راه‌اندازی سامانه دارویی برای اطلاع از قیمت داروها

پروانه شریفی

ایرج حریرچی  سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری در ارتباط با راه‌اندازی سامانهتیپک اظهارداشت: اخیراً در سایت رسمی سازمان غذا و دارو سامانه‌ای را برای دسترسی مردم به وضعیت دارویی کشور راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی افزود: آدرس این سایت IRC.FDA.GOV.IR است که این سامانه از ۲ هفته پیش راه‌اندازی شده و تا اوایل هفته آینده نسخه اندروید آن نیز در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

**مردم در صورتی که نام دارو را در این سامانه وارد کنند قیمت دارو و نزدیک‌ترین داروخانه‌ای که این دارو را موجود دارد برایشان اعلام می‌شود و در صورتیکه مشکلی در قیمت و کمبود بود آن را از طریق این سامانه و یا شماره ۱۹۰ می‌توانند اطلاع دهند.

** شرایط دارو به حالت عادی برگشته و در مورد داروهای تولید داخل مشکلی نداریم، برای رفع کمبود دارویی اقدامات متعددی توسط وزارت بهداشت انجام گرفته است.

**تخت‌های بیمارستانی به ۱۳۰ هزار و ۶۵۰ مورد افزایش پیدا کرده است، ضمن حرکت به  سمت تأمین استاندارد تخت‌ها از لحاظ تعداد و کیفیت نیز برنامه‌های متعددی برای بستری‌های غیر ضروری و جایگزینی درمان به صورت سرپایی انجام شده است.

** ۶۸۵ درصد بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت بوده و ۶ درصد دیگر در سایر بیمارستان‌های دولتی، ۹٫۵ درصد در نهادهای عمومی غیر دولتی، ۱۳ درصد در بخش خصوصی و ۳ درصد در بیمارستان‌های خیریه است.

** ۹۸۱ بیمارستان در کشور مشغول فعالیت بوده که چند مورد دیگر نیز آماده راه‌اندازی است همچنین ۴۰۱ هزار و ۳۹۵ نفر در مجموع این بیمارستان‌ها مشغول فعالیتند که ۶۴٫۶ درصد (۲۵۹ هزار نفر) در بخش دولتی مشغول هستند.

** از ابتدای طرح تحول سلامت ۳۴ میلیون و ۲۱۵ هزار مورد بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت داشته‌ایم، ۷۷٫۱۴ درصد بستری کشور (سه چهارم) در بخش دولتی و تحت پوشش این طرح صورت گرفته است. همچنین ۲۲ هزار و ۱۸۰ مورد بستری نیز به صورت موقت در بیمارستان‌های دولتی داشته‌ایم.

** در راستای ترویج زایمان طبیعی و سیاست‌های جمعیتی ۲ میلیون و ۳۲ هزار زایمان طبیعی کاملاً رایگان با اجرای طرح تحول انجام شده است و جهت راحتی مادران ۱۸۰۰ واحد تک نفره زایمان در سراسر کشور در ۳۶۶ بیمارستان دولتی ایجاد شد.

** اکنون ۸۵ درصد هزینه درمان ناباروری با تعرفه بخش دولتی انجام می‌گیرد و ۱۷ مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم تأسیس و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

* تبلیغات در حوزه پزشکان محدودیت جدی قانونی دارد و این تبلیغات از شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، مجلات و … مدنظر بوده که اکثر آنها در حال حاضر غیرعلمی، غیرقانونی یا غیر اخلاقی است و طب رسمی، مکمل و سنتی را نیز شامل می‌شود.

*تبلیغ غیرعلمی که منجر به عارضه شود پیگیری قانونی محکمی دارد، در مورد سهم‌خواهی و رشوه برخی از پزشکان اگر این مسئله معلوم و ثابت شود چه به صورت محکمی یا شهودی با آن برخورد قانونی خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *