در گفت‌وگو با روزنامه کیمیای وطن مطرح شد: فولادسازان نماد قدرت کشور هستند

تأمین مواد اولیه برای فولادسازان به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل‌شده است.

مدتی است که مدیران صنایع بزرگ فولاد کشور در زمینه مشکلات پیش روی تأمین مواد اولیه، که مهم‌ترین عامل چرخیدن چرخ‌های تولید در این صنعت پربازده است، هشدار می‌دهند. سال گذشته و در نشست فولادسازان با محوریت تامین پایدار سنگ‌آهن، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تشریح پیشرفت‌های این شرکت و رشد چند برابری تولید محصولات فولادی و کاهش وابستگی به بیرون از مرزها تأکید کرد که فولاد مبارکه به خوبی درحال انجام ماموریت‌های ملی خود است، اما لازم است تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن هم به وظایف ملی خود در تامین مواد اولیه فولادسازان عمل کنند.

اما با گذشت زمان و کم‌توجهی مسئولان کشور به دغدغه این صنعت، مشکلات فولادسازان در این زمینه روز به روز جدی‌تر کرده است. در همین زمینه و بررسی چالش تأمین مواد اولیه فولادسازان، با محمد سرجوقیان، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به گفت‌وگو نشستیم. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های اقتصادی کشور مبنی بر ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی و حذف وابستگی بودجه کشور به نفت، و با توجه به اینکه فولاد نقش اصلی و محوری در این راستا ایفا می‌کند، مراکز تولید فولاد با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

امروزه تأمین مواد اولیه (شامل سنگ آهن) یکی از چالش‌های صنایع فولادی به شمار می‌رود. بر اساس آمار و اطلاعات موجود، ظرفیت تولید سنگ آهن در استان اصفهان یک میلیون تن در سال است که با توجه به نیازهای اساسی دو کارخانه مهم فولادی در استان که هر یک نیاز بالایی به سنگ آهن دارند، این میزان تولید واقعاً پاسخگوی نیازصنعت فولاد نیست.

درحال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد فولاد کشور در اصفهان تولید می‌شود. ظرفیت مورد استفاده سنگ آهن در کارخانه فولاد مبارکه ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن در سال و ظرفیت ذوب آهن بالای ۵ میلیون تن در سال است. از این رو برای تأمین سنگ آهن مورد نیاز این کارخانجات باید از همه استان‌ها کمک گرفته شود.

در راستای تأمین مواد اولیه داخلی و رفع مشکلات موجود، چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ظرفیت‌های معدنی اصفهان بیشتر درکاشان، انارک و فریدونشهر قرار دارد. در حال حاضر فولاد مبارکه یک پهنه جدید اکتشافی در انارک داشته است که از این پهنه ۷ پروانه اکتشاف در مرداد ماه صادر شده است. این شرکت برای اکتشاف ۶ ماه فرصت دارد که اگر ظرفیت‌های این پهنه‌ها شناسایی شود، ۷ معدن سنگ آهن در اختیار فولاد مبارکه قرار می‌گیرد. ذوب آهن نیز اقداماتی برای اکتشاف نموده است که در مرحله استعلام است. اگر صنایع معدنی در عرصه معدن‌کاوی وارد شوند می‌توانند بسیاری ازنیازهای خود را تأمین کنند.

چه پیشنهادهای عملی برای حل مشکل تأمین مواد اولیه فولادسازان دارید و دولت باید چه تدابیری بیاندیشد؟

از ۲۲ معدن آهن که در استان اصفهان در حال فعالیت است، یک میلیون تن سنگ آهن استخراج می‌شود و این درحالی است که ذخیره این معادن برای دو قطب کارخانه فولادی در اصفهان بسیار ناچیز است. از این رو فولاد مبارکه و ذوب آهن بایستی در بخش اکتشاف معادن سرمایه‌گذاری کنند تا از این طریق نیازهای آنان تأمین شود.

آیا مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد در اختیار جریان یا گروه‌های خاصی است که باعث مشکلات عدیده و نگرانی فولادسازان شده است؟

به طور کلی اعتقادی به وجود جریان یا گروه خاصی در تأمین مواد اولیه صنعت فولاد ندارم، اما در خصوص نحوه واگذاری معادن یکسری محدویت‌هایی از سوی نهادهای دیگر شامل محیط زیست، منابع طبیعی و غیره وجود دارد که این نهادها نیز یکسری قوانین خاص خود را دارند فلذا نمی‌توان در هر جایی اکتشافات معدنی انجام داد. از این رو باید با نهادهای مختلف برای استفاده از پتانسیل‌های استان به جمع‌بندی برسند تا بتوانند از مشکلات پیش رو بکاهند.

با توجه به تأکید بر عدم خام‌فروشی معادن و نیز ضرورت حمایت از صنایع داخلی در راستای شکست تحریم، کمبود مواد اولیه چه تاثیرات سنگینی بر روند روبه‌رشد و توسعه فولاد کشور دارد؟

در حال حاضرطبق قانون و در راستای اشتغالزایی و حمایت از تولید واگذاری معادن به اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می‌شود، بنابراین صنایع فولادی بایستی برای تأمین نیازهای خود به مرحله اکتشاف وارد شوند و در همه نقاط کشور به اکتشاف معادن سنگ آهن بپردازند. اکتشاف معادن یک بنگاه اقتصادی است که می‌تواند بسیاری از چالش‌های فولادسازان را برطرف نمایند. اخیرا فولاد مبارکه و ذوب آهن در این راستا اقداماتی را به اجرا رسانده‌اند که شامل تفاهم نامه با سازمان زمین شناسی برای شناسایی پهنه‌های سنگ آهن است.

فولادسازان چه تاثیری بر توسعه صنایع داخلی و اقتصاد استان و کشور دارند؟

قطعا صنایع فولاد سازی نماد قدرت به شمار می‌روند و اگر در هر استان این صنایع پیشرفت بیشتری داشته باشند تأثیرگذاری بالایی بر صنایع پایین دستی مانند صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و غیره دارند. ولی باید به این مسئله اشاره کرد که وجود دلالان در صنایع پایین دستی وابسته به محصولات فولادی مانند خودروسازی و لوازم خانگی باعث شده است که محصولات تولیدی کارخانجات بین مصرف‌کنندگان به درستی توزیع نشود؛ بایستی نهادهای نظارتی برای جلوگیری از چنین سوء استفاده‌هایی وارد میدان شوند تا از مشکلات صنایع فولادی و مشکلات موجود در بازارها کاسته شود.

از نگاه شما، راه‌های مقابله با تحریم در عرصه صنعت فولاد چیست؟

بحث تحریم‌ها بیشتر در زمینه صادرات و واردات محصولات فولادی مؤثر است و ذوب آهن و فولاد مبارکه می‌توانند با بومی‌سازی محصولات، تحریم‌ها را دور زده ودر عرصه تولید بیش از پیش رو به جلو حرکت کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *