در گفت‌وگو با کیمیای وطن مطرح شد: تأمین رایگان ۱۵۰۰ تن اکسیژن مایع مورد نیاز بیمارستان‌ها در ۳ ماه توسط فولاد مبارکه

زهرا نصیری - کیمیای وطن

اکسیژن درمانی یکی از نیازهای بیماران مبتلا به کرونا است. از آنجا که در این بیماران ریه‌ها توانایی رساندن اکسیژن به خون را از دست می‌دهند، پس اکسیژن درمانی راهکاری برای رفع نیاز اکسیژن خون است.
به گزارش روزنامه کیمیای وطن، سطح اکسیژن خون، مقدار اکسیژن در گردش خون است و گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را از ریه‌ها به بقیه قسمت‌های بدن می‌رسانند. سطح اکسیژن خون یک فرد، نشانگر چگونگی توزیع اکسیژن بدن از ریه‌ها به سلول‌ها است و این امر برای سلامتی انسان از اهمیت بالایی برخوردار است.
با شیوع کرونا در کشور، فولاد مبارکه اصفهان پیشقدم شد تا به‌صورت رایگان مشکل تأمین اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی را در استان اصفهان حل نماید و با اینکار توانست یکی از مشکلات جدی پیش روی نظام درمان استان را در مبارزه با کرونا مرتفع کند.
در همین رابطه گفت‌وگویی اختصاصی با سعید جلالی، رئیس واحد اکسیژن و هیدروژن شرکت فولاد مبارکه داشتیم و او درباره نقش فولاد مبارکه در تأمین رایگان اکسیژن مورد نیاز بیمارستان‌های استان اصفهان و کشور توضیحاتی ارائه داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

درسال جاری و با شیوع ویروس کرونا، شرکت فولاد مبارکه در قالب تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأمین اکسیژن مورد نیاز بیمارستان‌های استان اصفهان را برعهده گرفت. بفرمائید تا به‌حال چه مقدار (از نظر ریالی) اکسیژن توسط فولاد مبارکه به دانشگاه علوم پزشکی تحویل شده است؟
شرکت فولاد مبارکه در راستای رسالت‌های اجتماعی خود و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر همکاری کلیه نهادها برای تأمین نیازهای بخش درمان به این درخواست لبیک گفت و در قالب تفاهم‌نامه‌ای که در تیرماه فی‌مابین شرکت فولاد مبارکه و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به امضا رسید مقرر شد که از ۲۲ تیرماه تا پایان سال مقدار ۸۴۰ تن اکسیژن را برای درمان بیماران کرونایی به دانشگاه علوم پزشکی برای توزیع در سطح بیمارستان‌های استان تحویل نماید.
آمارها نشان‌دهنده این است که از ۲۲ تیرماه تا ۲۲ شهریورماه میزان ۶۲۶ تن اکسیژن به ارزش ۱۳٫۷ میلیارد ریال به این دانشگاه تحویل شده است. اگر چه در تفاهم‌نامه نیاز به اکسیژن در طول هر ماهه ۱۲۰ تن از سوی دانشگاه علوم پزشکی عنوان شده بود ولی با توجه به وخامت اوضاع و نیاز بیشتر بیماران به اکسیژن و همچنین درخواست دیگر استان‌ها به تأمین اکسیژن توسط فولاد مبارکه با محوریت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فولاد مبارکه تاکنون بیش از ۲ برابر توافق خود و فراتر از آن عمل کرده است.

بفرمایید میزان روزانه تحویلی اکسیژن به چه میزان بوده است؟ و آیا این مقدار تحویل در طول ماه‌های مختلف با افزایش روبه رو بوده است؟
از مرداد ماه تا پایان شهریورماه به صورت متناوب هر روز یک تانکر اکسیژن به دانشگاه تحویل شده، یعنی در این مدت زمان در مجموع ۶۶ تانکر اکسیژن ارسال شده است. ولی با شروع فصل پاییز و از اواخر شهریور ماه تاکنون میزان تحویل اکسیژن حتی به ۳ تانکر در روز هم می‌رسد و این امر نشان‌دهنده شیوع بالای کرونا در استان اصفهان و کل کشور است.
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با توجه به موج سوم کرونا و شیوع بالای این بیماری، مقدار اکسیژن مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی تا پایان سال به حدود ۶ هزار تن برسد که این میزان نیاز بیش از ۷ برابر درخواست اولیه است و ارزش ریالی آن بالغ بر ۱۳۲ میلیارد ریال است.

میزان تحویل اکسیژن در مهرماه به چه میزان بوده است؟ و آیا در صورت نیاز بیشتر مراکز درمانی به اکسیژن ظرفیت تولید اکسیژن در فولاد مبارکه وجود دارد؟
در مهرماه بطور متوسط روزانه ۳۰ تن اکسیژن مایع تحویل دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است.
اکسیژن در فولاد مبارکه برای تولید فولاد خام و تصفیه مذاب تأمین می‌شود و حفظ و پایداری تولید از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی با این حال شرکت فولاد مبارکه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، علیرغم هزینه‌های سنگین، تولید این گاز حیاتی را افزایش داده است و جهت پشتیبانی شبکه اکسیژن بیمارستان‌های سطح کشور تا حد توان خود اعلام آمادگی کرده است.

به طور کلی مجموعا چه میزان اکسیژن به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحویل شده است؟
از ابتدای تیرماه تا دهم آبان‌ماه مجموعا ۱۹۰ تانکر اکسیژن به مرجع سلامت استان اصفهان تحویل شده است که معادل ۲۱۲۲ تن اکسیژن مایع به ارزش بیش از ۴۶٫۷ میلیارد ریال بوده است.

نقش فولاد مبارکه را در سلامت استان و کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فولاد مبارکه در راستای تعهد به رسالت‌های اجتماعی تاکنون در کلیه حوادث غیرمترقبه و شرایط خاص و بحرانی حضور پررنگ در کنار آحاد مردم کشور داشته و سعی نموده از طرق مختلف از جمله جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی به تعهدات خود عمل نماید. این شرکت همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و استان اصفهان در راستای عمل به تعهدات خود اقدام به برگزاری رزمایش‌های همدلانه و جمع‌آوری کمک برای نیازمندان نموده است و همچنین در زمینه کمک به سلامت جامعه و بیماران کرونایی کمک‌های نقدی و غیرنقدی جهت تأمین مواد و تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها نموده و به صورت رایگان اکسیژن مایع مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را تأمین کرده است تا مدافعان سلامت بتوانند در عرصه خدمت‌رسانی به مردم با توان بیشتری به فعالیت ادامه دهند و حداقل در زمینه تأمین اکسیژن که متأسفانه به دلیل تقاضای زیاد در کشور و سودجویی بعضی افراد با افزایش قیمت ۴ برابری روبرو شده بود دغدغه‌ای نداشته باشند و نیاز بیماران حاد کرونایی به این ماده حیاتی تأمین شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *