درمان شبکه‌ای “سرطان” در کشور

 

فاطمه احمدی

معاون درمان وزارت بهداشت اقدامات انجام شده در حوزه سلامت در راستای افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و حفاظت مالی از آنها را تشریح کرد.

دکتر قاسم جان بابایی همزمان با هفته سلامت با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر  «پوشش همگانی، سلامت برای همه، در هر مکان»، گفت: همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد توافق کرده‌اند که به عنوان بخشی از اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ تلاش کنند تا پوشش جهانی بهداشت را تامین کنند. بر همین اساس وزارت بهداشت در راستای دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت سلامت و حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه‌های سلامت، اقدامات موثری انجام داد که مثال بارز آن اجرای طرح تحول نظام سلامت است. باید توجه کرد که طرح تحول نظام سلامت با هدف پوشش فراگیر و دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات و مراقبت‌های سلامت با کیفیت، حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت، ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و مدیریت بیماری‌ها و مدیریت منابع مالی و افزایش بهره‌وری آغاز شد و ادامه دارد.

بخشی از صحبت های معاون درمان وزارت بهداشت در زیر آمده است:

حفاظت مالی از مردم انجام شده است

**در قالب برنامه کاهش فرانشیز، میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت کاهش یافت؛ به‌طوریکه سهم مردم در هزینه‌های بستری از ۳۷ درصد به پنج درصد برای روستاییان و ۱۰ درصد برای شهرنشینان رسید و از ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار بستری حمایت مالی به‌ عمل آمد. همچنین شاهد کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم در مجموع بازار سلامت اعم از بخش دولتی – خصوصی و بستری – سرپایی از ۵۳ درصد به ۴۰ درصد بوده‌ایم.

**برای ۷۷.۴ درصد جمعیت کشور در حوزه بیماران بستری، در برابر هزینه‌های کمرشکن در بیمارستان‌های دولتی به صورت هدفمند حفاظت مالی انجام شد،: در عین حال حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های مناطق محروم، ارتقای کیفیت ویزیت پزشکان در مراکز تحت پوشش وزارت بهداشت، ‌ ترویج زایمان طبیعی با رایگان کردن فرانشیز آن و اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و… و. از جمله برنامه‌هایی بوده که در قالب طرح تحول نظام سلامت اجرا شده و نتایج مناسبی به دنبال داشته است.

تشخیص و درمان “شبکه‌ای” سرطان

**با ایجاد شبکه جامع تشخیص زودرس و درمان سرطان در سه سطح توجه ویژه‌ای به بیماران سرطانی انجام شد. باید توجه کرد که سطح اول ارائه این خدمات شامل خدمات تشخیصی، غربالگری و خدمات درمانی سرپایی است که در این سطح ۱۳۱ مرکز غربالگری و ۵۲ مرکز شیمی درمانی سرپایی این خدمات را ارائه می‌کنند. در سطح دوم هم خدمات تخصصی شامل خدمات تشخیصی، درمانی، بستری و سرپایی است که این اقدامات مانند جراحی و شیمی‌درمانی در ۳۷ مرکز تخصصی کشور انجام می‌شود. در سطح سوم نیز خدمات پیشرفته فوق تخصصی تشخیصی-درمانی سرطان شامل جراحی‌های فوق تخصصی سرطان و سلول درمانی است که در ۱۴ قطب کشوری پیش‌بینی شده است. باید توجه کرد که مراکز سطح یک، دو و سه به صورت شبکه‌ای عمل کرده و بیماران را به یکدیگر ارجاع می‌دهند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *