رازداری رکن اول اعتماد در زندگی زناشویی

پروانه شریفی

خانواده باید برای ما امن‌ترین جای دنیا باشد؛ جایی که غم‌ها و شادی‌ها و اسرارمان در آن محفوظ می‌ماند و می‌توانیم به نزدیکانمان در آنجا اعتماد کنیم.
بعضی افراد وقتی اعتمادشان در خانه از همسرشان سلب شود، مدام در این چالش خواهند بود.
پایه‌های زندگی مشترک بر مبنای اعتماد و اطمینان زن و شوهر به یکدیگر استوار است و یکی از مسائل مهمی که باعث به وجود آمدن این اعتماد بین همسران می‌شود، رازداری و گفتن به‌موقع گفتنی‌ها و نگفتن ناگفتنی‌ها در زندگی مشترک است.
چه بسیار زندگی‌هایی که در اثر پنهانکاری و بیان نکردن به‌موقع گفتنی‌ها به فرجام شکست رسیده و چه بسیار رابطه‌هایی که در اثر افشای رازها گسسته شده است.
رکن اول اعتماد در زندگی زناشویی دکتر فاطمه محمدی، روان‌شناس و مشاور خانواده، رازداری را رکن اول اعتماد متقابل در زندگی زناشویی می‌داند و اعتقاد دارد بدون آن نمی‌توان زندگی را پیش برد.
این روان‌شناس با اشاره به اینکه قرآن کریم زن و مرد را لباس و عیب‌پوش یکدیگر می‌داند، تصریح کرد: افشای عیوب زن و مرد برای خانواده‌های آن‌ها سبب می‌شود همسر از چشم خانواده طرف مقابل بیفتد و مقاومتی دائم برای پذیرش او به وجود بیاید و او احترام خود را نزد آن‌ها از دست بدهد.
محمدی ادامه داد: گفتن نقاط ضعف و قوت، هیچ یک ضرورتی ندارد.
اگر ضعف‌های هم را بگوییم، یکدیگر را در جایگاه اتهام قرار می‌دهیم و اگر نقاط قوت و موفقیت خود را مدام ابراز کنیم ممکن است مورد حسادت دیگران واقع شویم.
از این منظر می‌بینید که خیلی از مسائل زندگی رازهایی است که نباید با کسی در میان بگذاریم.
آرامش، اولین حاصل رازداری
وی افزود: وقتی راز دل را به کسی نگفته باشید، نگران فاش شدن آن نیستید. پس امنیت و آرامش اولین حاصل رازداری است.
این کارشناس روان‌شناسی و مشاور خانواده خاطرنشان کرد: وقتی همسرتان شما را رازدار بداند، خصوصی‌ترین مسائل را هم با شما مطرح می‌کند و شما اولین مشاورش می‌شوید. عشق و محبت در میان شما افزایش می‌یابد؛ زیرا شما تنها حافظ رازهایی خواهید بود که هیچ کسی نمی‌داند.محمدی ادامه داد: اعتماد در سبک زندگی ایرانی و اسلامی حرف اول را می‌زند؛ چرا که اگر این رکن در خانواده وجود نداشته باشد، پایه‌های زندگی فرومی‌ریزد.
وی بیان کرد: اعتماد متقابل در زندگی در بستر زمان حاصل می‌شود؛ ولی بسیار زمانبر است. اعتماد بسیار آسیب‌پذیر است و تنها در مقام عمل به اثبات می‌رسد.
رازداری و خوش‌قولی
وی با اشاره به رفتارهای اعتمادساز در زندگی زناشویی گفت: رازداری و خوش‌قولی، دو رکن اساسی از میان ارکان مهم رفتارهای اعتمادساز در زندگی افراد است.
این مشاور اهمیت رازداری را در حفظ عزت و آبروی خانوده عنوان کرد و گفت: وقتی عصبانی هستید، ممکن است رازهایی از دعواها، نبود توافق‌ها و مشاجرات خود را فاش کنید؛ اما به‌زودی وقتی آشتی کنید و بخواهید روابط عادی خانوادگی خود را از سر بگیرید، برای خانواده‌تان بیرون کردن کدورت‌ها از دل سخت خواهد بود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *