردید را در دل کودک مینشاند با قاطعیت برخورد کرده و از او حمایت کنند.

 مهربانتر از همیشه باشیم

والدین در ماه مبارک رمضان مهربانتر و صبورتر از همیشه باید رفتار کنند تا فرزندشان با دیدن رفتار آنها پی به نتایج روزه داری ببرد. در همین باره ذکر این نکته ضروری است که نباید کودکان را در ماه مبارک رمضان از بازی کردن به بهانه روزه داری والدین منع کرد یا با کودکان به دلیل فشار روزه داری بدرفتاری کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *