دلایل ناشناخته ماندن مبتلایان HIV

 فاطمه احمدی

دکتر داوود یادگاری‌نیا رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همزمان با هفته جهانی مشاوره و آزمایش HIV، استفاده از روانگردان‌ها و مواد محرک را مهم‌ترین عامل برای افزایش شانس ابتلا به HIV عنوان کرد و گفت: همزمان با استفاده از روانگردان‌ها، ذهن و فکر فرد مختل شده و در نتیجه رفتارهای پرخطر و محافظت نشده از خود بروز می‌دهد.
نحوه انجام آزمایش‌های تشخیصی HIV در دنیا
در این رابطه دو بحث کلی در دنیا وجود دارد؛ اول اینکه ابزار تشخیصی تست‌های Rapid (تست تشخیصی سریع) را در اختیار همه قرار دهند تا همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند که این روش در برخی کشورها انجام می‌شود، دوم اینکه Rapid تست فقط در اختیار برخی مراکز قرار گیرد تا افراد دارای رفتارهای پرخطر با مراجعه به مراکز و کلینیک‌های مربوطه، پس از مشاوره و کسب آموزش‌های لازم برای مثبت یا منفی بودن تست، به صورت رایگان تست و آزمایش HIV را انجام دهند.
دلایل ناشناخته ماندن مبتلایان HIV
کمبود کلینیک‌های رفتاری یکی از دلایل ناشناخته ماندن مبتلایان HIV در کشور است، با توجه به شرایط فرهنگی کشور ما و انگ‌هایی که به مبتلایان HIV زده می‌شود، خیلی از افراد تمایلی برای مراجعه به کلینیک رفتاری ندارند؛ در نتیجه بخشی از مبتلایان به HIV در کشور هنوز ناشناخته مانده‌اند.
خانواده‌ها باید این بیماری را مانند سایر بیماری‌ها در جامعه بپذیرند؛ در همین راستا افراد دارای رفتارهای پرخطر حفاظت نشده، حتما باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و نگران مثبت بودن نتیجه آزمایش خود
نباشند.
خوشبختانه امروزه با وجود پیشرفت‌های درمانی، هم طول عمر و کیفیت زندگی مبتلایان افزیش یافته و هم انتقال به دیگران کاهش پیدا کرده است.
راه‌های انتقال این بیماری
بیشترین راه انتقال HIV، تماس جنسی مشکوک حتی در افراد همجنس‌گراست. پس از آن تزریق در بین معتادان، استفاده از سوزن فرد مبتلا در سیستم بهداشتی و تزریق خون‌های آلوده از دیگر راه‌های انتقال است که خوشبختانه امروزه تمامی خون‌ها پیش از انتقال بررسی می‌شوند.
همچنین مادر مبتلا به HIV می‌تواند در دوره بارداری، بیماری را به نوزاد منتقل کند، البته با بررسی وضعیت مادران باردار مبتلا و تحت درمان قرار گرفتن آنان می‌توان به تولد نوزاد سالم کمک کرد. البته این بیماری از طریق شیر مادر مبتلا نیز منتقل می‌شود.
بیشترین راه انتقال HIV در کشور
استفاده از سرنگ تزریق مشترک در معتادین و تماس‌های جنسی مشکوک، بیشترین راه انتقال این بیماری در کشور ماست.
آمار مبتلایان به HIV در کشور
آمار مشخصی وجود ندارد، آخرین آمار حدود ۳۰ هزار نفر است؛ ولی به نظر ما این آمار رقمی بین ۳۰ یا ۴۰ هزار نفر است و احتمالا رقمی حدود ۵۰ هزار نفر هم آمار تعداد افراد مبتلایی است که هنوز شناسایی نشده‌اند و همین‌ها عامل انتقال بیماری به دیگران
هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *