در ایران سونامی سرطان نداریم

پروانه شریفی

بیماری سرطان یکی از سخت ترین بیماری هایی است که ممکن است دچارش شوید. با وجود پیشرفت علم هنوز درمان قطعی برای همه سرطان های موجود پیدا نشده است. با وجودی که امروزه تقریبا همه ما در میان دوستان و آشنایان بیمار سرطانی دیده ایم، ولی هنوز میزان آگاهی عمومی نسبت به این بیماری و مراحل آن و درمان پزشکی متاسفانه به میزان شیوع آن نرسیده است.

سرطان سال ها به عنوان بیماری درمان ناپذیر و مرگ آور شناخته می شد، ولی اکنون یک بیماری سخت ولی قابل درمان است. آگاهی قدم اول در هر مبارزه ایست، متاسفانه درباره سرطان افسانه ها و قضاوت های نادرست زیادی هنوز هم در بین عموم وجود دارد که به مبارزه بیمار با این بیماری کمکی نمی کند.

ترسی که از سرطان در جامعه وجود دارد واقعی نیست

فوق تخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان این که برخلاف تصور عموم و شایعات سونامی سرطان در ایران نداریم، گفت: روند سرطان روبه افزایش است ولی آن ترسی که از سرطان در جامعه وجود دارد واقعاً نیست.

پوریا عادلی با بیان این که آن ترسی که از سرطان در جامعه وجود دارد واقعی نیست، اظهار کرد: برخلاف شایعات مطرح شده چیزی به نام سونامی سرطان در ایران نداریم، روند سرطان در کشورمان روبه افزایش است ولی از آمار جهانی بالاتر نیست.

علل افزایش سرطان

وی با اشاره به علل افزایش سرطان افزود: شناخته شدن بیماری، به‌گونه‌ای که در گذشته این بیماری به راحتی شناخته نمی‌شد، حذف بیماری‌ های دیگر از جمله وبا نیز از دیگر عوامل افزایش سرطان است.

فوق تخصص رادیوتراپی و آنکولوژی تصریح کرد: ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان و ۳۰ درصد نیز قابل کنترل و عمر طولانی هستند، برای ۳۰ درصد دیگر نیز اقدامات تسکینی انجام می‌دهیم.

مصرف فست ‌فودها را به حداقل برسانیم

وی با بیان اینکه امروزه برای مواد غذایی از کودهای شیمیایی استفاده می‌کنیم ولی آیا می‌توان کودهای شیمیایی را حذف کرد، خاطرنشان کرد: باید به سمت تولید غذاها و مواد ارگانیک حرکت کنیم.

عادلی با اشاره به اینکه فست ‌فودها با زندگی امروزه انسان ‌ها عجین شده‌اند،خاطر نشان کرد: نمی‌توانیم فست ‌فودها را حذف کنیم اما می‌توانیم مصرف آن ها را به حداقل کاهش دهیم و بر تولیدات نظارت داشته باشیم.

وی گفت: مردم می‌توانند استفاده از قلیان، سیگار، مشروبات الکلی و غیره را قطع کنند، اگر این کارها را نکنیم در آینده با فاجعه سونامی سرطان مواجه می‌شویم در موضوعات فرهنگی همیشه نمی‌توان با ممنوعیت پیش رفت بلکه باید تفریحات جایگزین هم مطرح شود.

ترس از خود بیماری هم بدتر است

فوق تخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان این که روند سرطان در شهرهای مختلف کشور تقریباً به یک روال است، افزود: گاهی یک نوع سرطان در برخی مکان‌ها بیشتر است، در اصفهان نیز در برخی قسمت‌ها تجمع بیماری داریم و سرطان معده و دستگاه‌ گوارشی روبه افزایش است.

وی با اشاره به اینکه هر چقدر به سمت توسعه برویم بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: باید با اطلاع‌رسانی و رعایت صحیح بدون اینکه ترس ایجاد کنیم گام برداریم، ترس از خود بیماری هم بدتر است.

عادلی با بیان اینکه چایخانه‌ها و قلیان در سفره خانه‌‌های سنتی باید جمع شوند، خاطرنشان کرد: تفریحات جایگزین از جمله استخر و سینمای ارزان باید اضافه شوند، آن لذتی که مردم از قلیان می‌برند به خاطر قلیان نیست بلکه به خاطر دور هم جمع شدن‌هاست.

آگاهی مردم در زمینه شناخت بیماری سرطان

یکی از نقاط مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد بالا بردن سطح آگاهی مردم در زمینه شناخت بیماری سرطان است تا مردم بتوانند با آگاهی و خود مراقبتی از افزایش شیوع بیماری سرطان در جامعه پیشگیری کنند.

 «سرطان» واژه‌ای که اغلب برای ما با ترس، وحشت و حتی مرگ تداعی‌ می‌شود، اما این در حالی است که به گفته اساتید و کارشناسان، اگر در این خصوص پیشگیری‌ صورت بگیرد و سبک زندگی افراد سالم باشد، احتمال بروز این بیماری کم است و ترس از این موضوع نشان‌دهنده این است که ما آگاهی لازم را در مورد این بیماری و راهکارهای پیشگیری از آن نداریم.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *