درمان زودهنگام سرطان بسیار حیاتی است

پروانه شریفی

تصور بیشتر مردم از بیمار سرطانی، ظاهری لاغر با موی تراشیده، ناامید و در انتظار مرگ است؛ اما در واقع اینگونه نیست. پیشرفت های علم پزشکی افزون بر کنترل و درمان سرطان، باعث افزایش امید به زندگی در بیماران سرطانی شده و خط بطلانی بر نگرش ترحم آمیز نسبت به این بیماران کشیده است.

دکتر پوریا عادلی، فوق تخصص رادیوتراپی و آنکولوژی در گفتگو با خبرنگارکیمیای وطن، گفت: در گذشته مردم از بیماری‌هایی مانند وبا و بیماری‌های واگیردار فوت می‌کردند اما امروزه با سرطان مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انواع سرطان‌ها وجود دارند، افزود: امروزه ۴۰ درصد سرطان‌های ما قابل‌ درمان و ۳۰ درصد از آن‌ها قابل‌ کنترل هستند که باید با استفاده از روش‌های مناسب سعی کنیم تا یک سرطان درمان شود.

فوق تخصص رادیوتراپی و آنکولوژی تصریح کرد: برای کاهش میزان آمار سرطان در کشور باید تغذیه‌هایمان و موارد لازم را کنترل کنیم، هم‌چنین اگر به سمت غذاهای ارگانیک پیش رویم، در کاهش آمار سرطان موفق و مؤثر خواهیم بود.

وی گفت: فست‌فود یکی از علل اصلی بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان است اما حذف فست‌فودها از دسته خوراکی‌ها ممکن نیست، چرا که در حال حاضر این نوع غذاهای مضر با زندگی مردم عجین شدند اما با کاهش مصرف و نظارت صحیح بر تولید فست‌فودها می‌توان از مضرات این نوع غذاها کاست.

عادلی ادامه داد: باید استفاده از قلیان، سیگار و مشروبات الکی را در جامعه قطع کرد، در صورت افزایش آمار استفاده و استعمال دخانیات به خصوص قلیان باید منتظر مواجه شدن با فاجعه سونامی سرطان در ایران باشیم.

فوق تخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه در حال حاضر در ایران آن‌قدر هم اوضاع سرطان وخیم نیست، گفت: نمی‌توان به طور قطعی نشان داد که آمار سرطان در چه شهری بیشتر است، در تمام شهرهای کشور آمارها تقریباً یکسان هستند اما به دلیل وجود شرایطی هر نوع سرطان در یک شهر میزانش بالاست.

وی افزود: با توجه به پیشرفت علم پزشکی و امکانات مورد نیاز آن، شناسایی مبتلایان به انواع سرطان ها در کشور بیش از گذشته افزایش یافته و بیماران می توانند با انجام درمان ها، طول عمر بیشتری داشته باشند.

عادلی ادامه داد: در گذشته به دلیل نبود امکانات و تجهیزات لازم، این بیماری مساوی با مرگ تلقی می شد، اما پیشرفت های خیره کننده امروزی موجب شده این بیماری مانند دیگر بیماری ها تشخیص داده شده و نسبت به درمان های بهنگام و کنترل آن مبادرت شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در قسمت‌هایی از شهر تجمع بیماران را داریم، تصریح کرد: درمان زودهنگام سرطان بسیار حیاتی است، بیمار باید در صورتی که علائم خطر را در خود مشاهده کرد برای درمان بیماری سرطان اقدام کند؛ تا در صورت شناسایی بیماری؛ درمان به سرعت آغاز و مانع از رشد توده سرطانی شویم.

فوق تخصص رادیوتراپی و آنکولوژی تصریح کرد: اکثر بیماران سرطانی روحیه خود را از دست میدهند و روحیه خود را می بازند و این بیماری را به عنوان پایان راه خود می بینند یاس و ناامیدی در این افراد موج می زند و گاهی اوقات انرژی لازم برای مقابله با بیماری را در خود نمی بینند.

عادلی خاطرنشان کرد: صف اول مبارزه با سرطان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیستند بلکه رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار مثبت و منفی در این زمینه داشته باشند اما نکته قابل توجه رسانه‌ها در خصوص اطلاع‌رسانی مبارزه با عوامل سرطان، ترس نینداختن در دل مردم در این رابطه است.

وی خطاب به خانواده‌ها گفت: تا حد امکان بنا به دلایل فرهنگی و پزشکی گوشی موبایل را از دست فرزندان کم سن و سال خود خارج کنید، هم‌چنین هیچ‌گاه در اتاق‌خواب گوشی تلفن همراه خود را روشن نگذارید چرا که اشعه‌های این وسیله بسیار مضر هستند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *