دیابت و روزه داری

پروانه شریفی

دکتر مریم طباطبایی متخصص تغذیه با اشاره نزدیکی ماه رمضان و روزه داری بیماران اظهار کرد:  ضروری است کسانی که دیابت دارند پیش از اقدام به روزه‌داری با پزشک خود در این زمینه مشاوره کنند.

دکتر طباطبایی ادامه داد: آن دسته از افرادی که در طول شبانه روز مجبور هستند برای کنترل دیابت خود دارو مصرف کنند، مجاز به روزه‌داری نیستند.

این متخصص تغذیه با بیان این که دیابت چند نوع دارد و شایع ترین آن دیابت نوع یک و دو محسوب می شود؛ تصریح کرد: در این بیماری میزان قند خون فرد بالاتر از حد معمول است و تغذیه در آن نقش مهمی دارد. بنابراین اگر فرد مبتلا به دیابت بخواهد روزه بگیرد بهتر است تحت نظر پزشک معالج خود و با در نظر داشتن ملاحظاتی اقدام به روزه داری کند.

وی مهم ترین مسئله در خصوص دیابتی ها را پیشگیری از بروز عوارض عروقی ناشی از بیماری و کنترل قند خون دانست و افزود: توصیه می شود این افراد از قبل از شروع ماه رمضان قند، فشار و چربی خون خود را کنترل کنند و سپس با صلاح دید پزشک روزه بگیرند.

دکتر طباطبایی گفت: تنها آن دسته از مبتلایان به دیابت که پزشک به آنان اجازه روزه‌داری داده است، با کنترل قند خون و طی یک پروسه تغذیه‌ای می‌توانند با رعایت تغذیه مناسب روزه بگیرند و قطعا هنگام افطار و سحر از خوردن غذاهای شیرین و خیلی چرب نیز باید پرهیز کنند.

وی توصیه کرد: یک ساعت و نیم پس از افطار، مصرف میوه مفید است و قند خون را نیز باید دو ساعت پس از افطار کنترل کنند و مصرف سبزیجات برای روزه‌داران دیابتی بسیار ضروری و مصرف چای و قهوه مناسب نیست.

این متخصص تغذیه در رابطه با علائمی که روزه داری برای بیماران دیابتی ممنوع است، خاطرنشان کرد: این افراد در هر ساعتی از روز که با علائمی مانند ضعف و بی  حالی، تپش قلب، لرزش دست و پا، تاری دید، عرق سرد، سرگیجه، گرسنگی شدید و غیره مواجه شوند باید روزه ی خود را افطار کنند چون این علائم مربوط به افت قند خون بوده و ممکن است فرد را دچار کما و عوارض شدید کند.

وی با بیان اینکه خطرناک ترین عارضه روزه داری غیراصولی در بیماران دیابتی، کاهش بیش از حد قند خون است، تصریح کرد: افراد دیابتی طی روزه داری بیش از هر چیر باید مراقب افت قند خونشان باشند. این امر به ویژه برای افرادی که انسولین تزریق می کنند بسیار حائز اهمیت است.

دکتر طباطبایی گفت: دیابتی ها حتماً باید سحری میل کنند و بین دو وعده حتماً یک میان وعده سبک داشته باشند و مصرف مایعات کافی برای این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در فاصله بین افطار و سحر مصرف شود. دیابتی ها مجاز به مصرف دو واحد میوه با تنوع در فواصل مناسب هستند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: مبتلایان دیابت برای افطار بهتر است، روزه خود را با یک وعده ساده مثل صبحانه و یا یک سوپ سبک (جو، سبزیجات ) آغاز کنند. در فاصله افطار تا سحر مقدار کافی آب بنوشند تا طی روز دچار کمبود آب بدن نشوند.

وی در پایان تاکید کرد: روزه گرفتن افراد دیابتی تنها با اجازه و تحت نظر پزشک معالج مجاز است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *